Gå til innhold

Kan noen identifisere denne komponenten?


Anbefalte innlegg

Jeg åpnet opp HP mus for å se hva som er inni den og da kom jeg over denne komponenten:

 

CP5918AM

(DIP implementasjon med 16 pins)

 

Det står logitech på den med masse nummer som jeg antar er en eller annen intern kode (google søk fant ingenting på den koden). Etter å ha søkt på google klarte jeg å finne en forhandler i Hong Kong som solgte denne komponenten men det var ingen datasheets å spore opp. Jeg mistenker at komponenten er kinesisk produsert og lenger enn det klarer jeg ikke å komme.

 

Jeg ville satt pris på hvis noen kunne forklare meg hva denne komponenten gjør (eneste jellybean i kretsen, resten er passive komponenter) eller enda bedre vise meg hvor jeg kan finne relevant datasheet.

 

Ellers er innholdet inni i en mus veldig enkelt, med 15-16 komponenter totalt (inklusive noen LEDs som ser ikke ut til å ha noen som helst funksjon?).

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er det en optisk mus eller er det en rullemus?

 

Er det en rullemus så er den brikken sansynlgvis en brikke som behandler signaler fra en liten pulsgiver ("rotary encoder" på engelsk), og "oversetter" det til et serielt signal som datamaskinen kan behandle. Eller så er det en UART brikke, eller begge deler i en og samme brikke. Men det er litt vanskelig å si hvis man ikke vet hva som er koblet til den og hvordan den ser ut.

 

 

Er det en optisk mus så vet jeg ikke hva den brikken er.

Men jeg slenger meg på hce, og ber om at du legger ut et bilde hvis du har mulighet, og mer info om hvilken type mus det er.

Lenke til kommentar

Utrolig at jeg glemte å legge ut info om hva slags mus det er! :wallbash:

Anyway, det er en "rullemus" med USB tilkobling videre til en datamaskin. HP er selgeren, men det er Logitech som står for innmaten.

Jeg har dessverre ikke muligheten til å legge ut en bilde av kretsen.

 

Wiki har utførlig info om hvordan en mus fungerer, så jeg tenkte å ta en titt på kildene wiki artikkelens forfattere brukte. Forhåpentligvis, ved deduksjon vil jeg finne ut hva slags funksjon denne kretsen har. Sluttplanen er å lage min egen mus, eventuelt modifisere en allerede eksisterende en.

Endret av PzMan
Lenke til kommentar
Forhåpentligvis, ved deduksjon vil jeg finne ut hva slags funksjon kretsen. Sluttplanen er å lage min egen mus, eventuelt modifisere en allerede eksisterende en.

 

Hvis det bare er en brikke i musa er nok mitt svar rimelig korrekt(kombinert kontroller med UART for seriell komunikasjon). Skal du lage din egen mus vil jeg anbefale deg å ta en titt på arduino (www.arduino.cc), det er en (open source) plattform for utvikling av mikrokontroller-aplikasjoner.

Hva hadde du forresten tenkt å modifisere hvis du skulle modifisere musa?.

Lenke til kommentar
Hvis det bare er en brikke i musa er nok mitt svar rimelig korrekt(kombinert kontroller med UART for seriell komunikasjon). Skal du lage din egen mus vil jeg anbefale deg å ta en titt på arduino (www.arduino.cc), det er en (open source) plattform for utvikling av mikrokontroller-aplikasjoner.

Hva hadde du forresten tenkt å modifisere hvis du skulle modifisere musa?.

 

Jeg har ikke langt noen konkrete planer for hva jeg skal modifisere, egentlig har jeg bare lyst å finne ut hvordan en mus fungerer for jeg setter i gang og legger til eventuelt nye knapper og den slags.

 

Ville også vært interessant hvis man kunne endre responsen mekanisk på musen, ved for eksempel å trykke inn og holde en knapp (når jeg snakker om respons mener jeg hvor mye pekeren på skjermen flytter seg som funksjon av bevegelsen til musen).

 

Arduino kjenner jeg til, jeg tenkte å ta det som prosjekt når jeg i januar vurderte å ta et fag som heter fys4260 på UiO.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...