Gå til innhold

Rimelig PC som skal vare noen år


Anbefalte innlegg

Hei

 

Jeg skal sette i sammen en PC for min far. Han spiller ikke, men ønsker en rimelig PC som vil kunne vare en god del år. Jeg har satt sammen dette:

 

https://prisguiden.no/vis_handlevog...waggon_id=75477

 

Ser det greit ut eller er det noe som bør endres? Sliter med å finne ut av hva minne som er greit til HK.

Vil 500W PSUen som er i Antec Sonata'en holde? Budsjettet er 4500-5000.

 

På forhånd takk.

 

PS: må bestille snart da den skal bygges i sommerferien.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis PCen ikke skal brukes til spilling er det muligens bedre å kjøpe et rimeligere skjermkort. Feks. https://prisguiden.no/product.php?produc...2&cat_id=30

 

Differansen kan brukes på kraftigere prosessor, feks E8500 og 1 TB harddisk isteden for 750 TB. 250 GB større disk vil koste 100-150 kr mer. Vel egentlig E8400, men ser du har flerparten av delene fra Amentio og der koster E8400 mer enn E8500.

 

Dette vil gi lengre levetid IMO. Om spilling blir aktuelt ved et senere tidspunk kan man kjøpe til et større grafikkort senere.

Lenke til kommentar
Hvis PCen ikke skal brukes til spilling er det muligens bedre å kjøpe et rimeligere skjermkort. Feks. https://prisguiden.no/product.php?produc...2&cat_id=30

 

Differansen kan brukes på kraftigere prosessor, feks E8500 og 1 TB harddisk isteden for 750 TB. 250 GB større disk vil koste 100-150 kr mer. Vel egentlig E8400, men ser du har flerparten av delene fra Amentio og der koster E8400 mer enn E8500.

 

Dette vil gi lengre levetid IMO. Om spilling blir aktuelt ved et senere tidspunk kan man kjøpe til et større grafikkort senere.

 

 

Det er i og for seg riktig, ja. Jeg kikket på de nyere ATI kortene og fant ikke så stor prisforskjell.

 

Krav til skjermkort:

 

bilderedigering,

videovisning (DVD / skype)

google earth o.l.

Linux kompatiblet (skal ha Ubuntu på PCen)

 

Tror jeg vil holde meg til de nye 4xxx seriene til ATI. Hva med:

Gigabyte Radeon HD 4550 512 MB

Endret av Epp
Lenke til kommentar
Du trenger ikke et HD 4850 kort, om maskinen ikke skal brukes til noe spilling.

Til det kan du velge et skjermkort til halvparten av prisen. Selv et integrert skjermkort vil være bra nok til formålet.

 

Legger til et litt anderledes eksempel med deler fra Amentio:

 

Ser ikke dumt ut det. Men jeg styrer unna AMD denne gangen. De to forrige PCene han har hatt har hatt mye problem mest sannsynligvis pga Nvidia chipsett på HK samt Nvidia skjermkort. Så jeg tenkte jeg skulle holde meg til Intel + AMD gfx denne gangen. Dessuten er E7400 kraftigere enn den AMDen du linker til i forhold til tester. Men ellers er det en fordel med AM3 som sannsynligvis vil vare noen år. 775 er på vei ut... Får tenke litt på det.

Endret av Epp
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Greit kort og prisen er fin.

 

Er nok riktig å velge ATI for være linux-kompatibel. ATI frigjør jo i det minste tekniske spesifikasjoner slik at det blir mulig å lage drivere, det er mer enn hva man kan si om nVIDIA.

 

 

Arg, ser ut til at det er noen problemer med bredbåndstilgangen som skulle komme nå i sommer så har utsatt PC-byggeprosjektet da det ikke er noe poeng før bredbånd kommer. Får ta en ny runde til høsten...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...