Gå til innhold

Solformørkelse natt til 31.mai

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Noen som har noen tips/advarsler angående å ta digitalkamera-bilde av solformørkelsen 31.mai? En skal jo helst ikke se på sola selv, men kan lyset skade noe i kameraet? Noen som vet hvor en får tak i solformørkelsesbriller? Er det ellers skadelig (for digitalkameraet, Olympus mju 300) å ta bilder av sola? Det blir av og til kult på bilder!!

mvh ingunn

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Hei!

Noen som har noen tips/advarsler angående å ta digitalkamera-bilde av solformørkelsen 31.mai? En skal jo helst ikke se på sola selv, men kan lyset skade noe i kameraet? Noen som vet hvor en får tak i solformørkelsesbriller? Er det ellers skadelig (for digitalkameraet, Olympus mju 300) å ta bilder av sola? Det blir av og til kult på bilder!!

mvh ingunn

Forrige gang jeg så rett på en solformørkelse tok jeg en dias-ramme og la 3-4 blanke filmruter i den, det fungerte utmerket. Hvis du f.eks. lager en slik og holder forran linsen burde du jo få et veldig bra/spennende/rart bilde. Har ikke testet dette, men antar det vil virke :-?

Skrevet

Hei!

Selv om du ikke finner konkret info om solfotografering med dig.kamera vil jeg bare anbefale nettstedet www.astronomi.no.

Her er linker til masse info om solformørkelsen inkludert mulighet for å bestille solformørkelses-briller.

Vil ikke tro at du får skade på kameraet ved å rette det mot solen et kort øyeblikk. Det som er skummelt er hvis du setter kameraet bak en kikkert eller teleskop uten solfilter. Da kan nok f.eks. plastdeler smelte i varmen.

Jan M

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...