Gå til innhold

Bygge brygge med påler


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Lurte på om noen har bygd brygge med impregnerte påler i vann?

Skal lage en brygge i ferskvann på påler, men lurer på hvordan man får dyttet/slått pålene ned i bunnen? De har jo sterk oppdrift og de bør vel gå noe ned i bunnen før man slår på rammeverk og dekke.

 

Roy

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er det ingen som har erfaring med dette?

 

Hei.

 

Lurte på om noen har bygd brygge med impregnerte påler i vann?

Skal lage en brygge i ferskvann på påler, men lurer på hvordan man får dyttet/slått pålene ned i bunnen? De har jo sterk oppdrift og de bør vel gå noe ned i bunnen før man slår på rammeverk og dekke.

 

Roy

Lenke til kommentar

I utganspunktet var det flytebrygge/badebrygge vi skulle lage, ikke store greier. men vi ønsker en permanent løsning med påler. Da slipper vi å ta opp den til vinteren.

Men det eneste problemet jeg ser med påler, er hvordan i all verden jeg skal få satt de fast i bunnen?

Kraftig oppdrift i pålen kan bli et problem, og hvordan få kjørt de ned i bunnen et annet.

 

Snakker du om BRYGGE eller KAI?

Altså, en flytebrygge eller kai? Hvis det er en brygge du skal lage, ser jeg ingen grunn til at du skal fyre noen påler ned i bunnen.

Hvis det er kai det er snakk om, så kan du få se noen bilder av hvordan VI har gjort det (på et sted hvor vinden tar GODT!).

Lenke til kommentar

Her jeg bor har vi slått ned alle pålene til brygga på den "manuelle" måten. Det vil si: Ha en liten lengde kjetting og en solid treplanke, og surr kjettingen rundt pålen og planken. En person må så stå oppe på denne og hoppe, mens den andre forsøker å holde pålen stødig til den er tilstrekkelig nede i bunnen. Dette er både slitsomt, og ser rimelig komisk ut på avstand - men det fungerer! :thumbup:

 

Der vi gjorde dette, i ei elv med leirebunn, fikk vi stokkene mellom 2 - 3 meter ned i vannet. Eldste del av brygga er nå 16 år, og står like godt ennå. Brygga ligger langs utløpet til Glomma, i Fredrikstad, så strøm og vind er det nok av her ja..

Lenke til kommentar

Her prater du om sikkelige påler med relativ stor diameter eller?

Vi trenger nok ikke så kraftig påler, og vi har bare en robåt til å hjelpe oss med, ikke sjangs at vi kommer oss opp på pålene.

Det blir bare snakk om 2x4 meter's brygge, med 2 påler ytters, og godt fundamenter på land. Mulig at pålene bare kan hvile på bunn, og at tyngden av selve brygge holder den på plass?

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...
Hei.

 

Lurte på om noen har bygd brygge med impregnerte påler i vann?

Skal lage en brygge i ferskvann på påler, men lurer på hvordan man får dyttet/slått pålene ned i bunnen? De har jo sterk oppdrift og de bør vel gå noe ned i bunnen før man slår på rammeverk og dekke.

 

Roy

 

 

Du bruiker en kraftig kompressor. Fest luftslangen nederst på den spissede pålen, og den vil gå ned av seg selv. Forutsetter sand- eller leirebunn.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Hei.

 

Lurte på om noen har bygd brygge med impregnerte påler i vann?

Skal lage en brygge i ferskvann på påler, men lurer på hvordan man får dyttet/slått pålene ned i bunnen? De har jo sterk oppdrift og de bør vel gå noe ned i bunnen før man slår på rammeverk og dekke.

 

Roy

 

 

Du bruiker en kraftig kompressor. Fest luftslangen nederst på den spissede pålen, og den vil gå ned av seg selv. Forutsetter sand- eller leirebunn.

Lykke til!

 

aha! :new_woot: Er det DET man gjør!!

Og så jeg som sto mange dager med å slo med slegge for et par år siden. sukk!

Vel, skal huske på det til mitt neste, større ,prosjekt.

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Har en del spm angående dette. Skal bygge kai ved et ferskvann. Kaien blir 2x6m. Blir forankret i land i ene enden, og tenkte ha 4-6 stolper. Her er det leire/sand/gjørme bunn. Litt variert. Lurer på dimensjoner på stolper? Og eventuellt hvor jeg får kjøpt dette?

 

Ole

Lenke til kommentar
  • 4 år senere...

Til Andreas0: Er klar over at det er lenge siden denne tråden var aktiv, men skal også bygge brygge basert på påler i mudderbunn (Glomma, men utsatt for is) og skulle veldig gjerne likt å høre litt mer om denne teknikken. Spesielt er jeg opptatt av hvordan type påler du brukte, har de holdt seg godt og teknikken med denne kjettingen og plankebiten :-) Håper på svar!

Endret av SolidSan
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...