Gå til innhold

Lightroom - mørkere bilder etter importering


Anbefalte innlegg

Har et lite problem som begynner å gå meg på nervene. Har gjennomsøkt Lightroom etter en innstilling som kunne lettet litt på tilværelsen, men den gang ei ...

 

Ved importering av bilder fra kamera (nef-filer) skal alltid Lightroom - tilsynelatende helt etter eget forgodtbefinnende - tulle med noen kurver slik at histogrammet jeg får opp ikke på noen som helst måte samsvarer med originalen på kameraet. Som hovedregel heller det mot å gjøre bildene mørkere. Det er veldig demotiverende å etterbehandle alle bildene da jeg i utgangspunktet har brukt histogrammet på kameraet til å få bildene akkurat sånn som jeg vil ha dem ...

 

Bare for å sjekke lastet jeg bildene inn i Picasa - samma driten. Hva skjer? Skjermen min er nok ikke 100% kalibrert, men den er jaggu ikke så langt ute å kjøre at det skulle påvirket histogrammet ...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er nok ikke LR sin feil nei.

 

Bildet du ser bakpå skjermen er ikke raw, det er et jpg som er i raw-fila, og det er dette som er utgangspunktet til histogrammet på kameraet.

 

Se deg litt rundt på nettet etter uttrykket "uni white balance" og du kommer borti masse interessant lesning :)

 

Når det er sagt er det i nyeste LR profiler for de fleste DSLR kamera. Du går i develop til Camera Calibration og velger en av de mange profilene som ligger der.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Har begynt å bruke ViewNX i det siste - på langt nær like strømlinjeformet som Lightroom og mangler noen viktige funksjoner, men det viser i hvertfall bildene som de skal være rett fra kameraet uten å måtte rote med forskjellige fargeprofiler som uansett aldri blir helt riktig.

Leker derfor litt med tanken på å kjøpe CaptureNX som en forlengelse av ViewNX. Uvant brukergrensesnitt går det an å lære seg å like.

Lenke til kommentar

ViewNX duger ikke til så mye mer enn å se på bilder. Capture NX2 derimot, er såpass bra at jeg ikke føler behov for PhotoShop i det hele tatt lenger. Selv om jo PhotoShop tilbyr en del funksjonalitet som ikke finnes i Capture NX2 selvfølgelig.

 

Brukergrensesnittet er bare en kjapp tilvenning. Men maskinen kjører ganske tungt innimellom (har ikke akkurat så kraftige saker da).

Lenke til kommentar

Lightroom er noe dritt! Noe så tregt redigeringsprogram har jeg aldri vært borti. Jeg testet dette, og ytelsen var langt bedre i ACR, selv om jeg åpnet ~20 bilder samtidig. I tillegg må jeg "rendre" et bilde hver bidige gang jeg trykker på det, hver gang jeg zoomer eller endrer posisjon og vær gang jeg gjør en endring, ja og spakene hakker så inni hampen at om jeg drar musen en cm på musmatten så ender jeg opp med +100 saturation, gjør det umulig å finjustere.

 

Jeg er nødt til å jobbe med Lightroom her på jobben, og måtte bare utrykke min frustrasjon en plass her på forumet ^^

 

Jeg har også merket at det tuller med kurvene forresten.

Lenke til kommentar

Lightroom SUGER! Capture NX2 er myyye bedre! Neiii!! NX2 banker Lightroom så catalog-filene gråter ass! Bridge ruler for det har flere muligheter enn Lightroom. Du lyver! View NX er THE way to live! Men PS tar morra di uansett. (Jada. Vi har alle våre meninger:))

 

Er vel ikke for ingenting at Microsoft PAINT er gratis? :) Oh shit, nei vent! Du må jo ha Windows-lisens som koster masse penger. :blush:

 

Jeg er av oppfatning at det absolutt ikke finnes software som er "komplett" - for noen. Men å disse programvare ut i fra egen inkompetanse om software blir litt feil. Skal ikke tråkke på noens tær, men vil heller rette et par spørsmål til enkelte.

 

Capture NX2 leverer ikke en løsning som Lightroom gjør. Derimot er programvaren både ett og tre hakk vassere i "fremkallingsprosessen" enn det Lightroom er. Tregt? Ikke tregt? Det utnytter i hvertfall ikke kapasiteten til morderne PC-er med fire (og åtte ) kjerner. Heller ikke skjermkort.

 

Aak1: Hvilke specs er det på denne herlige jobbmaskinen? Har du/dere skrudd på "Render previews 1:1" under import så du kanskje slipper å vente på dette når maskinen en eller annen gang må åpne bildet for deg? Kurvene? Det er vel ikke værre enn å sette profil til "neutral" under "Camera Profile".

 

EvilHomer: Hva er det View NX mangler når Lightroom er en programvare som skal gi "alt"? Håper navnet "View" NX gir mening. Nikon gir ikke ut for mye informasjon til 3.part og derfor slipper du slike ting i programvare designet av og for Nikons prdoukter. Er du av den dobbeltmoralske typen?

 

 

Uvant brukergrensesnitt går det an å lære seg å like.
Utspekulert av Nikon å ikke gi ut info til 3.parts programvareleverandører. Hadde Capture NX vært brukervennlig så skulle jeg ikke sagt noe, men det er det jo ikke ...
Lenke til kommentar
Aak1: Hvilke specs er det på denne herlige jobbmaskinen? Har du/dere skrudd på "Render previews 1:1" under import så du kanskje slipper å vente på dette når maskinen en eller annen gang må åpne bildet for deg? Kurvene? Det er vel ikke værre enn å sette profil til "neutral" under "Camera Profile".

 

3gb RAM, Xeon 3,20GHz og Nvidia Quadro FX. Jeg er ukjent med Lightroom så dette med Render previews har ikke jeg rørt. Det samme gjelder Camera Profile. Jeg vil forøvrig ikke tulle med instilligene heller, siden det ikke er mitt system, og jeg jobber bare på det midlertidig.

 

Jeg ser også at bildene jeg redigerer ligger på en ekstern HDD. Jeg vil tro denne har 5400RPM (som er vanlig på ekstern disker?), så en del av problemet ligger vel her også. Men nesten så man skal tro at dette ikke burde ha noen innvirkning, siden Lightroom bruker like lang tid på å eksportere og importere bilder som det tar å kopiere dem, om ikke lengere.

 

Uansett så forandrer ikke dette det faktum at ACR er mye raskere. Etter min noe begrensede erfaring ^^

Endret av Aak1
Lenke til kommentar
og vær gang jeg gjør en endring, ja og spakene hakker så inni hampen at om jeg drar musen en cm på musmatten så ender jeg opp med +100 saturation, gjør det umulig å finjustere.

Klikk på en av 'spakene'. Og rull med mushjulet :)

 

Jeg synes det fungerer mye bedre enn å dra til venstre/høyre.

 

Ellers så funker Lightroom helt utmerket her - på en helt gjennomsnittlig bærbar med 2GB RAM. ACR er veldig tregt i forhold for meg.

Endret av TubXtra
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...