Gå til innhold

Første speilrefleks - 1000D eller E-420?


Anbefalte innlegg

Har vært fornøyd med min Powershot S5 is lenge, men nå har jeg begynt å stille større krav til støy, lysmåling og iso-evner (til tross for at jeg setter pris på S5'ens lave vekt kombinert med 12x zoom). Er derfor i ferd med å kjøpe mitt første speilreflekskamera.

 

Jeg har lest mange tester, og jeg har vært i butikken og kikket på nybegynnerakameraer. Valget står nå mellom Canon EOS 1000D og Olympus E-420m, bla. fordi disse to er billige her i Sveits hvor jeg bor: 1000D + 18-55mm is: 3080NOK og E-420 + 14-42mm OG 40-150mm: 3605 NOK. Pris er et viktig argument for en student. For meg er det dessuten viktig at kameraet er så lite og _godt_ å bruke at det faktisk blir med på turer og at det faktisk blir brukt. Samtidig må jeg ha tillit til at bildekvaliteten er slik jeg forventer av et speilreflekskamera.

 

I forbindelse med friluftsbruk frister Olympus' størrelse + inkl. teleobjektiv veldig. E-420 er betraktelig mer solid bygget enn 1000d, ved førstehåndsklemming. Derimot er Olympus nytt farvann for meg, og jeg er usikker på om jeg klarer meg uten bildestabilisator (særlig ettersom kameraet ikke yter så godt ved høy iso?).

 

Fordelen med Canon er, slik jeg ser det, meeeget god pris/ ytelse, samme merke som jeg har fra før, bra programvare inkl., samt bildestabilisator. Dessuten har jeg mer til overs for SD enn CF. Det som bekymrer med E1000d, slik jeg ser det, er byggekvalitet og plastfølelse.

 

Nå lurer jeg på hva jeg bør velge. Kan noen fortelle litt om hvordan E-420 er å bruke i det daglige? Blir man så lei av plastikkfølelsen i 1000d at man vemmes med tida, og snart ønsker seg et nytt hus? Eller er faktisk Canon'en strået vassere nå når jeg står ved terskelen for å lære meg digital fotografering skikkelig?

 

Vil før øvrig takke for ei fin side med interessante tester og kunnskapsrike forumdeltakere.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har E-420 og jeg har hatt Canon 350D. 1000D er en mellomting mellom 350D og 400D i ren funksjonalitet og ytelse. Førsteinntrykket kan være veldig plastic-fantastic når det gjelder 1000D, men jeg mistenker at den er like solid som 350D og da holder det i lange baner.

 

Fordelen med E-420 pakka, er at du får mye bedre optikk med. Begge objektivene er skarpe og trivelig å jobbe med. Ulempen med Olympus er at programvaren er for primitiv. E-420 har også en bra live-view, men mangler live-view IS.

 

Fordelen med Canon er at kit-objektivet har IS, og du kjenner programvaren fra før (og programvaren er bra). Ulempen er følelsen av plastikk, og teleobjektiv vil koste ekstra.

 

Jeg anbefaler E-420 - jeg synes den gir mer for pengene.

 

edit: Du kan se bildeeksempler tatt med E-420 i februar og aprilfesten min; link i signaturen. Jeg har også en Canon EOS 30D, som også ble brukt i februarfesten.

 

edit: rettet en skrivefeil

 

Tom

Endret av tomsi42
Lenke til kommentar

Takk for svar.

Artig å se "ekte" bilder tatt med E-420. Likte virkelig noen av de vinterbildene, må jeg si - som det med bekken :)

Hvordan vil du si at E-420 klarer seg ved høy iso og i dårlig lys? Ser den får litt tyn for høyt støynivå i en del tester? Tar støvfjerninga nevneverdig tid når du starter opp, slik at du ikke kan slå på og skyet momentant? Tar gjerne i mot flere tilbakemeldinger og synspunkter.

Jo

Lenke til kommentar

Ytelse ved høy ISO er akilleshælen til E-420. Jeg bruker den på maks ISO 800. 1000D kan du nok bruke på ISO 1600. Det er ikke noe problem for meg, da jeg bruker stort sett blits i de tilfellene ISO 800 ikke holder. Er høy ISO viktig, så må du nok over på en Nikon 5000D; og da koster det mer penger.

 

Støvfjerningsmekanismen er såpass rask at den er ferdig innen du har fått plassert kamera foran ansiktet.

 

Tom

Lenke til kommentar
Takk for svar.

Artig å se "ekte" bilder tatt med E-420. Likte virkelig noen av de vinterbildene, må jeg si - som det med bekken :)

Hvordan vil du si at E-420 klarer seg ved høy iso og i dårlig lys? Ser den får litt tyn for høyt støynivå i en del tester? Tar støvfjerninga nevneverdig tid når du starter opp, slik at du ikke kan slå på og skyet momentant? Tar gjerne i mot flere tilbakemeldinger og synspunkter.

Jo

 

Jeg skal ikke uttale meg om støy på høy iso ettersom jeg ikke har noe særlig sammenligningsgrunnlag, men når det gjelder oppstartstid/støvfjerning så tror jeg ikke du blir skuffet.

 

Generelt sett så er jeg fornøyd med kameraet, mye for pengene. Størrelsen er helt suveren, jeg har det med meg over alt med 14-42 påmontert.

Lenke til kommentar
Generelt sett så er jeg fornøyd med kameraet, mye for pengene. Størrelsen er helt suveren, jeg har det med meg over alt med 14-42 påmontert.

Det er et meget godt poeng. I tillegg så er 14-42mm et meget godt objektiv. Jeg har brukt det en god del i denne siste tiden og det overrasker meg til stadighet (positivt). Jeg har også 25mm f/2.8 pancake som jeg bruker når jeg skal være ekstra kompakt.

 

Tom

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...