Gå til innhold

360 vifter kjører konstant på full styrke!?


mmm320

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Da har du nok vært sykt heldig, jorgen_re :)

 

Mtp din forrige post om kortslutningen som tok plass, har du nok bare kortsluttet det som styrer med vifte hastighet..

 

Tviler sterkt på at du finner noen utvei fra din nåværende problemstilling uten å måtte installere en selv justerende vifte (som dog er litt risikabelt).

 

Enten selvjusterende vifte, kjøpe ny xbox 360, eller akseptere det som det er og være glad for at du ikke ødela den værre :D

 

Talismoon Whisper vifter blåser med 10% mindre støy, disse er å få tak på hos flere ledende spillekonsoll sider til 395,-..

Lenke til kommentar

sant nok, men det er risikabelt.. jeg anbefaler isåfall noe som heter Whisper Max, fant ikke produktet i salg lenger, men det er avbildet her: http://www.supremefactory.com/supreme/imag...60-xaof-big.jpg

 

Installerte en sånn en i en Xbox 360, og den bruker egen temp måler for automatisk justering.. I tillegg ett najs LCD display som viser temp samt gir deg kontroll over manuell/automatisk styring..

 

En ting jeg kom på, er alle kablene til vifta installert sånn som dem skal? Er fire kabler, 2 som gir strøm, 1 som er for jording, og en som styrer hastigheten.. Den siste er gul om jeg husker riktig, men det kan variere.. Om denne ikke er koblet til, vil jeg anta at det fører til at viftene kjører med 12volt.. mao maks output

Endret av pastortom
Lenke til kommentar
En ting jeg kom på, er alle kablene til vifta installert sånn som dem skal? Er fire kabler, 2 som gir strøm, 1 som er for jording, og en som styrer hastigheten.. Den siste er gul om jeg husker riktig, men det kan variere.. Om denne ikke er koblet til, vil jeg anta at det fører til at viftene kjører med 12volt.. mao maks output

 

Denne har et nyere oppsett. Det er tre kontakter som de fire ledningene er koblet til. To til minus og hver vifte til hver sin pluss. De er koblet på, hadde de ikke vert ordentlig koble til ville de ikke gått i det hele tatt.

 

Bare sånn btw. Kan det være psuen som har gått? Isåfal skal jeg se om jeg kan få prøvd noen andre sin.

Lenke til kommentar

Nå har det seg slik at jeg har lagt ned en del arbeid i xboxen, så jeg gidder ikke å kjøpe ny. Men når det går ann å gå innpå dealextreme sine sider igjen, skal jeg se om den de har passer for 230 v. Bare sånn i tilfelle det er den som forårsaker problemet.

post-108789-1245237112_thumb.jpg

Lenke til kommentar
En ting jeg kom på, er alle kablene til vifta installert sånn som dem skal? Er fire kabler, 2 som gir strøm, 1 som er for jording, og en som styrer hastigheten.. Den siste er gul om jeg husker riktig, men det kan variere.. Om denne ikke er koblet til, vil jeg anta at det fører til at viftene kjører med 12volt.. mao maks output

 

Denne har et nyere oppsett. Det er tre kontakter som de fire ledningene er koblet til. To til minus og hver vifte til hver sin pluss. De er koblet på, hadde de ikke vert ordentlig koble til ville de ikke gått i det hele tatt.

 

Bare sånn btw. Kan det være psuen som har gått? Isåfal skal jeg se om jeg kan få prøvd noen andre sin.

 

 

Har jobbet med 360 konsoller siden de kom ut, og sikkert modifisert oppimot ett tusen av dem.. *skryte skryte* :)

 

Vil bare at du skal forstå litt av hvor min kunnskap kommer fra..

 

Holder nå gammel dags vifte (pre hdmi) og nye typen vifte (hdmi) foran meg..

 

Gammeldagse har 4 kabler til 4-pinne-porten (firkatede hvite plastikk porten): 1 svart, 1 blå, en rød og en brun..

 

Slik jeg har forstått det er den svarte og blåe jord (for hver av de to viftene), rød og brun er strøm justert fra hovedkortet basert på temperatur.

 

Den nye typen har også 4 kabler, men til en 3-pinne-port (tynnere og mindre enn den gammel dagse): 1 svart, 1 blå, 1 rød og 1 brun.. Men den svarte og blåe er her satt sammen til samme pinne.. Noe som bekrefter at det er jord slik jeg ser det.. Rød og brun er strøm..

(5v eller 12v, avhengig av hva hovedkortet gir, 12v er maks, og det du mest sannsynlig hører når du skrur på 360'en din)

 

en svart og en rød er alt som skal til for at en av viftene skal gå rundt..

 

Har du prøvd å koble fra alt ekstra utstyr, kun ha i viftene, og så høre om den kjører på fult?

 

Etter nærmere ettertanke virker det nesten som at en eller annen chip på hovedkortet ditt som har med justering av temperatur kan være gåen.. Var under forståelse at en av kablene styrte hastighet, men konkluderte med at det må være ett sted på hovedkortet som styrer..

 

Stilig Xbox :)

Endret av pastortom
Lenke til kommentar

Det med hvordan viftene er koblet til hovedkortet er jo akkurat det samme som jeg sa. Men kan det ikke være at xboxen tror det er et problem med den, så den kjører viftene på fullt?

Men skal teste med en annen strømforsyning og se hva som skjer. Krysser fingrene nå ja :p

Lenke til kommentar
Det med hvordan viftene er koblet til hovedkortet er jo akkurat det samme som jeg sa. Men kan det ikke være at xboxen tror det er et problem med den, så den kjører viftene på fullt?

Men skal teste med en annen strømforsyning og se hva som skjer. Krysser fingrene nå ja :p

 

Bytte av strømforsyning vil ikke hjelpe. Hadde det vært noe galt med den, hadde du hatt helt andre problemer.

 

Etter nærmere ettertanke virker det nesten som at en eller annen chip på hovedkortet ditt som har med justering av temperatur kan være gåen.. Var under forståelse at en av kablene styrte hastighet, men konkluderte med at det må være ett sted på hovedkortet som styrer..

 

Temperatursensor heter det. Tipper han har blåst en transistor i denne.

Endret av JerkenovDecoq
Lenke til kommentar

Hva må til for å fikse dette da? Er det forresten slik som det står på mange nettsider at microsoft kan se hvilken spenning man kjører på viftene og at man kan blir bannet for mod hvis man kjører 12v på dem?

Jeg kjører jo ufrivillig 12v på dem nå, og jeg vil ikke bli bannet fra live (hvis jeg rissikerer det)

Endret av jorgen_re
Lenke til kommentar
Hva må til for å fikse dette da?

 

Ikke stort du kan gjøre hvis det er tilfelle, sensoren er integrert i en chip på hovedkortet.

 

Er det forresten slik som det står på mange nettsider at microsoft kan se hvilken spenning man kjører på viftene og at man kan blir bannet for mod hvis man kjører 12v på dem?

Jeg kjører jo ufrivillig 12v på dem nå, og jeg vil ikke bli bannet fra live (hvis jeg rissikerer det)

 

Lite sannsynlig. 360 er jo laget for å kjøre viftene på 12V hvis temperaturen er høy. Hvis du bruker 360 i omgivelser hvor temperaturen konstant er høy, og viftene alltid vil gå på 12V, hvorfor skulle du bli bannet for det?

Lenke til kommentar

Det har vært litt rykter, veeeldig løse rykter, rundt dette med at 12V-mod kan føre til ban (du har jo forsåvidt ikke utført selve 12V-modden). Men siden MS ikke bekrefter årsakene til eller hvorfor de banner, pluss de fleste med 12V-mod antakelig har gjort andre ting som f.eks. flashet 360-en, så er det kun vill spekulering...

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Har satt på en motstand på hver vifte for å senke spenningen til 7 volt. Med mitt problem vil de jo alltid kjøre på 7 volt, men har aldri hørt at viftene har kjørt opp hastigheten uansett hvor hardt jeg har spilt. Regner derfor med at jeg aldri vil komme ut for situasjoner der jeg vil trenge mer kjøling. Eller??

 

Hvis xboxen blir for varm, skrur den seg selv av for å forhindre skade, eller har den ikke en slik innebygd funksjon?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...