Gå til innhold

Lærling eller påbygging?


Anbefalte innlegg

Jeg vet at dette er litt seint å bestemme seg for, men jeg har kanskje et tilbud om lærlingsplass i IKT, og jeg har søkt 3. året påbygging til almenn fag og kommet inn der.

 

Jeg er ikke noe glad i vanlige fag som norsk, engelsk osv. så jeg vil gjerne slippe å gå påbygging, men det å gå høyskole seinere har jeg litt lyst til for å ha flere alternativer.

 

Jeg har lyst til å gå lærling, men hvordan er egentlig mulighetene for jobb etterpå? Jeg regner med at de fleste som ansetter folk, vil heller ha noen som har gått høyskole isteden for bare Vg2 IKT + lærling.

 

Også lurer jeg på om det er muligheter for å gå høyskole etter VG2 IKT og lærling?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg er i samme situasjon som deg, og kan bare fortelle hva jeg skal gjøre.. Jeg skal gå læretiden min i 2år..

 

Etterpå skal jeg rett på forkurs til ingenør uttdanning, og regner med jeg tar noen fag på fritiden for å eventuelt dekke alt... DU får mye mer erfaring om du går to år i lære, blir lettere å koble sammen det teoretiske (på skolen) og det parktiske du har gjort i bedrift.

 

EDIT: etterpå ender jeg vel på NTNU om alt er med meg;)

Endret av Datasmurfen.
Lenke til kommentar

Jeg vil anbefalle deg å gå 2 år i lære, hvis du ikke liker "vanlige" skolefag, da er det lett å miste motivasjonen og få dålige karakterer. Som tidligre nevt kan du gå Y-VEIEN, dette vil si 2 å i lære for så å begynne på 3-terminsordningen, hvor man har matte og fysikk over 2 sommerferier. Du får ha lykke til :)

Lenke til kommentar

Jeg får svar fra der jeg tilfelle skal være lærling på tirsdagen, så jeg får se da. Trur nok jeg tar lærling vis jeg får tilbud om det.

 

Jeg vil anbefalle deg å gå 2 år i lære, hvis du ikke liker "vanlige" skolefag, da er det lett å miste motivasjonen og få dålige karakterer.

Er ikke glad i vanlige skolefag nei :p ligger vel på et snitt på 4.2 i år, men det er pga. jeg fikk 5 i de fleste programfag og 5 på tverrfaglig eksamen, men ligger imellom 3 og 4 på de fleste vanlig fag, og jeg er redd for at det ikke blir noe spesielt bedre neste år :p

 

Kunne noen forklart litt mer om hvordan Y-veien fungerer?

 

Og vis man tar lærling, lønner det seg veldig å ta høyskole etterpå da?

Lenke til kommentar
Jeg får svar fra der jeg tilfelle skal være lærling på tirsdagen, så jeg får se da. Trur nok jeg tar lærling vis jeg får tilbud om det.

 

Jeg vil anbefalle deg å gå 2 år i lære, hvis du ikke liker "vanlige" skolefag, da er det lett å miste motivasjonen og få dålige karakterer.

Er ikke glad i vanlige skolefag nei :p ligger vel på et snitt på 4.2 i år, men det er pga. jeg fikk 5 i de fleste programfag og 5 på tverrfaglig eksamen, men ligger imellom 3 og 4 på de fleste vanlig fag, og jeg er redd for at det ikke blir noe spesielt bedre neste år :p

 

Kunne noen forklart litt mer om hvordan Y-veien fungerer?

 

Og vis man tar lærling, lønner det seg veldig å ta høyskole etterpå da?

 

Y-Veien er slik:

 

- Du fullfører 2 år på VGS, for så å gå ut i læra i 2 år.

- Når du er ferdig med 2 år i læra, kan du søke deg til en høgskole som har ingeniørutdanning

- Du vil nå ha matte og fysikk i 2 sommerferier, kombinert med ingeniørutdanningen.

Endret av Tobias.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...