Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Matte karakterer på videregående


Anbefalte innlegg

Hei

 

Jeg er ikke fornøyd med 1T karakterene mine i år på 1vgs, det vil si at jeg strøk. Det skylder latskap fra min side men jeg vet at jeg kan mye, mye bedre. Til neste år skal jeg gå R1 men jeg vurderer å bytte til S1 eller P - matte. Jeg har nettopp hatt tentamen i 1T men er ikke fornøyd i det hele tatt. Det jeg lurer på er om det er mulig å forbedre karakteren. Jeg har hørt at det går an å stryke 1T karakteren på et eller annet vis? Jeg er veldig usikker på hva jeg kan gjøre!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du neste år begynner med 2P-matte, så vil ikke 1T-karakteren være på vitnemålet. Hvis du derimot fortsetter med f. eks R-matte, så vil karakteren din fra i år bli værende.

 

Høres ut som du burde gå for P-matte neste år. Sleit litt selv med 1T, men 2P var latterlig enkelt (les: 10.klassematte).

 

En venninne av meg var i samme situasjon som deg. Hun fikk stryk i førsteklasse, og hoppet over til P, hvor hun fikk 4 eller 5.

Endret av mathos
Lenke til kommentar

Er vel såpass heldig at jeg lander på en 2'er på 1T. Blir S-matte for min del neste år. Irriterende at jeg får så latterlig dårlig i matte imens jeg får ganske bra i resten. Etter det jeg har hørt ifra læreren så skal det være mulig å få R1-kompetanse hvis du går 3 år med S-matte (tror det var 3 år). Er det noen stor forskjell imellom S & P matte i 2. klasse egentlig? Har ikke hørt om mulighet for P-matte i 2. klasse, jeg.

Lenke til kommentar
Hvis du neste år begynner med 2P-matte, så vil ikke 1T-karakteren være på vitnemålet. Hvis du derimot fortsetter med f. eks R-matte, så vil karakteren din fra i år bli værende.

 

Høres ut som du burde gå for P-matte neste år. Sleit litt selv med 1T, men 2P var latterlig enkelt (les: 10.klassematte).

 

En venninne av meg var i samme situasjon som deg. Hun fikk stryk i førsteklasse, og hoppet over til P, hvor hun fikk 4 eller 5.

 

Minsker sjansen min for å komme inn i militæret hvis jeg tar P-matte? Vet ikke hvor jeg har fått den fra. Selv vil jeg bli politi men jeg vil også komme inn i militæret og kanskje ta en utdanning der. Er matte veldig viktig der?

Lenke til kommentar
Er vel såpass heldig at jeg lander på en 2'er på 1T. Blir S-matte for min del neste år. Irriterende at jeg får så latterlig dårlig i matte imens jeg får ganske bra i resten. Etter det jeg har hørt ifra læreren så skal det være mulig å få R1-kompetanse hvis du går 3 år med S-matte (tror det var 3 år). Er det noen stor forskjell imellom S & P matte i 2. klasse egentlig? Har ikke hørt om mulighet for P-matte i 2. klasse, jeg.

 

Har aldri hatt S-matte, men vanskelighetsgraden skal være et sted mellom P/R. Om man har mulighet for P-matte i 2.klasse kommer helt an på hvilken skole man går på.

Lenke til kommentar

Jeg begynte med S-matte i andre klasse. Det resulterte i stryk på første prøven(fikk faktisk 1-). Dette var en kombo av latskap og en helt elendig drittlærer. Så byttet til P og fikk 5 uten innsats i det hele tatt. S-matte og P-matte er 2 helt forskjellige ting. P-matte er matte for barneskolen og det er ikke overdrivelse engang.

Lenke til kommentar
Hvis du neste år begynner med 2P-matte, så vil ikke 1T-karakteren være på vitnemålet. Hvis du derimot fortsetter med f. eks R-matte, så vil karakteren din fra i år bli værende.

 

Høres ut som du burde gå for P-matte neste år. Sleit litt selv med 1T, men 2P var latterlig enkelt (les: 10.klassematte).

 

En venninne av meg var i samme situasjon som deg. Hun fikk stryk i førsteklasse, og hoppet over til P, hvor hun fikk 4 eller 5.

 

Minsker sjansen min for å komme inn i militæret hvis jeg tar P-matte? Vet ikke hvor jeg har fått den fra. Selv vil jeg bli politi men jeg vil også komme inn i militæret og kanskje ta en utdanning der. Er matte veldig viktig der?

 

Det har ingenting å si for førstegangstjenesten/befal. Utdanning i militæret er som ved andre utdanningsinstitusjoner, og du trenger R-matte hvis du for eksempel vil ta ingeniørutdannelse der. Hvis du vil bli politi (kanskje militærpoliti først?) har ikke vanskelighetsgraden på VGS-matte en dritt å si :)

 

Jeg begynte med S-matte i andre klasse. Det resulterte i stryk på første prøven(fikk faktisk 1-). Dette var en kombo av latskap og en helt elendig drittlærer. Så byttet til P og fikk 5 uten innsats i det hele tatt. S-matte og P-matte er 2 helt forskjellige ting. P-matte er matte for barneskolen og det er ikke overdrivelse engang.

 

Den kan jeg gå god for. Jeg gjorde absolutt ingen lekser i løpet av hele året, og timene gikk med til CS og kort. Endte opp med en sterk femmer, ved å lese et par dager før prøvene.

Endret av mathos
Lenke til kommentar
Hvis du neste år begynner med 2P-matte, så vil ikke 1T-karakteren være på vitnemålet. Hvis du derimot fortsetter med f. eks R-matte, så vil karakteren din fra i år bli værende.

 

Høres ut som du burde gå for P-matte neste år. Sleit litt selv med 1T, men 2P var latterlig enkelt (les: 10.klassematte).

 

En venninne av meg var i samme situasjon som deg. Hun fikk stryk i førsteklasse, og hoppet over til P, hvor hun fikk 4 eller 5.

 

Minsker sjansen min for å komme inn i militæret hvis jeg tar P-matte? Vet ikke hvor jeg har fått den fra. Selv vil jeg bli politi men jeg vil også komme inn i militæret og kanskje ta en utdanning der. Er matte veldig viktig der?

 

Det har ingenting å si for førstegangstjenesten/befal. Utdanning i militæret er som ved andre utdanningsinstitusjoner, og du trenger R-matte hvis du for eksempel vil ta ingeniørutdannelse der. Hvis du vil bli politi (kanskje militærpoliti først?) har ikke vanskelighetsgraden på VGS-matte en dritt å si :)

 

Takk for den! Kall meg gjerne gal men mitt største ønske er å havne på undervannsbåt i militæret. Det jeg er redd for da er matten. Jeg har gode karakterer i alle andre fag. Hvis jeg får gode karakterer i P så håper jeg at ubåt er aktuellt for meg. Noen som vet hva de krever?

Lenke til kommentar

S2-matte gir samme kompetanse som R1.

S1 er på samme nivå som 1T, kommer an på hva du synes er lettest, 1T er mer teoretisk og S1 er mye mer tekst og man lærer hvordan man bruker matten i praksis.

Jeg tror S1 er lettere enn 1T, blant annet fordi i S1 og S2 (ihvertfall for oss) har man bare en bok, i 1T har man 2 bøker.

 

Jeg skal selv begynne med S1 til høsten, har gått 1P fra før.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Hei

 

Jeg er ikke fornøyd med 1T karakterene mine i år på 1vgs, det vil si at jeg strøk. Det skylder latskap fra min side men jeg vet at jeg kan mye, mye bedre. Til neste år skal jeg gå R1 men jeg vurderer å bytte til S1 eller P - matte. Jeg har nettopp hatt tentamen i 1T men er ikke fornøyd i det hele tatt. Det jeg lurer på er om det er mulig å forbedre karakteren. Jeg har hørt at det går an å stryke 1T karakteren på et eller annet vis? Jeg er veldig usikker på hva jeg kan gjøre!

 

For det første kan du vel forandre karakteren på 1T ved å ta en ny eksamen i faget som privatist. Som mange har nevnt, vil karakteren for 1T bli erstattet med en eventuell karakter fra 2P. En annen mulighet er jo å ta 2T (vil også overstyre 1T-karakteren) som bygger videre på det du lærte i 1T, hvor du lærer mye av det samme som i R1 (men ikke like mye ettersom det bare er et 3-timersfag). Spørsmålet er jo bare om skolen tilbyr 2T, noe skolen jeg går på ikke gjør.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...