Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Skolen bryter loven - hvordan gå frem? Media?


Anbefalte innlegg

Heisann, jeg fikk for ca en uke siden varsel om at jeg kunne blitt satt ned i Orden. I dag fikk vi karakterene og jeg var gått ned i orden fra G til NG. Greit nok at jeg har vært mye borte, men jeg har hatt en del kjøretimer og slikt, også har jeg lang vei til skolen og det er mye kø med bussen så og komme 5-10min forseint er fort gjort.

 

Uansett i følge Opplæringsloven § 4-10. en norsk LOV er skolen pålagt til å:

 

"dersom det er fare for at eleven kan få standpunktkarakteren Nokså god eller Lite god i orden eller i åtferd, må eleven og foreldra eller dei føresette få skriftleg varsel. Varslet skal givast utan ugrunna opphald, slik at betre innsats kan gjere at termin- eller fagkarakter kan setjast, eller at betre orden eller åtferd kan påverke karakteren. "

 

Lovdata

 

Hva bør jeg gjøre her? Jeg vurderer og bare ta det til Ba fordi jeg vil at folk skal vite litt hvordan lærer og skolen oppererer, jeg føler at om jeg går til lærerene og viser dem loven og slikt vel jeg bare bli føyd vekk.

 

Så hva sier folket?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg ble varslet den 2 Juni, karakter møtet var 3 Juni, hvordan skal jeg kunne "forbedre" meg da?

 

"dersom det er fare for at eleven kan få standpunktkarakteren Nokså god eller Lite god i orden eller i åtferd, må eleven og foreldra eller dei føresette få skriftleg varsel. Varslet skal givast utan ugrunna opphald, slik at betre innsats kan gjere at termin- eller fagkarakter kan setjast, eller at betre orden eller åtferd kan påverke karakteren. "

Endret av Soni1
Lenke til kommentar

Dette har tydeligvis ikke blitt gjort slik det skulle, så du har rett til å klage! Send en skriftlig begrunnelse på hvorfor du mener nedsettingen ikke ble gjort lovlig og referer til denne loven. De bør nok innse feilen, og dermed bli tvunget til å gi deg G.

 

Ikke noe poeng i å gå til media på dette tidspunktet, se først om hvordan de takler klagen, får du avslag kan du muligens sende saken over til udir, og gå til media.

 

Men kan det hende at du burde har forstått du får nedsatt orden? F.eks. er det slik at man kan ha max. 10 annmerkninger o.l. før man blir nedsatt, og du har overgått denne grensen?

Lenke til kommentar

Ja det er rundt 10 anmerkninger, jeg har 5 på dette tidspunkt denne termin og ligger godt under de 7-10 som er normalt, men jeg har ganske mye udokumentert fravær. Det meste er kjøretimer eller at bussen ble forsinket pga kø for egentlig er jeg ganske flink og møte opp på skolen.

 

Jeg kan forstå at de har satt meg ned, men jeg mener at om læreren hadde først og fremst gjort alt slik de skulle gjort, burde jeg ikke bli satt ned. Feks i fjord kom jeg med en LEGEerklaring på at jeg hadde vært syk, læreren viste at jeg var syk og lå til sengs med over 40 i feber og kyssesyken, var rett før jeg ble innlagt på sykehuse, men alikevel nektet hun og ta fraværet mitt fra ugyldig til gyldig fravær. Mye sånt slaks.

 

Jeg får nok bare fiske frem noen dokumenter, og vist det ikke går igjenom så blir det sak da x) Jeg skal ha den G'en i orden, ikke at det vil utspille noen stor forskjell i min fremtid, men noen må sitte de lærerene litt på plass og jeg gjør det av prinsipper.

Lenke til kommentar
Ja det er rundt 10 anmerkninger, jeg har 5 på dette tidspunkt denne termin og ligger godt under de 7-10 som er normalt, men jeg har ganske mye udokumentert fravær. Det meste er kjøretimer eller at bussen ble forsinket pga kø for egentlig er jeg ganske flink og møte opp på skolen.

 

Jeg kan forstå at de har satt meg ned, men jeg mener at om læreren hadde først og fremst gjort alt slik de skulle gjort, burde jeg ikke bli satt ned. Feks i fjord kom jeg med en LEGEerklaring på at jeg hadde vært syk, læreren viste at jeg var syk og lå til sengs med over 40 i feber og kyssesyken, var rett før jeg ble innlagt på sykehuse, men alikevel nektet hun og ta fraværet mitt fra ugyldig til gyldig fravær. Mye sånt slaks.

 

Jeg får nok bare fiske frem noen dokumenter, og vist det ikke går igjenom så blir det sak da x) Jeg skal ha den G'en i orden, ikke at det vil utspille noen stor forskjell i min fremtid, men noen må sitte de lærerene litt på plass og jeg gjør det av prinsipper.

 

Virkelig? Dette var da en merkelig skole du går på! Om det er som du sier har skolen helt klart gjort en feil, og dette gjør du rett i å rette oppmerksomhet mot.

 

Men jeg tror også du bør tenke over hvilken skyld du selv har i nedsettelsen... F.eks. kunne du tatt en tidligere buss for å unngått forsentkomming? Og har du kommet med dokumentasjon eller forklaring for de gangene du har vært bort?

Om du ikke har gjort det som forventes av deg i etterkant av fravær osv. , tror jeg mange vil støtte skolens avgjørelse med å sette deg ned.

 

Men som du sa, dette er en prinsippsak, de har ikke fulgt loven og det kan ikke tillates

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...