Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hva er det som lager "Psshh" lyden når en bil girer?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er førern som sier det ut vinduet.

 

Neida. Når gasspjeldet lukker seg så går overflødig turbotrykk ut dumpventilen, istede for at lufta snur, og går igjennom turboen igjen, og ut luftfiltere. Viss lufta snur vil du bremse turboen kraftig ned, og du vil oppleve turbolag.

 

Det er at turboen bruker tid på å spole opp på nytt igjen når du gir gass etter du har gira.

Det er ikke bra hverken turbo eller kjøreegenskaper.

Endret av Henrikenn
Lenke til kommentar
Det er en popoffventil som slipper ut turbotrykket.

 

Denne finner du kun på enkelte biler med turbo.

 

Nei, det er ikke en "popoff". Popoffventilen er beregnet til å begrense ladetrykk på konkurransebiler f.eks. Det er en dumpventil som lager lyden, en ventil som åpner seg når gass-spjeldet blir lukket slik at ladetrykket ikke blir presset tilbake igjennom turboen igjen.

Lenke til kommentar
Det er førern som sier det ut vinduet.

 

Neida. Når gasspjeldet lukker seg så går overflødig turbotrykk ut dumpventilen, istede for at lufta snur, og går igjennom turboen igjen, og ut luftfiltere. Viss lufta snur vil du bremse turboen kraftig ned, og du vil oppleve turbolag.

 

Det er at turboen bruker tid på å spole opp på nytt igjen når du gir gass etter du har gira.

Det er ikke bra hverken turbo eller kjøreegenskaper.

 

 

vis meg der det er dokumentert merkbar endring i levetid på turbo pga at det ikke er brukt dumpventil? Kjenner mange som lader over 2kg uten at dette har vært i nærheten av et problem. Temperatur,dårlig smøring, lekkasjer som forårsaker for høyt trykk på turbo osv er det jeg har sett drepe turboer. Skal man holde oppe trykket heter det anti-lag! ikke en svett dump :p

Lenke til kommentar
Det er førern som sier det ut vinduet.

 

Neida. Når gasspjeldet lukker seg så går overflødig turbotrykk ut dumpventilen, istede for at lufta snur, og går igjennom turboen igjen, og ut luftfiltere. Viss lufta snur vil du bremse turboen kraftig ned, og du vil oppleve turbolag.

 

Det er at turboen bruker tid på å spole opp på nytt igjen når du gir gass etter du har gira.

Det er ikke bra hverken turbo eller kjøreegenskaper.

 

 

vis meg der det er dokumentert merkbar endring i levetid på turbo pga at det ikke er brukt dumpventil? Kjenner mange som lader over 2kg uten at dette har vært i nærheten av et problem. Temperatur,dårlig smøring, lekkasjer som forårsaker for høyt trykk på turbo osv er det jeg har sett drepe turboer. Skal man holde oppe trykket heter det anti-lag! ikke en svett dump :p

 

Ok.

 

Har sett selv en kompis sin turbo da han kjørte uten dump. 2 stk blader på kompressor delen var knekt :) Det er vel kanskje smøringa det :thumbup:

Lenke til kommentar

hvor mye lada han da og hvor langt hadde turboen gått?

og hvilken turbo? og er EN rasa turbo beviset ditt på at det har så sykt mye å si om man kjører med eller uten? eller mao at dump er det som avgjør om turboen raser eller ikke? kompisen min kjørte uten dump og mista blader også, manifolden hans begynte å gå i oppløsning fra innsiden :p

Endret av Daily-Drifter
Lenke til kommentar

Wastegate begrenser ladetrykket ved å slippe eksosen forbi turboen og rett ut i eksosen.

Dumpventilen slipper ut lufta som ikke kommer noen vei når gass spjeldet lukkes. Noen dumpventiler åpner bare og slipper fra seg et foosh, mens andre har stempel som hopper og hull som lager lyd så det blir mer fytytytyy e.l

 

Rallybiler kjører ikke med dump, så der er piff lyden resultat av ladeluft som slår tilbake og bremser skovlene slik at det dannes lyd.

 

 

 

EDIT: Rallybiler kjører med turbo, men ikke dump (var trøtt i går jeg)

(Turbobil er gøy :D)

Endret av TMK9B
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...