Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Noen som kjører MC hele året i stavanger?


Anbefalte innlegg

Jeg lurer på å bytte ut den ene bilen våres med en 125cc scooter for kjøring til jobb. Det er dyrt å holde 2 biler i avgiftsnorge. Det er jo ikke mange dagene med snø her i distriktet. Er det noen som kjører hele året og kan dele noen erfaringer om hvordan dette fungerer. Hvor mange dager kan man faktisk ikke kjøre pga forhold, og evt andre erfaringer?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg bor i hå, ikke stavanger akkurat, men været er vel ca likt.

Kjører selv året rundt, samme gjør kompisene mine. Kjørte på vanlige veidekk sist gang det var snø, hadde det veldig morro når jeg lekte, men hvis jeg skulle til butikken var det ikke så veldig stabilt :D

Hvis det faktisk skulle komme snø eller is, så kjøper du bare piggdekk, evt pigger dekk selv.

Lenke til kommentar

Høres veldig bra ut. Takker for svar.

Bor i klepp da. Men været er jo det samme så tenkte bare det var enklere å si stavanger. Piggdekk er nok ikke dumt å vurdere. Tenkte også å skaffe en vindskjerm og skru på sånn jeg sitter enda litt mer skjermet :)

Lenke til kommentar

Hei, jeg skal til med ny jobb over sommeren og kaster meg på lett mc jeg også. kjøper kansje en med klassisk kjørestil.

Satser på noe driftssikket i 15'000,- klassen

Høres litt fristende ut med scooter siden en sitter litt beskyttet for nedbøren i hvertfall. Må jo kle oss etter forholdene uansett.

Lenke til kommentar

En lett MC er nok bedre å kjøre langt på enn en scooter. Større hjul gjør den mer stabil. Jeg har vel kommet fra til at scooter egner seg best til jobb pendling siden man sitter litt mer skjermet, man har alskens rom til å stappe ting inni, den krever mindre vedlikehold siden plast dekker det mester og drivverk er lukket.

Kunne tenke meg en Burgman eller Majesty siden de har bedre seter og større vindskjerm, men de er dyrere så da forsvinner argumentet med å kjøpe scooter for å spare penger.

Vurderer en SYM 125, det er taiwansk men skal være relativt driftsikkert. Siden Stahlen forhandler SYM så er ikke deler noe problem. Tror uansett det er lurt å styre unna 2 taktere. Erfaringen min taler for gjentatte problemer med sylindre, stempler og veiver på alle 2 taktere jeg har hatt.

Endret av edyrli
Lenke til kommentar
jeg hadde kjøpt en totakter. vis det finnes i lett mc scooter? grunn. totaktere har 15hk. 4 takt har normalt ca 11hk.

 

får ikke noe problem med veiv, sylinder osv med mindre du fikler med det.

Dette stemmer nok i en del tilfeller. Men f.eks. Piaggio X9 4-takt har 15 hk. Så alltid lurt å sjekke effekten før man handler. Ingen regel uten unntak men 4 taktere er generellt mer driftsikkert.

Lenke til kommentar

Kjører tung motorsykkel hele året i Stavanger-området bortsett fra når det er fare for is - svinget vei i 90 kmt passer likesom ikke så godt med glatt veibane :)

Siden jeg jobber fra 0700, så medfører det at sykkelen får stå i Januar og Februar. Det går jo helt greit å kjøre midt på dagen når solen har tatt morgen-isen, men så er jo veien gruset noe infernalsk til tider også i vintermånedene. Hadde jeg bodd litt nærmere jobb, så hadde jeg nok kjørt hele året.

Endret av Sondring
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...