Gå til innhold

Ny PC til mindre enn 1500 kr- er det mulig?


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Lar det seg gjøre å så kjøpt deler til under 1500 kr som gir en PC kapabel til å kjøre windows xp, office, film, musikk og internett brukbart?

 

Maskinen skal brukes av min mor, så spilling er et ikke tema.

 

Håper dere har tid til å komme med forslag.

 

Ser for meg noe ala et billig kabinett m/strømforsyning, hovedkort m/integrert skjermkort og lydkort, litt billig ram og en billig prosessor ala celeron elns.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hovedkortet har ikke integrert skjermkort. Så man må nok regne med noen kroner i tillegg.

 

@OstenXX:

Film kan faktisk kreve litt av oppsettet, avhengig av filmen. Personlig anbefaler jeg ikke å kutte så langt ned, primært fordi min erfaring er at denne type brukere har lang levetid på maskina. Ofte 3 - 5 år før noe skiftes, det er således bedre å legge noen kroner (en 1 000 lapp) ekstra, og faktisk ikke ulønnsomt på sikt.

 

XP vil garantert måtte byttes ut om noen år.

Lenke til kommentar
Jeg har valgt et annet hovedkort enn det som vises i prisguiden. (ikke oppdatert)

https://prisguiden.no/product.php?productId=51751

 

Helt enig at man får mye lengre levetid og en stor ytelsesøkning vis man legger litt mer i det.

 

Et godt poeng det i grunn. Tror dog jeg selger min gamle Compal GL30- laptop til henne i stedet. Skjerm, tastatur og mus har vi allerede, så slik sett tjener denne laptopen formålet helt fint. DVD- brenner, ok skjermkort og bra prosessor. Eneste ulempen slik jeg ser det er at hun må benytte vga-tilkobling, men det er vel bare jeg som er litt kresen på dette området... :whistle:

Endret av ostenXX
Lenke til kommentar

Personlig ville jeg valgt omtrent følgende om man snakker om rimelig med fornuftig levetid:

 

Samme kabinettet og harddisk.

 

Hovedkort: Asus M4A78 Pro, kr 756. Dette er et rimelig hovedkort med integrert GPU (HDMI, DVI og VGA utgang) og generelt svært bra med tilkoblinger. Til og med FireWire.

 

CPU: AMD Athlon X2 250, kr 720,-. Et problem, den krever biosoppdatering av alle aktuelle hovedkort. Må sjekkes med Asus/nettbutikk på dette området.

 

Minne: 2 GiB. Fritt valg blant flere i prissjiktet 160 - 210 kr. Å kjøpe mindre enn 2 GiB er bare dumt i dag med så lave priser. Prisforskjellen er ikke mer en 60 - 100 kr.

 

Eventuelt DVD-leser eller DVD brenner. Det første fra litt over 100 kr, det andre ca 200.

 

Det er knapt en 1 000 kr dyrere, men etter min mening et oppsett som til den bruk vi snakker om fint holder i en 3 - 5 år. Med foreslåtte hovedkort er det heller ikke noe problem å velge en rimeligere CPU, f.eks en Sempron LE til ca 250 kr +. Fordelen med M4A78 Pro er at det er bra integerert GPU og nyeste versjoner av brikkesett som gir bra valgmulighet når det gjelder CPU-er.

Lenke til kommentar

Vel, det kommer an på hva bruksområdet er.

Selv vurderte jeg å faktisk gå for det oppsettet der grunnet at behovet mitt for maskin er en som kan styre andre windows-baserte maskiner fra sengen. En annen grunn er fordi nåværende maskinvare fra dyngen viser seg å inneholde enkelte feil som jeg for øyeblikket ikke ønsker å konsentrere meg om ;)

 

Argumentet ditt om at den blir treg etter et par uker kommer an på hva du faktisk installerer på den, så det argumentet godtar jeg ikke.

Endret av SpecialForce
Lenke til kommentar

ja, tok kanskje litt i, pcen vil være treg allerede fra første stund :)

 

kommer til og ta en evighet å innstalere ting, loadingen kommer til å ta en evighet, åpne word kommer til å ta en stund å sånn vil det fortsette, kommer til og bli enda værre straks du begynner å innstalere og lagre ting på den :)

 

ja, viss du skal bruke pcen til det du bruker den, så vil vell også en pc fra 1999 holde :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...