Gå til innhold

Kan man male en tv?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Neglelakk? ;)

Absolutt ikke, den inneholder vel aceton som vil være veldig hissig mot plasten i kabinettet.

 

Å male TV-er er ikke akkurat veldig vanlig. Allikevel har jeg sett det stå klart og tydelig i bruksanvisningen til mange elektroniske apparater at de ikke skal males. Tar man sjansen, og gjør det innenfor reklamasjons- og garantitid, må man regne med at man gjør det på egen risiko.

Lenke til kommentar

Du kjenner mange som har malt mobilen og PC-en med neglelakk? Ungommen nutildags... :hmm::roll:;)

Gikk det bra med alle mobilene og PC-ene som ble malt?

Hvis ja, var det fordi neglelakk egner seg godt til dette, eller var de dyktige, eller hadde de flaks?

 

Plastkvaliteten kan variere mye mellom to modeller mobiltelefoner, og sannsynligvis mellom TV-er, laptoper etc. Og neglelakk er sannsynligvis mindre farlig nå enn da jeg luktet på moren min sin og holdt på å svime av. Men uansett - hvorfor bruke neglelakk, emaljelakk til byggesettmodeller må vel være bedre egnet? Bengalack er vel en nær slektning dersom man vil kjøpe større bokser.

 

Jeg anbefaler ingen å male TV-en, men om man gjør det, sørg for all del for å ikke male fast trykk-knapper, tette luftehuller, ikke få maling eller lakk på kontakter, på selve skjermen, og for all del ikke få maling eller lakk inn i kabinettet.

Lenke til kommentar

Funker sikkert å bruke vanlig spraylakk, men vil isåfall anbefale deg å ta av ramma før du lakker den. I tillegg bør du være klar over at du ved å modifisere tv'en skriver fra deg garanti og reklamasjonsrett...

 

Håper du oppdaterer tråden med bilder hvis du faktisk lakker den :)

Lenke til kommentar
Tv'er kan bli ganske varme. Vil det bli risiko for giftdamp?
Avdamping av løsemidler skjer kun når malingen herder. Etter at malingen er ferdigherdet vil det ikke komme noen avgasser.

De fleste sølvfargede TVer er lakkert fra fabrikk, så ser ingen grunn til at du ikke skulle kunne male/lakke TVen din.

Lenke til kommentar
Du kjenner mange som har malt mobilen og PC-en med neglelakk? Ungommen nutildags... :hmm::roll:;)

Gikk det bra med alle mobilene og PC-ene som ble malt?

Hvis ja, var det fordi neglelakk egner seg godt til dette, eller var de dyktige, eller hadde de flaks?

 

Plastkvaliteten kan variere mye mellom to modeller mobiltelefoner, og sannsynligvis mellom TV-er, laptoper etc. Og neglelakk er sannsynligvis mindre farlig nå enn da jeg luktet på moren min sin og holdt på å svime av. Men uansett - hvorfor bruke neglelakk, emaljelakk til byggesettmodeller må vel være bedre egnet? Bengalack er vel en nær slektning dersom man vil kjøpe større bokser.

 

Jeg anbefaler ingen å male TV-en, men om man gjør det, sørg for all del for å ikke male fast trykk-knapper, tette luftehuller, ikke få maling eller lakk på kontakter, på selve skjermen, og for all del ikke få maling eller lakk inn i kabinettet.

 

Nå har det blitt en 6-7 år siden jeg gikk på ungdomskolen, men da brukte ihvertfall jentene i klassen neglelakk for å få en litt "stiligere" mobil fremfor å kjøpe nye deksler som var så populært på den tiden! Har også sett flere pc'er som folk har tegnet direkte på etc med neglelakk.. Jeg ville ikke gjort det, men finnes da folk som har tatt sjansen uten at det har gått galt!

Lenke til kommentar
Hvis det enkelt lar seg gjøre å koble fra rammen vil jeg vurdere maling sterkt. Hvertfall hvis jeg kan få bekreftet at det ikke innebærer noen ekstra brannfare etc med maling/lakk på rammen.

Hvaslags TV er det? (Merke, modell, LCD/Plasma, strømforbruk i watt?)

 

Ta på TV-en der du har tenkt å male den. Er det så varmt at det er ubehagelig å holde hånda der?

 

Min holder ikke mye over romtemperatur, og i alle fall under temperaturen til hånda, under og på siden av skjermen. På toppen er plasten varmere enn hånda. Men ikke så varm som asfalten eller sanda på stranda en solskinnsdag i juli. Jeg brenner meg ikke. Det er langtfra nok til å sette fyr på maling/lakk, eller å svi den så den avgir giftige gasser. Hvis din er vesentlig varmere enn dette, eller du vil være helt på den sikre siden, så kan du jo vurdere en lakk som tåler ekstra mye varme, slik man kan bruke på eksosmanifolder/varme motordeler.

 

Dersom du ikke tetter noen luftehuller, og maler det som skal males når det er adskilt fra alt elektrisk/elektronisk, vil jeg tro at sjansen for at TV-en tar fyr etter at du har malt kabinettet og satt den sammen igjen er mye mindre enn faren for at du får støt eller ødelegger noe når du åpner TV-en.

Endret av Svinks
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...