Gå til innhold

Hvordan tolke benevnelsen f4-5.6 på objektiv

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

Jeg er rimelig nybegynner på dette med fotografering. Har kjøpt meg ett Canon EOS 450D kamera som jeg er veldig fornøyd med. Har lyst å utvide kameraet med en ny telelinse. Men kommer litt til kort når det gjelder benevnelsen f. Hva betyr det når det står f4-5,6 feks? Hvordan skal jeg tolke disse forskjellige f tallene?

Er det og noen som kan anbefale ett godt objektiv med litt zoom? Har ikke tenkt å betale så mye da jeg er usikker på hvor ivrig jeg kommer til å bli. Har sett en Canon EF-S 55-250mm f/4-5.6 IS linse hos JapanPhoto til 2490 som frister. Men når jeg begynte å undersøke så dukker det opp Tamron linser og Sigma linser. Nå er jeg bare forvirret. Trenger gode råd også vedr IS og ikke. Har ikke planer om å kjøpe noe stativ ennå. da fotograferingen kommer til å bli for det meste foretatt på reiser og i "øyeblikket" bilder. Finnes det gode allround zoom linser som dere kan anbefale som har litt zoom også? Bare i tilfelle jeg trenger ett objektiv.

På forehand takk for svar.

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Heisan. Tallene viser største blenderåpning for objektivet - jo lavere tall, jo større blenderåpning. Tallene f4-5.6 på en zoom 55-250mm viser til at den har største blender f/4 ved 55mm og største blender 5.6 ved 250mm. "IS" betyr at den har bildestabilisering. IS er en god idé for å kunne ta gode håndholdte bilder med et objektiv som går opp til hele 250mm.

For begynnere er det ofte interessant med objektiv med stort zoomområde for å få fleksibilitet, mens mer "avanserte" brukere heller prioriterer god lysstyrke og god bildekvalitet.

Ellers anbefales det å lese i fotokompendiet og lommeguiden - sikkert også andre som har gode links. :)

Det er også gøy å lese anmeldelser av objektiver - The Digital Picture er et fint sted å begynne.

55-250 IS skulle være bra for pengene - det er et billig objektiv. Canons forskjellige 70-200 er merkbart bedre optisk, men er da også mye dyrere - en 70-200 f/4 med IS koster det flerdobbelte..

..Og velkommen! :)

Edit: Anmeldelse av EF-S 55-250 finner du her. :)

Edit II: Kikk også på forkortelser i navn på objektiver, som er sticky øverst i Objektiver, filtre, bilts og utstyr-forumet. :)

Edit III: Ja, også guiden om blender, lukker(tid), ISO og litt til.. Vel anbefalt en lesning! :)

Endret av Trondster
Skrevet
Heisan. Tallene viser største blenderåpning for objektivet - jo lavere tall, jo større blenderåpning. Tallene f4-5.6 på en zoom 55-250mm viser til at den har største blender f/4 ved 55mm og største blender 5.6 ved 250mm. "IS" betyr at den har bildestabilisering. IS er en god idé for å kunne ta gode håndholdte bilder med et objektiv som går opp til hele 250mm.

For begynnere er det ofte interessant med objektiv med stort zoomområde for å få fleksibilitet, mens mer "avanserte" brukere heller prioriterer god lysstyrke og god bildekvalitet.

Ellers anbefales det å lese i fotokompendiet og lommeguiden - sikkert også andre som har gode links. :)

Det er også gøy å lese anmeldelser av objektiver - The Digital Picture er et fint sted å begynne.

55-250 IS skulle være bra for pengene - det er et billig objektiv. Canons forskjellige 70-200 er merkbart bedre optisk, men er da også mye dyrere - en 70-200 f/4 med IS koster det flerdobbelte..

..Og velkommen! :)

Edit: Anmeldelse av EF-S 55-250 finner du her. :)

Edit II: Kikk også på forkortelser i navn på objektiver, som er sticky øverst i Objektiver, filtre, bilts og utstyr-forumet. :)

Edit III: Ja, også guiden om blender, lukker(tid), ISO og litt til.. Vel anbefalt en lesning! :)

Takk for svar.

Blir litt lesestoff fremover dette :yes: Har allerede lært mer her, enn det brukerveiledningen som fulgte med kameraet har lært meg.

Skrevet (endret)

Velbekomme. :)

Anbefalt lesestoff (i alle fall av meg):

"Bibelen": Digital fotografi i praksis av Magnar Fjørtoft. Glimrende bibel/oppslagsverk for de som ikke lar seg skremme av litt tekniske termer. Anbefales på det varmeste. Kongebok.

"Alternativ til kurs": Boken om digital fotografering av Scott Kelby. Finnes i bind I&II, og også etterhvert III. Boken som gir mange tips for nybegynnere om "hvordan", uten å nødvendigvis forklare "hvorfor". Syntes den ga meg mange interessante tips - og med bakgrunnsinformasjon fra Magnars bok kan man selv tenke "aha - det er selvfølgelig fordi..".

Scotts bøker finnes originalt på engelsk - i oversettelsene er den knastørre humoren ikke alltid oversatt helt riktig, selv om fotograferingen og teknikken forklares glimrende på norsk.

Endret av Trondster

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...