Gå til innhold

Linux Partisjoner for rh 7,1


Anbefalte innlegg

Jeg har noen enkle små spm. Bare ja/nei nesten :grin:

 

Jeg har 2x45gig disker, der disse igjen er delt opp i 4 partisjoner. c:=10gig med windows xp.

 

Har tenkt å ha rh7,1 og xp inne og bruke Lilo.

 

Hvordan må dette gjøres da?

 

Kan det bli sånn som dette?

 

1. Legge av 20mb i begynnelsen på c: for lilo (mbr?)

2. Resten på c: blir da til XP.

3. Ta f.eks ifra f: 5gig til Linux? som da jeg ikke formaterer.

 

Installerer da linux på de 5 giga jeg har lagt av?

 

Eller må linux da ligge på "c:" også? eller kan den i prinsippet ligge på hvilken som helst disk, hvis da bare lilo får ligge på mbr?

 

Håper noen skjønner hva jeg mener :razz:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei

 

Jeg er litt usikker på om lilo klarer å boote en kernel etter den 1024 sektoren på rh7.1, ettersom jeg ikke har helt kontroll på denne versjonen. Hvis du hadde rh7.2, så ville dette du vært sikkert som banken.

 

Jeg går likevel utifra at lilo klarer seg over 1024 (for å være på den sikkre siden kan du lage en bootdisk under install).

 

1. Du trenger ikke å reservere plass i begynneslsen på c:

2. La det være 5GB med upartisjonert plass på disken, alternativt kan du lage en extended partisjon til slutt UTEN logiske disker.

3. Linux lar seg IKKE installere på windowspartisjoner

4. lilo vil legge seg på MBR (hvis du velger dette) med bootsupport til Windows.

 

mvh

 

Stig T. Aannø

[email protected]

Lenke til kommentar

Får sikkert mye kjeft for dette her, men trenger du Linux? Skal du bruke maskinen som server ville jeg brukt W2K server. Presiserer at kun dette bare hvis du ikke har greie på å sette opp Linux.

 

Har selv prøvd. Beklager å si dette, men bad feeling.

Tror/vet Linux er topp, men ikke for dem som ikke har greie på og sette dette riktig opp.

 

Regner nesten med å få voldstrusler for dette innslaget.:smile:

:smile:

 

 

 

SR1Data.KonsulentTjenester.

Lenke til kommentar

jeg trenger ikke 1,9ghz p4 heller:D eller ati8500. hehe...hvis du skal se det sånn. Men jeg skal "lære" linux på skolen om et år. Så jeg tenkte at jeg kunne friske opp gamle minner litt. er liksom bedre å kunne det enn å begynne på bunn igjen om et år. Om jeg trenger det? nei, ikke til vanlig. Om jeg har lyst til å kunne bruke det? ja. jeg vil det. men husker ikke hvordan det var å sette opp. satt forøvrig opp rh 6,4. Og det var jo 10 ganger værre enn 7,1. Måtte regne antall sectors (eller hva det var). For hvor mye disk du skulle bruke til swap osv.

 

Men jeg "trenger" det ikke. Jeg vil bare leke :grin:

Lenke til kommentar

linux lar seg installere på fat32 disker, (red hat 6.2, går ut ifra at 7 óg kan). Dette er dog ikke anbefalt. Grunnen til at det skal være mulig er for å få en feeling med os'et, for så å installere "på riktig".

 

hvis all data går tapt må det ha vært server install, og ikke workstation?!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...