Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Klage på muntlig eksamen i fysikk 1, har jeg en sak?


Anbefalte innlegg

Idag hadde jeg muntlig eksamen i fysikk 1, VG2. I spoileren under kan dere lese begrunnelsen min som jeg sender inn sammen med skjemaet jeg har fått fra skolen.

 

Jeg mener jeg har fått for dårlig karakter i muntlig eksamen i fysikk. Min karakter ble 3 til tross for følgende punkter:

- Faglærer fortalte meg at jeg fortjente karakteren 4, men sensor gav meg 3.

- Eksamenen var delt i to deler, den første delen var valgfritt emne som vi hadde 48 timer forberedelsestid på, den andre delen var å trekke to tilfeldige emner og snakke om dette etter 30 minutter forberedelse. Det jeg ikke ble informert om på forhånd var at den første delen telte veldig lite på karakteren, og at den andre delen telte veldig mye. Jeg fokuserte på del 1 fordi jeg ville prestere stort på det jeg kunne best; det emnet jeg valgte. Og fordi jeg trodde del 1 ville telle 40-50%, noe det absolutt ikke gjorde.

- Min standpunktkarakter er 5, som tydelig viser hvilket nivå jeg ligger på i dette faget

 

Jeg mener at del 2 alene kan fortjene karakteren 3, da jeg ikke er så sterk i de emnene jeg trakk. Men del 2 sammen med del 1 (som sensor selv sa var kjempebra) burde gi meg karakteren 4

 

 

På del 2 snakket jeg konstant, men med et par korte tenkepauser og "hmm-er" og når jeg var ferdig klarte jeg å besvare ca 4 av 6 spørsmål de stilte meg om stoffet. Del 1 gikk som smurt, hadde høvd hardt på den.

Ser dette ut som en god grunn til å klage?

 

(for de interesserte: jeg valgte stråling og bølger i del 1, og fikk teknologi og fysikk, og termofysikk på del 2)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er verdt et forsøk, så jeg ville gjøre det om du mener karakteren var urettferdig. Men jeg tror det er vanskelig å få omgjort en muntlig karakter. Sensor er jo den som skal sette karakteren og det er en vurdering som foregår på stedet, så det er vanskelig for skolen å si at det var feil.

 

Det var veldig dumt at læreren din ikke hade varslet om betydningen av del2, men det er vel vanskelig for sensor å ta hensyn til dette, og du blir også vurdert opp mot de andre eksaminantene, som sannsynligvis har fått samme beskjed som deg?

 

Men som jeg sa tidligere; prøv å klage på karakteren, du taper ingenting på det.

 

Lykke til!

Lenke til kommentar

Så vidt jeg vet så kan man ikke klage på muntlig eksamen, det man kan klage på er gjennomføringen. (Skal følge et satt oppsett osv.)

 

Nr 1: Sensor er der for en grunn, og det er å vurdere deg nøytralt. Faglærer har ingenting å si.

 

Nr 2: Vår fysikk-klasse har værtfall blitt ofte fortalt at det er utspørringa/det man tar på sparket som teller aller mest på eksamen. Eleven skal vise at han kan stoffet, ikke (muligens) fått hjelp til å pugge og lage en god presentasjon.

 

Nr 3: Standpunktkarakter har ingenting å si på eksamen. Eksamen er til nettopp for å "sjekke" standpunkt-karakteren. Disse karakterene er helt adskilte og skal ikke blandes den ene eller andre veien.

 

Ser ut som det er læreren din du burde være irritert på, pga lite info. Men du fikk da en 5er da.

Lenke til kommentar
Men du fikk da en 5er da.

Joda til standpunkt, og det er jeg kjempeglad for! Men 3 på eksamen sucks.

 

Du får frem at det er lærern sin feil, og det er det forsåvidt. Men kan jeg på noen måte heve karakteren til det jeg(og lærer) mener jeg fortjener?

Det tror jeg du må snakke med skolens rådgiver o.l. om... Etter det PinneVed sa er jeg usikker på om man kan klage på karakteren, men det er klart at det vil være vanskelig å få medhold i en slik klage, men kanskje du kan få tatt opp igjen fysikken? Om du mener du hadde fått for lite informasjon av faglærer og at dette resulterte i karakteren du fikk kan det hende det kan være grunnlag for en ny eksamen (selv om jeg tviler sterkt på det...) Men jeg tror du bør snakke med rådgiver, han/hun kan nok fortelle deg hvordan du skal gå fram, og hva dine muligheter er.

Lenke til kommentar
Så vidt jeg vet så kan man ikke klage på muntlig eksamen, det man kan klage på er gjennomføringen. (Skal følge et satt oppsett osv.)

 

Nr 1: Sensor er der for en grunn, og det er å vurdere deg nøytralt. Faglærer har ingenting å si.

Nr 2: Vår fysikk-klasse har værtfall blitt ofte fortalt at det er utspørringa/det man tar på sparket som teller aller mest på eksamen. Eleven skal vise at han kan stoffet, ikke (muligens) fått hjelp til å pugge og lage en god presentasjon.

 

Nr 3: Standpunktkarakter har ingenting å si på eksamen. Eksamen er til nettopp for å "sjekke" standpunkt-karakteren. Disse karakterene er helt adskilte og skal ikke blandes den ene eller andre veien.

 

Ser ut som det er læreren din du burde være irritert på, pga lite info. Men du fikk da en 5er da.

Feil. Faglærer har noe å si. Karakteren er noe sensor kommer fram til sammen med faglærer.

Lenke til kommentar
Altså, det er verdt et forsøk, men jeg tror ikke du har en snøballs sjanse i helvete å få klagen gjennom. Først, som det er nevnt så kommer sensoren og eksaminatoren til enighet om karakteren. Så jeg ser ikke et sterkt nok grunnlag til å endre karakteren.

Det virket ikke som om eksaminator og sensor ble enige. Eksaminator sa og sto fast ved 4, men sensor sa 3 og da ble det 3. Eksaminator kan diskutere og protestere, men har ingen makt til å endre karakteren

Lenke til kommentar

Dette er veldig enkelt og greit.

 

Jamfør §5-10 i forskrift til opplæringsloven kan det "...berre klagast på formelle feil som kan ha noko å seie for resultatet."

 

Dersom du søker på nettet om klaging på muntlig eksamen, vil du se klart og tydelig at man ikke kan klage på streng sensur. Det er 100% umulig å få endret en karakter på muntlig eksamen når den er endelig satt. Får du gjennomslag for en klage, vil eksamen bli annullert, og du vil få tilbud om å eventuelt ta den på nytt til høsten (trekkfag vil bli trukket på nytt).

 

Jeg var i en lignende situasjon som deg, gikk kraftig ned i forhold til standpunkt. Jeg har sendt klage, men denne er kun argumentert med formelle feil ved eksamensavviklingen.

 

Så ønsker du å klage, må du nok finne andre argumenter enn at sensor var for streng i vurderingen. Eksempler på formelle feil som tidligere har fått gjennomslag på klage er f.eks. at sensor har vært beruset, sovnet, sendt sms, eller at støy utenfra/andre avbrudd har forstyrret eksaminasjonen.

 

Og apropos faglærers/eksaminators rolle, så har også han/hun plikt til å delta aktivt i vurderingen av deg som sensor, men ved uenighet mellom sensorene er det den eksterne sensoren som avgjør.

 

Lykke til med en eventuell klage!

 

(kilder til det jeg har skrevet finner du rundt omkring, bare søk litt i Google)

Lenke til kommentar

Det tviler jeg på.

 

Det er vel heller helhetsinntrykket som gjelder. Et bra foredrag sier ikke så mye om hva du kan i faget, det betyr bare at du har benyttet forberedelstiden bra. Det er under utspørringen man virkelig skiller klinten fra hveten. Svarer du bra på sensors spørsmål, viser du at du har stålkontroll på pensum, siden det ikke er noe du har øvd inn på forhånd.

 

Med formelle feil menes vel ting som for kort forberedelsestid etc.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...