Gå til innhold

Jakt rifle 6,5x55 eller 308?


Anbefalte innlegg

Kjøp 6,5 det er garantert bedre presisjon og en mer behagelig rekyl.

 

Å hevde at 6,5 har bedre presisjon enn .308 er å ta i så det holder. Her er en kar/madam som er første gangs kjøper. Les deg opp. eller lytt til folk som KAN presisjon før du hiver ut tips og råd. NBSF.NO er en grei plass å starte på:) Eller enda bedre... erfaring er en flott ting å legge til grunn for sine uttalelser.

 

En brukt Remington ADL .308w vil du få kjøpt til en hyggelig penge. Samtidig får du et våpen som er til å stole på, tåler litt "juling" og har meget god presisjon. Ellers så anbefaler jeg på det varmeste å prøve ut forskjellige våpen og kaliber.

Lykke til, og god jakt:)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mange sier at 6,5x55 er lite egnet for elgjakt, noe som jeg må si meg uenig i. Det er bedre med en GOD treff med en 6,5x55 enn en DÅRLIG treff med en magnum-kaliber.

Alt i Skandinavia vil nok falle for en god treff med 6,5x55. Men var jeg deg så ville jeg valgt en 308. Eller en 30-06. Eller hvorfor ikke en 9,3x62 da du først er i gang? Velger du det sistnevnte så har du lov å jakte i noen Afrikanske land. Men nå skal vi ikke spore ut alt for mye her.

 

Skal du kun jakte i Skandinavia så er det egentlig det samme om du velger 308 eller 6,5x55. Hovedsaken er at du får inn en god treff i dyret. Men skal du på bjørnejakt så ville jeg ha valgt 30-06. Minst.

 

Selv jakter jeg med en gammel Mauser m98 i kaliber 8x57JS. (7,92x57 som mange eldre kaller det)

 

 

 

- KattaErDau :)

Lenke til kommentar
Hvordan ser en tiur ut etter et treff med en 6.5x55?

 

Har planer om å kjøpe meg ei rifle jeg kan bruke til mye rart, men synes 223 er litt pinglete da jeg har planer om å kanskje bruke den til større vilt også :)

 

En tiur ser fin ut etter en treff med 6,5x55. Du bør bruke helmantel, da blir kjøttskadene minimale.

Selv jakter jeg tiur med 30-06 og 8x57JS. Bruker en ammunisjon som heter Norma Jaktmatch. Det er helmantel. Kjøttskadene blir faktisk ikke så store med 30-06 og 8x57JS. Så en 6,5x55 lager nok mest bare et lite hull gjennom fuglen ;)

 

 

- KattaErDau :)

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

jeg ville ha gått for 308 eller større. folk kommer med argumenter om at 6,5 holder i massevis, men hvis du treffer litt feil så sier det seg selv at det er ikke dumt å ha stor kaliber så det detter. men man skal jo selvfølgelig ikke skyte på dyr hvis man ikke er 110% sikker. man skal jo heller ikke ha så stor kaliber at man skjelver når man skyter(gruer seg), da er 308 perfekt ville jeg påstå.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Til dere som virker totalt vekke, 6,5x55 har felt flere elg en dere kan telle, mesteparten av elgen her i norge er felt med 6,5x55, kula har meir å seie enn kaliberet, så en kan vel aldri seie att kaliberet kunne godt vert litt grovere til elg, ein skyter ikkje elg med samme ammo som hjort / rådyr, av en enkel ting, trenger en kule som ekpanderer treigere på elgen grunnet størrelse.

 

Har sjølv 6,5x55 og er storfornøgd med det, fungerer helt utmerket til mitt bruk. til en vanlig skytter kan ein nok ikkje seie att de ene er mer presist enn det andre, kalibera er meget like. (ikkje helt bokstavelig)

 

Las faktisk det i eit svenskt jaktblad att ein greide seg fint med 6,5x55 ut til 1000m (1km) hold, var en reportasje ang langholds skyting.

 

Kraftigere kaliber hjelper ikkje så veldig egentlig *broil*, har en ei god kule (ammo) så kan du jakte ALT i norge med 6,5x55.

 

Personlig bruker eg faktisk 30.06 på gås, jævli hardskutt vilt vist en bruker kuler som ikkje ekspandera.. men bruker fan ikkje nosler til nåke slikt :p så litt(bittelitt) større hull funker fett, mulig mantelen ekspanderer litt pga farten, men det er minimalt.

 

Selfølgelig folk kan ha forskjellige meninger om ting, men prøver å referere til egne erfaringer, kva eg har lest, ol.

Folk som hevder att det ene er betre enn det andre ut ifra kva faen ein bruker på film eller i usa er helt absurd.

Endret av ThaBear
Lenke til kommentar

308 og 6,5 er jo egentlig ikke kjempe ulikt. :) 308 smeller litt mer.

Jeg jakter gås med helmantel 308, men tviler på at jeg ville skutt noe mindre enn ei gås med 308 eller 6,5. 6,5 har vel billigere ammo enn 308, men det er ikke mye.

Og som han over sier, det er ingting som har fellt mer elg enn 6,5 i norge!

Lenke til kommentar
er en grunn til at de fleste skarpskyttere i usa bruker 308!

 

de har ikkje hørt om seksogenhavl der borte.

 

all nyere forskning og prøving for å finne det perfekte kaliber og kule. (5,56 er for svakt, 7,62 er for uhåndteerlig (i angrepsrifler)) i usa kommer nærmere og nærmere gode gamle 6,5 skan. som vi mekket oss her i norden på 18hundre tallet.

 

6,5 er det beste fra begge verdener

 

og i riktig rifle, suveren presisjon og flatere kulebane.

 

en elg skutt innenfor de vitale områdene detter uavhengig av om det er brukt 338LM eller 6,5. Velger man kaliber "for å ha noe å gå på NÅR en skadeskyter" så får en til helvette holde seg heime og trene litt. det vitale området er STORT.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Begge kaliberene er omtrent identiske på papiret, vist en ser bort ifra annslags energi. som da er totalt teoretisk vist en ikkje skyter i betong slik at all annslags energien blir tatt opp.

 

Som langskalle skriver, så fungerer .30 fint til gås. så lenge en ikkje bruker nosler (kule som ekspanderer lett), da ender du opp med ein hul fugl med fjør. var selv meget uheldig med gåsa eg skaut sist helg (skadeløyve om noken skulle lure) fra vingen og bak var det flerret opp, så gikk litt kjøtt vekk der, men er også eneste tilfellet av det eg har opplevd.

 

som 6bravo2 skriver, ein velger ikkje kaliber ut ifra kor flink en er til å skyte, en velger nåke en trenger til sitt bruk, skyter en dårlig så bruk for all del annlegg når en skyter på jakt. og det er lite vits i å diskutere kor dødt dyret er så lenge det er dødt! Har høyrt om tilfeller der det har blitt skutt både svart bjørn med 22mag, også på kobbe, (nermeste slektningen til elgen ifølge de som har bestemt kaliber til div dyr)

 

Så kjøp det du har lyst på, 308 er brukt som eit kaliber i det militære, mykje pga att usa ikkje bruker kaliber som er oppgitt i mm, døme: 6,5x55 , men det er erstattet med 260, 7mm med 270 (litt forskjell på kule diameter, men omtrent det samme)

 

Kjøp eit våpen du har lyst på, ikkje velg 308 fordi en synest 6,5x55 er pinglete, men fordi du mener det er dette du vil ha. sjølv har eg og fatteren over 15 våpen totalt, ingen av de er i 308, enkelt å greit fordi han liker brytevåpen og 308 opererer med mer trykk en 6,5x55 vi har 3 rifler i sistnemte kaliber og alle fungerer kjempe bra, 2 er vel "heime laget" børsemaker arbeidet er gjort sjølv. har også laget 6,5x55r patroner noke som ikkje finst i butikk.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Kjøp 6,5x55.

 

Sauer/remington er bra rifler.

 

Lite rekyl -> Du skyter bedre! Letter å følge på skuddet.

 

Bra tilgang på treningsammo -> Du skyter bedre med trening!

 

Når det kommer til argumentet med at kaliberet er svakt, mulig, men tversnittsbelastningen på en lang 6,5 kule er mye høyere enn en .30 kule. Dvs, penetrering skal være dypere.

Når man kjøper ett "marginalt" kaliber så må utstyret(les ammoen) være bra. Du kan ikke bare kjøpe billigst lovelig kule. Du må kjøpe det beste. Har du en kule som avgir all energien i huden så er det ikke nok stop kraft i 6,5 til å avlive f eks en elg. Det har du i andre kalibre, derfor må kulen være god nok til å slå igjennom bogen. Noe den gjør så lenge du treffer :)

Det samme problemer møter du forsåvidt med .308 også ( berømte Norma Elite skulderskudd).

 

Ett annet tips for deg er å få med en lyddemper. Dette er også ett grep for å få ned rekyl og øresus.

 

Utstyr med rifle, kikkert, dress, demper og dugelige mengder ammo kommer fort opp i 20k.

Alternativt kan du begynne med hjemmelading..

 

Forresten ang 6,5 og amerikanere. 6,5 er nettopp begynt å gjøre det skarpt på 1000 yard shooting der borte.

 

Lykke til!

Endret av Goffi1983
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

6,5 er nok i massevis til elg, så lenge man ser an situasjonene og kan sette et ok plassert skudd i vitale deler på dyret. For å drepe en elg må man treffe noe drepende uansett.

 

30.06 Har mere å gå på angående skadeskyting og "ødelegger" mere vitalt. Foran på en stor elg er ribbeina veldig harde og treffes disse av kula kan de rikosjere ut og gi en skadeskyting. For slike situsajoner er 30.06 en vinner, men den kula kan også rikosjere ut ved treff av ribbein.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Har høyrt om eit par slike tilfeller, men ein kan jo ikkje bruke samme kule som ein ville jakta hjort med, da er jo kula ferdig ekspandert før ein kommer til det vitale området, og vil ikkje få den "eksplosive" effekten, har ikkje jaktet elg sjølv, men fatteren har, han bruker 7x64r (mener det er rett lengde) bruker samme på hjort og elg, men ulik kule, bruker en swift hulspiss til elg og nosler til hjort.

 

Ein kan skadeskyte uansett kaliber, det viktigste er bare å treffe der ein skal, og resten blir gjort av kulen. (er greit å forholde seg til regler ang kaliber, sjølv om desse er usaklige til tider (elg og kobbe trenger vist samme kaliber))

 

Men egentlig så er det samme hvilket kaliber en velger av desse to, kommer litt an kva på en skal skyte av minder vilt, men har en først bestemt seg får merket til rifla må en nok velge ut ifra kaliberene som er levert.

 

Finnest mangen gode merker å velge imellom, Ruger, Tikka, Remington, Hova, Browning og mangem flere.

De fleste rifler i dag klarer å gi god nok presisjon til å skute inner 10'er i dag, kommer an på kule og slikt.

Lenke til kommentar

Hei

 

Har ikke lest igjennom alle postene så nøye, men det kan være verdt og nevne at en 308 somregel har en betydelig kortere låsekasse enn en 30-06, noe som gjør det greiere å lade om hurtig mens du ser igjennom kikkerten.

 

Ville muligens gått for 6.5 pga snill rekyl, og du trenger neppe noe kraftigere her i norden.

Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...
  • 4 år senere...

6,5x55 har ikke "bedre/flatere" kulebane en 308!!!!

6,5x55 har bedre BC en 308.

308 har mere kraft/hastighet - som i dette tilfellet overgår BC til 6,5x55 kula.

 

Så håper jeg en med bedre kunnskap kan bekrefte eller avkrefte denne myten som så varmt blir presentert.

 

Jeg har ikke testet dette i praksis, men Norma sitt BC program viser i alle fall at, ut til 600 m så har 308 kaliberet forkjørsrett iht. dette temaet.

 

 

Lenke til kommentar

Så lenge en treffer der en skal så detter dyret. Både 6,5x55 og .308 fungerer utmerket til storvilt. Er du førstegangsjeger ville jeg gått for 6,5x55 pga. lavere rekyl. Jeg startet ut med 30-06 og det ga meg litt problemer med å utvikle skyteferdighetene mine. Idag fungerer 30-06 helt fint for meg, men jeg hadde spart meg mye trening om jeg hadde begynte med et "snillere" kaliber.

 

Hvis du vil absoultt velge med tanke på hva du jakter så er etter min mening .308 best for storvilt pga. tilgang på tyngre kuler og 6,5x55 bedre som allround patron (mindre vilt). Men igjen så sier jeg at så lenge en treffer der en skal så detter dyret.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...