Gå til innhold

trener for mye`?

Anbefalte innlegg

Skrevet

eg trene styrke, jogging, roing sykkling va enn det måtte være kver dag. (ein ting til ein dag seff:P)

her er vel opplegget...

jogger (10+min) eller sykkler (20+min) i før styrketrening, trener stryke nesten kver dag 5 dager i uka ca. kjenner eg trenge kvile dag fra styrke og da ender det opp me 45min jogging eller nesten 50min sykkling (spinning).

Så trener ca. kver dag. På 3 uker har eg kanskje 2 kvile dager eg ikke gjør noe.

vil aldri ta kvile dag me mindre eg føler meg heilt utslitt, eller at eg virkelig trenge det.

Styrketrening som sagt 5 dager i uka... trener samme øvelse muligens 2 ganger i uka har ikke så mye fast for alt er veldig variert, presser meg til eg ikke klarer mer, ei trenings økt er ca 45min.

Spørsmålet er som følger:)

Bør eg ta kviledag sjøl om eg ikke føler eg trenge det?

ja/nei svar er lov, siden eg leste det eg skreiv å det blei kjedelig:P

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Veiledning til nybeggynere ftw!

Å sette opp eit opplegg sjølv når du er nybegynnar kjem til å ende med at du oppnår mykje mindre enn du kan med eit opplegg satt opp av folk som har nokon år bak seg.

Skrevet

Anbefaler å ta en uke hvile hver 6-8 uke. Bare gåturer. Kroppen må få tid til å bygge seg opp igjen, og en dag i hytt og pine er ikke nok til det.

Skrevet

Hjelper ikkje om du har trent 1år utan å vite kva du gjer.

Hvis du ikkje gidder å lese Veiledninga så skal du ikkje forvente noko hjelp får meg. Å bli flink å trene involverer mykje lesing.

Skrevet

ja whatever, bare lurte på om kroppen virkelig må få tid til å bygge seg opp igjen.

greit nok me styrke.. opprettholder det trener samme muskel 2 ganger i uka.

men... toppidrettsutøvere trener vel kver dag... sier seff ikke at eg er overhode i nærheten av noe sånn men. hørte at f.eks at arnold trente kver dag og pressa seg til max kver dag.

tenker på trening generelt og fotball spillere å sånn trener vel rimlig ofte.

dette er jævli rotete så... ja sry:p

Skrevet

Vanlig styrketreningsopplegg er 3 dagar i veka med 2 dagars pause. F.eks. man/ons/fre og pause i helga. Så pause etter 6-8 veker eller når du stagnerer. Merk deg at det er vanleg å gå tilbake på vekta etter pausa.

Skrevet

trente 3 dager i uka før, følte mer økning når eg begynte me 5 dager.

"Så pause etter 6-8 veker eller når du stagnerer."

pleier ta pause i ca. 4-5 dager etter fast trening i 5-6uker

Skrevet

Musklene vokser når du slapper av. Det forutsetter selvfølgelig at man trener også da. hehe

Men å la kroppen hvile og la musklene vokse er veldig lurt.

Skrevet

Jeg trur dette er veldig genetisk og selvsagt hvilken form kroppen din er i. Personlig trener jeg 6 dager i uken med en hviledag. Men, og det er et stort men, jeg kjører ikke hardt mer enn kanskje 1-2 dager i uken. Har vel en total treningsmengde på mellom 10 og 15 timer i uken. Men så har jeg bygget opp kroppen over flere år slik at den tåler mye trening. Mange instruktører anbefaler trening ut fra mest mulig fremgang å bygge muskler/bli sterkere og glemmer trivsel med trening, viktigheten av å få inn en treningsrutine. Personlig mener jeg å trene hver dag er viktig, både for hodet og kroppen, og samtidig kjenne godt etter at man ikke blir overtrent. Ukespause hver 6-8 uke høres også fornuftig ut.

Skrevet

Dersom du ikke tar deg noen pauser innimellom vil du møte veggen en dag. Ha iallefall en pause i uka, og pass på og ha noen rolige økter også. Personlig løper jeg 5 ganger i uka, og samme som bruker over meg har jeg ikke mer en et par harde økter pr uke.

Husk at rolig trening er vel så viktig som hard trening.

• 2 uker senere...
Skrevet
ja whatever, bare lurte på om kroppen virkelig må få tid til å bygge seg opp igjen.

greit nok me styrke.. opprettholder det trener samme muskel 2 ganger i uka.

men... toppidrettsutøvere trener vel kver dag... sier seff ikke at eg er overhode i nærheten av noe sånn men. hørte at f.eks at arnold trente kver dag og pressa seg til max kver dag.

tenker på trening generelt og fotball spillere å sånn trener vel rimlig ofte.

dette er jævli rotete så... ja sry:p

trene hver dag, det er en realitet for idretsutøvere (trener selv etter å bli løper når jeg blir stor)

jeg VET, at kroppen trenger hvile, like mye som trening.

mange setter trening inn som en febrilsk ting man må gjøre for å bli i god form, etc.

først må du lære deg å kjenne din kropp, og komme inn i DITT EGET treningstempo.

da må du begynne å trene annenhver dag, kjenne når kroppen er sliten, og når du kan trene. dette må du lære deg å kjenne.

det handler om å kjenne til deg selv, og ikke bare kroppen din. kroppen din er noe du er, ikke noe du har. lytt til deg selv!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...