Gå til innhold

Vurderer å kjøpe min andre eiendom. Trenger råd.


tpetrine

Anbefalte innlegg

Hei.

 

 

Jeg eier allerede min egen leilighet. Vurderer nå å kjøpe en leilighet til, men lurer på hvilke betraktninger jeg bør ha med i den vurderingen.

 

Har vurdert å kjøpe tomt for videresalg, men er ikke så kjent med hva de ulike kommunene rundt om i landet har på kjøpsagendaen sin, når det gjelder tomt. Noen som har noen fornuftige råd å komme med?

 

Som et alternativ er kjøp av leilighet. Da er målet utleievirksomhet. Spørsmålet er om jeg er likvid nok til å kunne betjene høye fellesutgifter på en større leilighet, fremfor å satse på en mindre leilighet med lave fellesutgifter.

Hva vil det beste alternativet være? I den prisklassen jeg har tenkt meg er det i hovedsak snakk om andelsleiligheter, da selveierleiligheter gjerne befinner seg i det høyere økonomiske sjikt.

 

Er boligmarkedet nå i en periode hvor det vil være smart å investere i eiendom?

 

 

Tar i mot alt av råd.

Endret av tpetrine
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Heldigvis bor jeg i et borettslag som ikke godtar fremleie med mindre det finnes veldig god grunn. Noe av vitsen med andelsleiligheter i borettslag er at de som bor der eier sin borett. Jeg blir litt kvalm av at noen skal prøve å gjøre seg rike på det. Men det er kanskje bare meg?

Lenke til kommentar

Om trådstarter ønsker å spekulere i eiendom så er det helt kurant, og har ikke hatt noe med å drive finanskrisen nevneverdig.

Spekulanter er med å holde volatiliteten nede i markedet, ved at de kjøper når det er billig og selger når det er dyrt, med dertil prisutvikling ut fra tilbud/etterspørsel.

 

Den delen av boligmarkedet som bidro til utløsning av finanskrisen var helt andre mekanismer enn spekulasjon, heller at eiendom ble det underliggende i strukturerte produkter og risikoen ble spredt uten kjennskap til hvor den lå.

Lenke til kommentar
Heldigvis bor jeg i et borettslag som ikke godtar fremleie med mindre det finnes veldig god grunn.

 

Dette er ikke relativt godt regulert i borettslagsloven, og det er små muligheter for at ditt borettslag har rett til å opperere med helt andre krav enn det som gjelder ellers.

 

Når det er sagt; Når du foretar en investering, så må du vurdere hele spekteret av investeringsmuligheter. Hvis du allerede er investert i eiendom, er det da fornuftig risikospredning å investere enda mer i eiendom? Kanskje burde du se på andre aktivaklasser.

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...