Gå til innhold

Registrere tastetrykk for så å trykke en tast


Anbefalte innlegg

Heisann...

 

Jeg holder på å lage et lite program som skal registrere når jeg trykker på en spesiell tast, for eksempel tasten V. Når programmet registrerer at V er trykt, så skal programmet trykke på en annen tast, for eksempel B.

 

Hva er koden for å registrere tastetrykk og "trykke" på taster i VB08 express?

Er litt ny på VB bare sånn til info... ;)

Endret av Bjox
Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...
Videoannonse
Annonse
Heisann...

 

Jeg holder på å lage et lite program som skal registrere når jeg trykker på en spesiell tast, for eksempel tasten V. Når programmet registrerer at V er trykt, så skal programmet trykke på en annen tast, for eksempel B.

 

Hva er koden for å registrere tastetrykk og "trykke" på taster i VB08 express?

Er litt ny på VB bare sånn til info... ;)

 

Ja... jeg vet ikke helt hvordan du kan få det til å registrere at den er trykt men bruk:

SendKeys.Send("B")

og hvis du trenger flere for exempel B og TAB:

SendKeys.Send("B" & "{TAB}")

Taster som Tab, enter, shift og Ctrl må du skrive "{}" rundt!

 

PS: Jeg er litt ny jeg også jobber med et program som heter AL Station last ned på: www.andreas.aquafun.no/ALS

mail: [email protected]

Lenke til kommentar

Private Sub TextBox1_KeyDown(ByVal sender As Object, ByVal e As System.Windows.Forms.KeyEventArgs) Handles TextBox1.KeyDown

If e.KeyData = Keys.V Then

Med dette kan du fortelle hva som skal skje når du trykker ned tasten "V" i en tekstboks.

 

Dette blir da:

Private Sub TextBox1_KeyDown(ByVal sender As Object, ByVal e As System.Windows.Forms.KeyEventArgs) Handles TextBox1.KeyDown

If e.KeyData = Keys.V Then SendKeys.Send("B")

End Sub

Endret av ETOD
Lenke til kommentar

Reagerer bare på stor V ved shift + v, og B dukker opp der cursor måtte stå i et skrivefelt enten innen formen som for eksempel i en textbox eller utenfor formen som for eksempel i Notepad. Krever en Timer kontroll på formen!

 

Public Class Form1
Private Declare Function GetAsyncKeyState Lib "user32" (ByVal vkey As Long) As Integer
Private Sub Form1_Load(ByVal sender As System.Object, ByVal e As System.EventArgs) Handles MyBase.Load
	Timer1.Enabled = True
	Timer1.Interval = 1000
End Sub
Private Sub Timer1_Tick(ByVal sender As System.Object, ByVal e As System.EventArgs) Handles Timer1.Tick
	Dim v As Boolean, shift As Boolean
	v = GetAsyncKeyState(Keys.V)
	shift = GetAsyncKeyState(Keys.ShiftKey)
	If v = True And shift = True Then
		SendKeys.Send("B")
	End If
End Sub

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...