Gå til innhold

Hvilken av disse 2 Acer bærbare gir mest for pengene?


Anbefalte innlegg

Skal ha meg en ny laptop. Er sånn midt på treet kravstor tror jeg...

 

-17" eller 17,3" - gjerne LED belyst, ettersom det er bedre?

-4GB minne

-Ett greit skjermkort (og CPU), som kan spille f.eks. Sims 3, COD4, og diverse eldre spill (er ikke primært noen gaming maskin jeg er ute etter!)

-Behøver ikke være så veldig portabel, sjelden at den vil forlate huset antar jeg

 

Surfing er kanskje bruksområde #1, etterfulgt av litt gaming, se på film, Office, litt bildebehandling, osv.

 

 

Har egentlig kokt det ned til 2 forskjellige Acer modeller jeg likesågodt;

 

Acer Aspire 7735ZG

-T4200 prosessor

-ATI R HD 4570 512MB skjermkort

-4096MB minne

-500GB harddisk

-17,3" LED skjerm (1600x900)

 

Denne kan jeg få til 5 885,- kroner

 

 

Acer Aspire 7730G

-T6400 prosessor

-NVIDIA® GeForce® 9600M GT 1024MB skjermkort (skal etter sigende være GDDR3 minne på den aktuelle modellen)

-4096MB minne

-500GB harddisk

-17" TFT (1440x900)

 

Denne får jeg til 6 990,- kroner

 

 

Det skiller altså ca. 1000 kroner mellom disse to. Hvilken gir meg mest for pengene?

 

Er T6400 og ett 1GB 9600M GT verdt prisforskjellen? Hvor stor forskjell er det egentlig på CPU og GPU i disse to maskinene?

 

Ett annet spørsmål er skjermene! 17,3" er vel 16:9 format, mens 17" er 16:10 - men disse har like mange piksler i høyden (900). Og som jeg sa, så er vel LED bakbelyste skjermer bedre enn TFT, eller har jeg misforstått?

 

 

En siste ting; hører mye varierende om Acer når det gjelder kvalitet, overopppheting m/shutdowns, o.l. - er Acer ok og kjøpe eller bare skjit?

 

 

Setter pris på hurtige innspill, må velge veldig snart hvilken laptop jeg skal kjøpe meg.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Glemte ett par ting;

 

1. Vet noen om hvordan det er med drivertilgjengelighet på Acer? Har en Vista Ultimate 64 bit utgave liggende som jeg planlegger og legge inn på min nye laptop. Mao. formattere hele PC'en og legge inn Ultimate med en gang. Det er vel nesten kun 32bit OS'er som er med i utgangspunktet, og jeg har ingen interesse av all bloatware som følger med heller! På de fleste HP laptoper er det ganske håpløst og gjøre dette, men Acer har jeg ingen erfaringer med.

Så, er det noen som har skiftet OS på en Acer laptop og vet om det er grei skuring eller ei?

 

2. Jeg kunne i utgangspunktet tenkt meg en laptop med Blu-ray spiller, men har ikke funnet noen som samsvarer med resten av kravene mine...

Er det noen som evt. har noen tips her? Smertegrensa på pris ligger på 8000 kroner.

Absolutte minimumskrav ellers blir 320GB HDD, 4GB minne, 17" skjerm - CPU og GPU som duger til alt jeg nevnte i forrige innlegg.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-1nDPpQXNWW

Acer har helt OK bygge kvalitet ;)

 

Jepp det er verdt 1000,- kr mer for 9600GT 1GB og T6400 ;)

 

Hvilket spill blir du og spille ??

Lenke til kommentar

Spill jeg spiller (og kommende jeg planlegger og spille), er vel følgende; (legger de i en spoiler jeg)

 

 

-COD 4

-COD 5

-Crysis + Warhead

-Frontlines: FoW

-Euro Truck Simulator

-Sims 3

-ArmA II

-OFP 2

-BF2 + BF2142

-BF Heroes

-S.T.A.L.K.E.R. + Clear Sky

-HL2 + spesielt DoD: Source

 

 

Jeg innser at det er ikke alle av disse jeg kommer til å spille på en laptop - men ser at f.eks. Sims 3 og Euro Truck Simulator kan være greit og spille.

De eldre spillene regner jeg med at går greit uansett (BF, HL2, osv.)

 

Som sagt er vel ikke gaming det primære - min stasjonære gjør jobben der. Men det er greit og ha muligheter til mobil gaming...

 

 

Anyway... så selv om det er litt dårligere skjerm og "eldre" modell, så er 7730g og anbefale pga. bedre CPU og GPU da?

Lenke til kommentar

Ok, da begynte jeg og rote rundt med Multicom laptopene jeg.....

 

Tok for meg Multicom Kunshan Z97, siden det var den eneste jeg klarte og få noenlunde innenfor mine rammer med pris og specs.

 

Jeg satte sammen denne;

 

-INTEL CORE 2 DUO P8600 2.40GHz 1066MHz 3MB cache 25W

-320GB SATA 5400RPM 2,5"

-4GB SO-DIMM 800MHZ DDR2 CL5 (2x2GB) G.Skill

 

Tok ikke med Blu-ray, siden det ville ha satt opp prisen med 1233,- kroner! :thumbdown:

 

Øvrige specs er;

 

-15.4" Widescreen 1680x1050 glare skjerm - har da gått vekk fra mitt opprinnelige krav om 17" eller større... men denne skjermen har en oppløsning som jeg synes på lang vei oppveier det!

-nVidia GeForce 9650M GT 1GB (1024MB) MXM-skjermkort - som jeg regner med er så vidt bedre enn 9600 kortet?

 

Den har også eSATA (noe begge Acer'ene mangler såvidt jeg kan se), HDMI, FireWire og egentlig alt jeg trenger og ikke trenger.

 

Droppet alt av ekstra programvare og OS!

 

Prisen for denne blir da 8 650,- - det er da 650 kroner over det jeg egentlig hadde satt som pristak, men jeg skal overleve det...hvis det er verdt og gå for denne i stedet for en av Acer laptopene?

 

Her er det vel uansett en mye bedre CPU enn i noen av Acer'ene?

Og også bedre skjermkort?

 

Kunne egentlig ha tenkt meg en 17", men 1680x1050 oppløsningen frister veldig!

 

 

Oh well, bottom line; vil jeg være bedre tjent med å kjøpe Multicom laptopen i stedet for en av Acerne? Det er i verste fall ca. 2700 kroner mer for Z97 enn den billigste Acer'n. Men igjen vil jeg gjerne ha en laptop jeg er fornøyd med både nå og en stund fremover.

 

Hvordan er kvalitet og lignende på de som Multicom bygger?

Og; har Multicom blitt bedre på kundeservice de siste årene? Hadde en omgang med de i 2003, hvor jeg var alt annet enn fornøyd...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...