Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Hjelp til valg av trådløs router.


Anbefalte innlegg

Heisan.

 

Jeg har en stund vurdert hjemmenettverk, kablet eller trådløst. Har nå landet på trådløst, men trenger hjelp til valg av router. Skal hovedsaklig benyttes til å koble flere maskiner til Telenor ADSL (1024/256), muligens også deling av printer (ikke et must).

 

Jeg har kikket litt på bl.a. DLink. Spørsmålet er hvilken jeg skal velge. Ser bl.a. at mpx har DI-614+ (802.11b - 22 Mbps) til 1199,-og DI-624 (802.11g draft - 54 Mbps) til 1475,-. Og så er det jo kommet en del "nytt", bl.a. så finnes det jo DWL-6000AP dual-band 22/54 Mbps til drøye 2 laken. (ja, jeg er klar over at det inntil 22/54 Mbps)

 

Er det noe vits i å legge de ekstra hundrelappene i dual-band saken? Eller er det å kaste perler for svin? :-?

 

Mener å ha lest at 802.11g standarden ikke er endelig godkjent enda (som vel er grunnen til at de kaller det "draft") Vil jeg da risikere at når dette blir godkjent i løpet av sensommeren/høsten, så sitter jeg allerede med utdatert utstyr?

 

Håper noen kan gi meg et par hint om hva jeg bør velge. Selv har jeg ikke filla peiling på dette (det er jo derfor jeg spør dere...)

 

mvh

Poul

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takk for tilbakemeldingen.

Hvilken ISP har du? Har selv Telenor, men mener å lest et eller annet sted at det i enkelte tilfeller har vært problemer med Telenor/D-Link kombinasjon...

 

Ellers ser jo denne ut til å være meget bra.

 

mvh

Poul

Lenke til kommentar
Har selv Telenor, men mener å lest et eller annet sted at det i enkelte tilfeller har vært problemer med Telenor/D-Link kombinasjon...

 

Det stemmer at det har vært en del problemer med D-link og Telenor ADSL. Vi solgte selv et router fra D-link som måtte nedgraderes (firmware) fra v. 4.x til 2.x. Etter denne firmware "nedgraderingen" var det ikke noe problem. Sjekk litt rundt på google.com om du finner noe om det der...

Lenke til kommentar

Ser ut til at jeg havner på DI-614+ og DWL-520+. Jeg har 3 PC'er som skal tilkobles dette nettet. Er det slik at dersom routeren plasseres nærme den ene maskinen, så kan denne kobles til med kabel? Da slipper jeg jo unna med 2 stk. nye nettverkskort. (Det er nettverkskort i alle maskinene i dag, men de er ikke trådløse.)

 

Finnes det forresten løse "antenner" som man kan koble til vanlige nettverkskort for å bli trådløse? :-? Mulig jeg formulerer meg litt utydelig her, men det jeg mener er en eller annen sak som kobles til eksisterende nettverkskort for å kommunisere med trådløs router slik at man slipper å kjøpe nye trådløse kort.

 

mvh

Poul

Lenke til kommentar

Jeg vil anbefalle deg å kjøpe en 802.11g "draft" router hvis du har muligheten. Dette utstyret gir betydlig bedre hastighet enn 802.11b og 802.11b+ utstyr.

 

Jeg har ikke opplevd betydlige kompatabilitets problemer mellom g og b, heller ikke mellom det forskjellige g utstyret.

 

Pr i dag er det SMC som har billigst 802.11g utstyr i Norge.

 

Når det gjelder trådløse routere/basestasjoner så har de aller fleste innebygd 4 porters switch som gjør at du kan koble til flere maskiner eller switcher.

 

Og ja du kan kjøpe en trådløs bridge for å koble et trådløst nett til en bærbar pc, men dette er like dyrt som et pci kort, og til tider mer knotete å sette opp.

 

Du kan også lese tester på barbara om litt trådløst utstyr www.barbara.no/tester/nettverk/

Lenke til kommentar
Ser ut til at jeg havner på DI-614+ og DWL-520+. Jeg har 3 PC'er som skal tilkobles dette nettet. Er det slik at dersom routeren plasseres nærme den ene maskinen, så kan denne kobles til med kabel? Da slipper jeg jo unna med 2 stk. nye nettverkskort. (Det er nettverkskort i alle maskinene i dag, men de er ikke trådløse.)

 

Finnes det forresten løse "antenner" som man kan koble til vanlige nettverkskort for å bli trådløse? :-? Mulig jeg formulerer meg litt utydelig her, men det jeg mener er en eller annen sak som kobles til eksisterende nettverkskort for å kommunisere med trådløs router slik at man slipper å kjøpe nye trådløse kort.

 

mvh

Poul

 

Det er inngang for 4 PC'r rett i ruteren med kabel.

 

DWL-810+ gir deg trådløst fra vanlig nettverkskort. (Jeg bruker en slik på XBOXen, funker knall)

Lenke til kommentar

Vil denne (DWL-810+) fungere med DI-624?

 

Ser at DI-624 er basert på 802.11g draft, men det står også at den er kompatibel med andre 802.11b produkter.

 

I så fall kunne jeg gjort som deg og bruke DWL-810+ på x-boxen og DWL-G520 i 2 av PC'ene... :p

 

mvh

Poul

 

Edit: skriveleif

Lenke til kommentar

Ja det vil fungere, men selv om 624 støtter 54mbit, så støtter den ikke 22mbit som 810+ gjør. Men den fungerer derimot fint på 11mbit. Forskjellen i ytelse er ikke stor, nemlig fra litt over 5mbit/s til litt over 6,5mbit/s.

 

Det som derimot gjør dette mindre attraktivt er at med 810+ tilkoblet vil 802.11g klientene miste mye av hastigheten. Men det er ethernet bridger som støtter 802.11g som er på vei til markedet nå.

Lenke til kommentar
614+ med 44mbit oppgradering gir en hastighet rundt 8-9mbit/s. 802.11g utstyr gir en hastighet rundt 20-23mbit/s. Jeg vil si at det er en ganske stor forskjell!

 

Hmmm.. kan ikke så mye om disse standardene, men stolte på spesifikasjonene om at 44Mbps er overføringshastighet på samme måte som 54Mbps er overføringshastighet.

Lenke til kommentar
Det kommer en test av 614+ på barbara.no innen et par dager, og test av 624 et par dager etter det igjen

 

Fin fint :) Kan sammenligne med Din side sin 614+ test som brukte 22Mbps firmware også da. Ser der at på avstand datt 802.11a ned til samme hastighet, men det er jo 802.11g du snakker om.

Lenke til kommentar

 

Fin fint :) Kan sammenligne med Din side sin 614+ test som brukte 22Mbps firmware også da. Ser der at på avstand datt 802.11a ned til samme hastighet, men det er jo 802.11g du snakker om.

 

Dinside testet mot et 802.11a nettverk. Denne standarden opererer på 5 GHz nettet og er begrenset i mulig sendestyrke i forhold til 802.11b og g. Dette gjør at det blir svakere rekkevidde på disse produktene. 802.11b og 802.11g opererer begge på 2,4 GHz nettet og gir dermed tilsvarende rekkevidde om sendestyrken er lik.

 

Men 802.11g utstyr mister hastighet hvis det kobler til andre 802.11b enheter på det samme nettet, dette er på grunn av at g standarden ble bygd for å være kompatibelt med eksisterende utstyr. Fler av 802.11g utstyret som er i dag har også mulighet til å "stenge" ute b klienter for å kunne gi best mulig hastighet på det trådløse nettverket.

Lenke til kommentar
Når man er inne på topic.

 

Noen som vet om noen trådløse bredbånds routere med støtte for ISDN backup ?

 

Jeg vet bare om en som har denne støtten, men om den støtter automatisk fail-over er en helt annen sak. Det er DrayTek Vigor W Plus. Denne skal ha innebygget isdn modem. Det finnes andre trådløse routere med rs-232 port (seriell) som støtter eksterne isdn adapteret, men da blir det igjen betydlig dyrere, hvis du da ikke allerede eier et slikt adapter.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...