Gå til innhold

"Må" man kjøpe Full-HD kamera?


Anbefalte innlegg

Vi venter baby til sommeren og tenkte å anskaffe videokamera. Mannen er av den oppfatning at vi må ha et Full-HD kamera, men jeg har sett på disse og ser at man bare får 10x optisk zoom på disse, mot 35x-70x på PAL kameraer som i tillegg er rimeligere. For min del er zoom viktigere enn Full-HD oppløsning.. hvorfor får man så lite optisk zoom på HD-kameraene?

 

Pris er litt vanskelig å si noe om da den ene av oss jobber i bedrift som gir ansattpriser på slike produkter, men det gjør at vi ser på litt dyrere kameraer enn de aller rimeligste.

 

HD-kameraet mannen vurderer er Samsung H104.

Noen som har noe å anbefale?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fuck zoom, den trenger du ikke. Når du zoomer med de "gamle" kameraene blir ikke kvaliteten bra uannsett, bildet blir korentete og utydlig, mens med HD blir det mye, mye, mye bedre. Hadde aldri kjøpt noe annet enn et HD kamera i dag, spesielt ikke når det er så billig også.

Lenke til kommentar
Fuck zoom, den trenger du ikke. Når du zoomer med de "gamle" kameraene blir ikke kvaliteten bra uannsett, bildet blir korentete og utydlig, mens med HD blir det mye, mye, mye bedre. Hadde aldri kjøpt noe annet enn et HD kamera i dag, spesielt ikke når det er så billig også.

 

+1

 

Jeg ville også kjøpt HD-kamera.

Lenke til kommentar

Mye zoom = salgstriks.

Altså de lager mye zoom på kamera som folk flest vil kjøpe. Da folk ser at det er mye zoom i annonsen, og egentlig ikke har peiling på så mye annet angående kamera, løper de og kjøper det kamera med mest mulig zoom.

Mye zoom er og unødvendig imo.

Endret av SogndalRep
Lenke til kommentar

Men selv om kvaliteten med HD opplagt er best så kommer man jo ikke like nærme med 10x zoom som med 35x zoom.. 10x er jo 10x.. Ser for meg filming av 17. mai tog og diverse sånt som filmes litt på avstand etter hvert, da er det vel greit å kunne komme litt nærmere..?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-qfohT7

Nå har jeg aldri hatt en filmkamera, men hvis det i nærheten kan sammenlignes med et fotoapparat, så må du ha både stativ og bildestabilisator for å få til noe på 70x zoom ;=)

 

Jeg hadde uansett gått for bildekvalitet, men det er nå bare min smak..

Endret av Slettet-qfohT7
Lenke til kommentar
Noen som vet hvorfor man ikke får mer enn 10x på disse HD-kameraene? (Uten å blakke seg hvertfall). Hvorfor er det så mye mindre enn på PAL kameraene?

 

Sånn som jeg har forstått det går mye zoom utover optikken, og mye zoom + god bildekvalitet blir derfor veldig dyrt.

Videokamera med mye zoom har generelt dårligere bildekvalitet enn de med lite zoom, med mindre du punger ut mye.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-qfohT7
Noen som vet hvorfor man ikke får mer enn 10x på disse HD-kameraene? (Uten å blakke seg hvertfall). Hvorfor er det så mye mindre enn på PAL kameraene?

 

Sånn som jeg har forstått det går mye zoom utover optikken, og mye zoom + god bildekvalitet blir derfor veldig dyrt.

Videokamera med mye zoom har generelt dårligere bildekvalitet enn de med lite zoom, med mindre du punger ut mye.

I fotoverden er 10x zoom smertegrensen for bildekvalitet, og vil vel tro at de samme optiske reglene gjelder for video kameraer også.

Lenke til kommentar
Noen som vet hvorfor man ikke får mer enn 10x på disse HD-kameraene? (Uten å blakke seg hvertfall). Hvorfor er det så mye mindre enn på PAL kameraene?

 

HD kameraer stiller mye større krav til optikken enn kameraer med lavere oppløsning.

 

Når man konstruerer objektiver med mye zoom så må det gjøres en del kompromisser som går på bekostning av billedkvaliteten. Dette blir mer i HD oppløsning enn ved lavere oppløsninger. Derfor så leveres HD kameraer gjerne med objektiver av god kvalitet med 10-12x zoom mens kameraer med lavere oppløsning gjerne leveres med (dålige) objektiver med 20-30x (og gjerne enda mer) zoom. En annen ting er at objektiver med mye zoom også blir "tregere" (altså mindre lyssterke).

 

Jeg tror faktisk de fleste som har et HD kamera med 10-12x zoom savner mere vidvinkel enn mere tele noe som kan løses med en vidvinkelforsats av *god kvalitet* (slik at man unngår forvrengning, mørke hjørne og uskarpe bilder).

 

Min klare anbefaling er å velge et HD kamera med 10-12x zoom og glemme lavoppløslige kameraer med "superzoom".

Lenke til kommentar

Hei

 

Som de andre her sier: Ikke bry deg om for mye zoom. Bruk beina. Gå for HD.

 

Jeg vil anbefale Canon Legria HF200 Det er jeg meget fornøyd med selv. Det har faktisk 15 x zoom

 

Jeg vil ikke anbefale Panasonic SD9. Det billige er som regel ikke det beste... Og du vil ikke angre på at du brukte en tusenlapp eller to mer når du om 30 år sitter og ser på opptakene.

 

Samsung vet jeg ikke noe om.

 

eitp

Lenke til kommentar

Selv kjøpte jeg nylig et Panasonic HDC-TM300. Fantastisk kamera men noe dyrt. Se review av søsterkameraet HDC-HS300 hos camcorderinfo.com. Forskjellen mellom de to er at HS300 har harddisk mens TM300 har innebygget flashminne samt mulighet for SDHC kort.

 

Fantastisk kamera som kan det meste og som er veldig nybegynnervennlig med sin "Intelligent Auto" funksjon samtidig som du kan manuelt kontrollere det meste. Den eneste bakdelen er prisen som nok er litt høy.

Lenke til kommentar

Grunnen til at billige kameraer kan ha så mye zoom er at de har liten bildesensor. Liten sensor er kjekt fordi det:

- Gir stort zoom-område

- Gir små kameraer

 

Men der stopper det. Liten brikke betyr også:

- Dårlig lysfølsomhet -> mye støy og mørkt bilde i dempet belysning

- Dårlig bildekvalitet og skarphet (indirekte pga. opptikk)

 

Du bør satse på HD fordi det generelt gir bedre bilde. Hvis du vil ha god zoom kan du ta en titt på Canon HF-S100 som har 10x optisk. Den kan uten noen ekstra linse gi deg 17x zoom uten tap av bildekvalitet. Dette er mulig fordi sensoren har flere piksler enn det som trengs for å gjengi full HD. Skal du ha mer zoom kan du alltids sette på en tele ved behov.

 

Zoom er vanligvis noe folk går etter fordi de rett og slett ikke har andre parametre å sammenligne kameraer med. Bildekvalitet er ikke noe man enkelt kan måle og presentere enkelt på en reklamebrosjyre. Derfor blir zoom, størrelse på skjerm, størrelse på minne/harddisk og vekt vanligvis hypet opp. På samme måte blir antall hestekrefter, drivstoff-forbruk, CO2-utslipp og antall stjerner i NCAP brukt for å promotere en bil.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...