Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Loader fint med 3 disker, ikke med 5 disker


Anbefalte innlegg

Litt nærmere forklaring på problemet;

 

Jeg har 5 disker i maskinen;

74gb raptor (SATA, systemdisk)

300gb (SATA)

400gb (IDE)

400gb (SATA)

1000gb (SATA)

 

Sist jeg skrudde av maskinen fikk jeg ikke startet den opp igjen, men fikk diverse feilmeldinger med manglende boot disk og noen ganger melding om en hal(?).dll som manglet. Nå har jeg prøvd og feilet litt i BIOS og tatt ut og satt inn disker.

 

Når 74gb, 300gb og 400gb (IDE) er koblet til loader windows som det skal. Når jeg kobler til de to andre diskene får jeg ente beskjed om at hal(?).dll mangler, eller at maskinen ikke finner boot disk. Jeg har forsøkt "load safe config" i BIOS, og endre rekkefølge på prioritert bootdisk i BIOS - uten hell.

 

Noen som har tips?

 

Hovedkortet er forresten et Abit AW8-MAX og jeg kjører WinXP. Begge diskene som nå "ødelegger" oppstarten virket knirkefritt frem til jeg skrudde av maskinen sist gang, så jeg tviler sterkt på at begge har avgått ved døden samtidig!

 

(?) markert bak "hal" er fordi jeg ikke helt husker om filen het "hal" eller noe som likner.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Litt mer info etter ytterligere feilsøking:

 

Når jeg plasserer raptoren (OS) i hovedkortets SATA-kontakt nr 3 så kan jeg også bruke SATA-kontakt nr 4 og 2 (og IDE). Jeg kan bruke lagringsdiskene om hverandre i SATA kontakt nr 4 og 2, men ikke i de andre.

 

Setter jeg inn den siste (det er det samme hvem av diskene jeg kaller "den siste) harddisken i SATA kontakt nr 1, 5 eller 6 får jeg beskjed ved oppstart at hal.dll mangler. Setter jeg raptoren (OS) inn i andre SATA-kontakter enn nr 3 så får jeg opp at boot disk mangler/ikke finnes.

 

Maskinen har kjørt stabilt de siste 8mnd med 5hd, så dette skjønner jeg virkelig ikke.

 

All hjelp tas i mot med stor takk!

Mvh

O-J (som er svett etter timer med feilsøking)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...