Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Problemer med VELDIG treig uthastighet


Anbefalte innlegg

Hei. Jeg sitter her å irriterer meg over at ut-linja mi varierer fra 2-20kb/s i opplasting.

 

Jeg snakket med Canal-Digital, å de sa de hadde 10/3.6 mbit inn til routeren, så da må det være W-lanrouteren min som har det. Routeren er D-link Dir 615.

 

Jeg har prøvd å pinget routeren min fra pcen.

 

Pakker: sendt = 25, mottatt = 25, tapt = 0 (0% tap),

Gjennomsnittlig tid for tur-retur i millisekunder:

minimum = 1ms, maksimum = 17ms, gjennomsnittlig = 10ms

 

I følge det brevet jeg fikk fra Canaldigital så står det:

 

Om pingtiden er høyere enn 10ms så ligger årsaken til hastighetsproblemer lokalt hos deg.Årsaken kan være dårlig trådløs-dekning eller feil på kabling, feil på PC eller lignende.

 

Jeg kjører i N-modus, Signalet ligger på 100% hele tiden. og hastigheten mellom routeren ligger på 270-300mbps.

 

 

Wlankortet mitt er D-link DWA 142.

 

 

Er det noen som har vært borti noe av det samme tilfelle, eller vet hva som kan være galt? Jeg kjører for tiden ukrypert nettverk, men med MAC-adress filter. Har prøvd med 128bit WEP krypering, men med det samme resultat. Veldig treigt ut-hastighet.

 

Kan det være noe instillinger i Routeren/kortet som gjør at det går veldig treigt?

Kan det være noe med at Kabelen fra routeren til modemet står i half-duplex?

Endret av Zer0z
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For å feilsøke i riktig rekkefølge ville jeg anbefale deg følgende:

1. Bruk kabel direkte inn i kabelmodemet fra CD til pc og prøv uthastigheten derfra.

2. Hvis farten er ok, så kobler du ruteren din inn i kabelmodemet igjen. Deretter prøver du deg med kabel direkte i ruteren din.

3. Hvis farten også der er ok så kobler du deg på det trådløse der du er oppholder deg nær ruteren din.

4. Hvis farten også der er ok så har du et distanseproblem der du pleier å være...

 

Hvis du opplever feil på noen 3 øvrige steppa burde du sjekke / bytte kabel mellom boksene for å utelukke en råtten kabel.

 

Si fra hvordan testinga går...

Lenke til kommentar
Det kan være pakke tap via det trådløse... Du må først få sjekke at det ikke er noe galt med linja du får fra CD.

 

Står at de gir han 10/3,6mbit inn til routern, aka hvis de har rett så ligger problemet hans i routeren.

 

Hvis problemet ditt ligger i at du har dårlig opplastningshastigheter i programmer så er ofte porter et problem, så prøv å åpne riktige porter for programmene.

Andre ting kan jo selvfølgelig være et avstandsproblem mellom deg og routern, så det burde du jo sjekke.. Jeg måtte kjøpe ny antenne til nettverkskortet i pc'n pga det problemet.

Lenke til kommentar
Det kan være pakke tap via det trådløse... Du må først få sjekke at det ikke er noe galt med linja du får fra CD.

 

Står at de gir han 10/3,6mbit inn til routern, aka hvis de har rett så ligger problemet hans i routeren.

 

Hvis problemet ditt ligger i at du har dårlig opplastningshastigheter i programmer så er ofte porter et problem, så prøv å åpne riktige porter for programmene.

Andre ting kan jo selvfølgelig være et avstandsproblem mellom deg og routern, så det burde du jo sjekke.. Jeg måtte kjøpe ny antenne til nettverkskortet i pc'n pga det problemet.

 

 

 

Det er snakk om all ut-hastighet, inkl http. Routeren står ca7meter i fra meg. på andre siden av en trevegg. Skjønner ikke at dette skal være et problem, da jeg bodde i ei leilighet der routeren sto i i 2etg, og jeg bodde i u-etg å det var en belkin pissrouter.

 

I følge windows så er Hastighet: 216mbps, signalstyrke 4/5 "Veldig bra"

Lenke til kommentar

Jeg har nå prøvd med Kabel rett i W-lan routeren. Men da fikk jeg ikke til å koble til. hadde sendt 90 pakker, mottatt 1. Å den ville ikke koble til via DHCP, så jeg måtte taste inn ipadresse manuelt.

 

 

Kan det være noe feil på routeren, eller er det mest sannsynelig instillinger?

Lenke til kommentar
HEi!

 

Er det upload på torrent du sliter med? Hvis ja, så er det nok et problem med porter som c7Nn nevnte.

 

Ta en test på www.speedtest.net og paste resultatet her :)

 

 

Nei, er ikke noe spesifikk program, er generelt utgående trafikk.

 

Men trådløsrouteren min slutter å sende pakker til meg ganske ofte.

 

Og jeg har ikke fått trukket å prøve rett i Kabelmodemet enda. må rote fram den gamle switchen min først:P hadde ikke lang nok TPkabel sjø. hehe. Men det blir i morgen etter jobb.

Lenke til kommentar

I slike saker må du gå metodisk frem. det ble godt beskrevet i et av de tidligste svarene. I første omgang koble kun èn PC direkte med kabel på hoved modemruteren, og får du korrekt hastighet da så vet du ihvertfall at problemet ikke ligger på linjen i seg selv - og da kan du begynne å eliminere de mulige problemkildene på intern-nettverket.

 

-Stigma

Lenke til kommentar

Da har jeg begynt å teste med kabel.

 

Kabel PC--->router: testet

 

Resultat fra Speedtest.net:

491048025.png

 

Dvs at jeg får rett hastighet fra Canaldigial

 

 

Da prøvde jeg meg på neste steg.

 

2. Kabel pc-Wlan-modem.

 

Der fikk jeg DHCP problemer, "begrenset eller ingen tilgang", så jeg la inn manuelle ipadresser osv. Men uten hell. Jeg fikk ikke mottat noe pakker fra routeren.

 

Prøvde med ny kabel fra kabelmodem--->Wlan-router. uten hell.

Og det er ikke skade på den nye kabelen, samme kabel jeg brukte for å teste rett i modemet med.

 

 

3. Trådløs tilkobling, wlanrouter, og kort ligger ca 50cm fra hverandre. Restatte routeren med det samme.

 

Da skjedde dette.:

 

491059718.png

 

Ble litt forbedring på utgående, men ikke i nærheten av hva det skal være. Da må det være routeren min da?

 

 

 

Nå gjorde jeg en ting til. Jeg har en 5meter lan USBkabel som jeg brukte for å få Wlan-routeren og trådløskortet nermere hverandre. Jeg har forsterker på den. Men handla hos clas ohlson, så mulig det er forsterkeren som har tatt kveld da ?

 

Men uansett. prøvde speedtest Uten 5meter kabelen.

 

491061062.png

 

prøvde en ny server;

491067146.png

 

Fra itavisen:

 

Nedlastingshastighet:

10 039 kbit/s

(10 000 000 bytes på 7,969 sek)

 

Opplastingshastighet:

3 293 kbit/s

(2 000 000 bytes på 4,859 sek)

 

 

 

 

Og siste test var å sette tilbake routeren der den sto. og koble til:

 

491074712.png

 

Signalstyrke Veldig bra.

Hastighet: 300mbps

=)

 

MEN jeg hadde en del problemer når jeg skulle koble til. kan det ha noe med at det var 4 w-lan med samme kanalnavn, og 2 med samme SSID?

 

 

 

Og hva kan det være siden jeg må koble til på nytt ganske ofte, da jeg slutter å motta pakker fra routern?

Endret av Zer0z
Lenke til kommentar

Den ruteren din kan være en kranglefant ;)

 

Jeg ville prøvd å koble til via det trådløse og gå inn på ruteren via der. Dermed sjekke at DHCP server er skrudd på, da skal den også fungere via kabel. Skru av den trådløse modulen på pcen og "tving" den til å kun bruke kabel.

 

Hvis du fortsatt ikke får ip etter dette anbefaler jeg en total nullstilling av ruteren. Det er forskjell fra type til type, men de fleste har en liten reset knapp som skal holdes inne.

 

Flere har opplevd mye rart med N-standarden, derfor ville jeg via det trådløse prøvd å kun brukt G eller B standarden for å utelukke N-bugs.

Lenke til kommentar

Så ny som man kan få den:P

 

Den ruteren din kan være en kranglefant ;)

 

Jeg ville prøvd å koble til via det trådløse og gå inn på ruteren via der. Dermed sjekke at DHCP server er skrudd på, da skal den også fungere via kabel. Skru av den trådløse modulen på pcen og "tving" den til å kun bruke kabel.

 

Hvis du fortsatt ikke får ip etter dette anbefaler jeg en total nullstilling av ruteren. Det er forskjell fra type til type, men de fleste har en liten reset knapp som skal holdes inne.

 

Flere har opplevd mye rart med N-standarden, derfor ville jeg via det trådløse prøvd å kun brukt G eller B standarden for å utelukke N-bugs.

 

 

Ok. Men signalet blir ikke dårligere hvis jeg bruker G eller B da ? Har jo egentlig ikke bruk for N, siden det er kun jeg som er på nettverket, og linja er 10mbit:P

 

 

Jeg har prøvd å gå inn via trådløst å skjekke at dhcp er aktivert, som den er.

 

men uansett verske det itj. D-link er noe dritt.:)

Lenke til kommentar

Så kort sagt er ikke hastigheten på det trådløse nettverket godt nok.

 

Første jeg hadde testet er å prøve noen forsjellige frekvenkanaler i ruteren. Trådløse rutere og annet trådløst utstyr som bruker de tilgjengelige senderkanalene er nå "a dime a dozen" og dermed er det potensiellt mye støy ute og går. Om ruteren nå står på en kanal som har mye forstyrrelser i ditt område så kan du se ganske ekstreme forbedringer ved å endre kanalen til noe annet. Ta en test eller to på hver kanal og noter resultatene så vil du fort se at noen er mye bedre og noen mye dårligere.

 

PS: Automatisk valg av kanal er ofte "lite intelligent" når det kommer til å velge den optimale kanalen (fra egen erfaring med konfigurasjon av tusenvis av rutere fra forskjellige produsenter opp gjennom årene). Har du 15 minutter å bruke på det så er manuell kalibrering av dette alltid best IMO.

 

Du endrer frekvenskanal fra webgrensensittet på ruteren din normalt sett. Noen rutere må restarte for å effektuere endringen, men ikke alle.

 

-Stigma

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...