Gå til innhold

[Løst]Skal springe 3000m imorgen


Anbefalte innlegg

Hei folkens, jeg skal springe 3000m imorgen. Kravet for 6'er ligger på 13.00 og 5'er 14.30. Jeg vet at jeg ligger ca. på 5'er nivå, men er ganske usikker på hvilket tempo jeg skal holde under løpingen, det er lenge siden jeg har tatt slike tester. Løypa er forresten terreng.

 

Hvilket tempo anbefaler dere at jeg holder? Det jeg har gjort før, er å henge etter de som er kjappe, men nå skal jeg springe alene fordi alle andre har tatt testen.

 

Trenger kjappe svar..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hold deg rolig i starten. Ligg etter en person du vet har ca. samme løpe tempo.

Trå til på slutten når du ser "mål".

 

edit:

Siden du tar den alene så har jeg ikke noe å anbefale.

Endret av Gjest
Lenke til kommentar
Hei folkens, jeg skal springe 3000m imorgen. Kravet for 6'er ligger på 13.00 og 5'er 14.30. Jeg vet at jeg ligger ca. på 5'er nivå, men er ganske usikker på hvilket tempo jeg skal holde under løpingen, det er lenge siden jeg har tatt slike tester. Løypa er forresten terreng.

 

Hvilket tempo anbefaler dere at jeg holder? Det jeg har gjort før, er å henge etter de som er kjappe, men nå skal jeg springe alene fordi alle andre har tatt testen.

 

Trenger kjappe svar..

 

Hvordan du bør gjennomføre testen best mulig, er individuelt, så jeg har ingen fasit. Om du får en oppvarmingsrunde før 3000, bruk muligheten. Jogg en runde i tregt tempo, kjenn på formen, finn teknikken, uten å springe deg sliten. 

 

Ved avgjørende 3000, begynn runden rolig og øk tempoet gradvis ut første runde til du har et godt og raskt joggetempo. Kjør så dette tempoet gjennom de påfølgende rundene gjennom hele løpet. I siste fase, når målet nærmer seg, prøv så godt du kan å løpe så fort du kan og bruk opp det ekstra lageret av krefter.

 

(Opererer ikke distansen med runder, bytt disse om til 1 - 2 minutter, for hver runde)   

Lenke til kommentar

Takker for gode svar! :) Jeg kom inn på 13:41, altså 5'er. Jeg kunne presset meg mer, men jeg er fornøyd med resultatet. Det var visst noen andre som også skulle ta testen, og jeg hang etter han kjappeste og holdt et jevnt tempo helt til slutten hvor jeg spurtet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...