Gå til innhold

Fatter ikke spørsmål i teoriprøven


datamaskin

Anbefalte innlegg

Kan noen forklare dette?

 

Skiltet i seg selv betyr jo parkering forbudt fra og med skiltet til nærmeste vegkryss (noe som taler for bil B ikke bil A) Og med underskiltet betyr det parkering forbudt i motsatt kjøreretning (noe som ingen av bilene gjør)

 

Kan noen fortelle meg hva som gjør at bil B står feilparkert?

post-114914-1245356889_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Den der er såvidt jeg kan se ikke veldig rett mot virkeligheten, selv om det er fullt lovlig å skilte slik og fasiten til oppgaven er derfor korrekt. Slike skilt står typisk rett foran neste vegkryss hvor det står et skilt uten underskilt bak forrige vegkryss eller der parkering forbudet skal starte, ikke slik som på tegningen der. Jeg kan skjønne at den måten er brukt dersom det er et vegkryss rett foran skiltet slik at det er ingen tvil uansett. Ellers ville det nok heller stått et slutt på parkering forbudtskilt der istedet siden det angir akkurat det samme (påminnelse om forbudt å parkere foran skiltet), samt det avslutter forbudstrekningen som er startet av skilt lengre bak.

 

Altså:

 

---------------------------------------------------


 -----------------------------------------------
|   | ^			   ^						  ^  |
|   | skilt uten	  skilt med			   skilt |
|   | underskilt	  underskilt	 med underskilt |
|   |				 <--->					<--- |

 

Det gjør bare at det er mulig å se at det er forbudt å parkere også om man har passert det første skiltet.

Endret av gxi
Lenke til kommentar

Altså så viser underskiltet at parkeringsforbudet gjelder dit, og ikke helt fram til krysset.

 

Altså:

bilde242.jpg?t=1245407881

Betyr parkering forbudt til nærmeste vegkryss i begge retninger.

 

 

 

828_02-Utstrekning-av-stans.jpg

Betyr at parkering er forbudt dit og ikke helt fram til vegkrysset.

 

 

Dette står ihvertfall i teori-boka.

Lenke til kommentar

Kjørte forbi et slik skilt med pil ned i dag. På det aktuelle stedet jeg passerte skiltet står det rundt en slak sving, så hvordan skal man vite at det er parkering forbudt før man kommer til skiltet? Blir jo litt rart om man skal få bot eller bilen borttauet fordi det står et skilt 50 meter lenger fremme om at et er forbudt å parkere der.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...
Kjørte forbi et slik skilt med pil ned i dag. På det aktuelle stedet jeg passerte skiltet står det rundt en slak sving, så hvordan skal man vite at det er parkering forbudt før man kommer til skiltet? Blir jo litt rart om man skal få bot eller bilen borttauet fordi det står et skilt 50 meter lenger fremme om at et er forbudt å parkere der.

 

Stans eller parkeringsregulerende skilt med følgende underskilt 828.2 post-197406-1251692769.png kan ikke plasseres mer enn 30 meter fra annen stans-/parkeringsregulerende informasjon. Dvs maks 30 meter fra vegkryss eller annet stans-/parkeringsregulerende skilt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...