Gå til innhold

Abit NF7-S 2.0 og AMD XP2500+ Barton Overklokking


Anbefalte innlegg

Skaffet meg igår et Abit NF7-S 2.0 hovedkort

og en AMD XP2500+ Barton CPU + Twinmos DDR400 Ram (winbond)

 

å klokke FSB mer enn 2-3 mhz fører til ustabil pc,

eneste som går er å sette multiplier fra 11 til 12.

men det syntes jeg var ganske labert for å si det mildt.

 

men... når det kommer til overklokking sliter jeg,

jeg har ikke mye peil på hva som er optimale minneinstillinger og volt osv.

så derfor håper jeg det noen som har lignende/tilsvarende oppsett og som

har peil på hvordan jeg kan klokke mer,

166x12 gir 2ghz og en cpu temp på 53 grader (Full load)

 

Hjelp mottas gjerne! :smile:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

er hvis helt grønn der jeg også..men kan man stille multiplier på ditt hovedkort.har et msi 746f ultra,og på det kan man bare stille volt på pcu og ram,samt overklokke ramen.

synes du fikk lite mhz på sidebussen din..jeg klarte og komme opp på 170mhz(stabil),men jeg lurer også dette med multiplier..

håper du får noen gode svar..lykke til

Lenke til kommentar
Har nøyaktig samme oppsett og kjører:

2200mhz:[email protected], 2.8Vdim, 1.6Vchip, 2-2-6,Cas 2.0.

 

Alt var dønn stabilt med unntak av prime før jeg satte en passiv heatsink på south-bridge'n.... Cpu'en kan dras til 2300mhz men må da ha 1.875Vcore og det blir varmt...

 

Populært oppsett, regner med det kommer flere innlegg her ! :)

 

uff.. funka dårlig.

kom nesten til windows log in, da bare skrudde maskina seg av og begynte å ule som vanlig. :cry:

 

kanskje jeg burde kjøpe meg en tt volcano 9 / 11 eller noe sånt?

har en coolermaster nå men den er bare til xp2700+ eller no sånt

Lenke til kommentar
Som sagt tidligere...har du lastet ned nyeste bios? På min maskin gikk det fra max 180MHz fsb til nesten 215MHz med oppdatering...

 

Prøvde denne:

"nf717.exe Bios Issue Date: 2003/03/27"

 

men den stemte ikke overens med hovedkortet mitt

fikk jeg beskjed om når jeg prøvde å flashe..

 

det er rev 2.0 av NF7-S jeg har.

Lenke til kommentar
Har du satt på agp/pci lock? Hvis ikke så kan det være det som gjør at du ikke får overklokket. Hvis du ikke har på den så øker du pci og agp frekvensen også.

 

Hvor i bios setter du på AGP/PCI lock på abit nf7-s?

Trodde den var innebygd å sto på eller noe sånt jeg:shrug:

Lenke til kommentar
Har nøyaktig samme oppsett og kjører:

2200mhz:[email protected], 2.8Vdim, 1.6Vchip, 2-2-6,Cas 2.0.

 

Alt var dønn stabilt med unntak av prime før jeg satte en passiv heatsink på south-bridge'n.... Cpu'en kan dras til 2300mhz men må da ha 1.875Vcore og det blir varmt...

 

Populært oppsett, regner med det kommer flere innlegg her ! :)

 

Blir southbridgen på HK så jævli varm på 1.875Vcore? hørtes rart ut, siden jeg vet om noen som kjører masse mere volt og kjører helt stabilt! :o

Lenke til kommentar

 

Prøvde denne:

"nf717.exe Bios Issue Date: 2003/03/27"

 

men den stemte ikke overens med hovedkortet mitt

fikk jeg beskjed om når jeg prøvde å flashe..

 

det er rev 2.0 av NF7-S jeg har.

 

Den du trenger heter nf7d11.exe, den er på 268kB

Lenke til kommentar
Har nøyaktig samme oppsett og kjører:

2200mhz:[email protected], 2.8Vdim, 1.6Vchip, 2-2-6,Cas 2.0.

 

Alt var dønn stabilt med unntak av prime før jeg satte en passiv heatsink på south-bridge'n.... Cpu'en kan dras til 2300mhz men må da ha 1.875Vcore og det blir varmt...

 

Populært oppsett, regner med det kommer flere innlegg her ! :)

 

Blir southbridgen på HK så jævli varm på 1.875Vcore? hørtes rart ut, siden jeg vet om noen som kjører masse mere volt og kjører helt stabilt! :o

 

Nei, det var CPU'n som ble varm med 1.875Vcore, for varmt til at jeg gadd å kjøre den videre på 2.3Ghz. South Bridge'n ble såpass varm at jeg ikke ville holde fingeren for lenge på den.... Med en Heatsink ble på så ble pc'en helt stabil.

Lenke til kommentar
Har nøyaktig samme oppsett og kjører:

2200mhz:[email protected], 2.8Vdim, 1.6Vchip, 2-2-6,Cas 2.0.

 

Alt var dønn stabilt med unntak av prime før jeg satte en passiv heatsink på south-bridge'n.... Cpu'en kan dras til 2300mhz men må da ha 1.875Vcore og det blir varmt...

 

Populært oppsett, regner med det kommer flere innlegg her ! :)

 

uff.. funka dårlig.

kom nesten til windows log in, da bare skrudde maskina seg av og begynte å ule som vanlig. :cry:

 

kanskje jeg burde kjøpe meg en tt volcano 9 / 11 eller noe sånt?

har en coolermaster nå men den er bare til xp2700+ eller no sånt

 

Minnet ditt trenger trolig 2.8v, prøv å gå ned på minnelatency til cas 2.5, og 3-3-7 mens du tester. På CPU-siden må du sette fra auto til 6/6 (eller 5/5, husker ikke hva innstillingen het) når du nærmer deg 200FSB. Prøv å mate CPU'n med 1.8Vcore og trappe trinnvis nedover for å finne minimum Vcore det kjører stabilt på men hold da et god øye med CPU-tempen !

Kan være greit å ta av dekselet på pc'en og åpne vinduet litt (slippe inn litt kulde i rommet) for å se om det er temperaturen som ødelegger for deg. Kan også være greit å starte litt roligere, f.eks. 10x200 og øke derfra.

Lenke til kommentar
Har nøyaktig samme oppsett og kjører:

2200mhz:[email protected], 2.8Vdim, 1.6Vchip, 2-2-6,Cas 2.0.

 

Alt var dønn stabilt med unntak av prime før jeg satte en passiv heatsink på south-bridge'n.... Cpu'en kan dras til 2300mhz men må da ha 1.875Vcore og det blir varmt...

 

Populært oppsett, regner med det kommer flere innlegg her ! :)

 

uff.. funka dårlig.

kom nesten til windows log in, da bare skrudde maskina seg av og begynte å ule som vanlig. :cry:

 

kanskje jeg burde kjøpe meg en tt volcano 9 / 11 eller noe sånt?

har en coolermaster nå men den er bare til xp2700+ eller no sånt

 

Minnet ditt trenger trolig 2.8v, prøv å gå ned på minnelatency til cas 2.5, og 3-3-7 mens du tester. På CPU-siden må du sette fra auto til 6/6 (eller 5/5, husker ikke hva innstillingen het) når du nærmer deg 200FSB. Prøv å mate CPU'n med 1.8Vcore og trappe trinnvis nedover for å finne minimum Vcore det kjører stabilt på men hold da et god øye med CPU-tempen !

Kan være greit å ta av dekselet på pc'en og åpne vinduet litt (slippe inn litt kulde i rommet) for å se om det er temperaturen som ødelegger for deg. Kan også være greit å starte litt roligere, f.eks. 10x200 og øke derfra.

 

har flasha bios nå og får boota windows med:

200x11 (6/6)

vcore 1.75, RAM 2.8v, minne cas 2.5 3-3-7

og idle CPU temp er 49 (!!) grader, kjøpe meg ny cpu kjøler maybe? :roll:

 

PS! hvor for jeg kjøpt heatsink til å klaske på southbridgen?? den er litt varm...

Lenke til kommentar

Oppdateringer viser sin effekt :woot:

 

Jeg synes du bør kjøpe Volcano 11, den vil garantert få deg ned på

ca. 40 grader.

Chipsetkjøler får du kjøpt hos www.microplex.no , jeg vil anbefale Thermaltake "blue orb".

 

Volcano 11 koster 395,-

Blue Orb koster 118,-

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...