Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Sex i slutten av mensperiode - graviditetsfare?


Gjest Guest_Joda_*

Anbefalte innlegg

Gjest Guest_Joda_*

Hei.

 

Hadde sex med kjæreste som var i slutten av mensperiode (hun blødde fremdeles, men sa hun trudde hun var i slutten av perioden og ikke blødde like mye som tidligere). Dette var da ubeskyttet med utløsning inne i henne. Er faren for graviditet såpass at jeg skal be om at hun tar angrepille? Trodde det var midt i mensperioden så følte meg trygg, men ikke så trygg nå lenger.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest

Takk for svar Karoline! Nå er det klart at sex uten kondom alltid har en risiko for å være befruktende, men som det sikkert fremkommer i innlegget mitt ser jeg på sex i starten/midt i en mensperiode relativt sikkert, men er mer usikker på hvordan det er i slutten. Er det slik at det er en overhengende fare for graviditet - tilnærmet noe en kan oppleve utenfor mensperioden og at en bør derfor ta angrepiller slik en ville gjort med total ubeskyttet seg uten noen form for prevansjon? Eller er det slik at det er en forhøyet fare for gravitet ved de siste dagene av mensperioden, men ikke alarmerende høy? Føler jeg maser litt om et sårt punkt om jeg ber henne ta angrepillen, men om det er slik at faren for gravitet er sterkt tilstede så er det bedre å være føre var.

Lenke til kommentar

Det er komplett umulig for oss å vite hvor stor faren er, da vi ikke kjenner hennes syklus. Har hun en stabil syklus som hun nesten kan stille klokka etter, og hun selv vet at hun var trygg i den perioden, så går det nok greit. Har hun ikke en stabil syklus, eller det har vært det minste kluss i systemet, så er risikoen større.

 

Plent umulig for oss å si, rett og slett, du må nesten ta det opp med henne...:)

Lenke til kommentar

For å si det sånn: OM hun har stabil syklus, vil det ta ca 14 dager før hun ovulerer (heter kanskje ikke dette på norsk, men orker ikke finne det ut). Sædceller lever vanligvis max i 3-5 dager inne i kjeden. Det vil si at i teorien skal sædcellene være døde / ubrukelige i det et nytt egg blir sluppet fra eggstokkene. Altså, skal det være trygt å ha sex mot slutten av menstruasjoen. Dette er slik man gjorde det i gamledager da skinnfele-gummi ikke var funnet opp.

 

MEN dette er kun i teorien. For å være sikker, gjør som tidligere skrevet av andre her på forumet.

Lenke til kommentar

Liten oppdatering, om du er interessert: Hvis damen din blør, er hun i starten av "the sexual cycle" som det egentlig heter (på engelsk jaffal). Damer har egentlig en veldig kort fertilitetsperiode, som varer kun ca 5-6 dager. Grunnen til dette er at ovum eller egget, kun er fruktbart i ca 24 timer etter ovulasjon. Dvs. at egget kun kan "ta imot" en sædcelle og bli befruktet i 24 timer. Egget må så klart først ovuleres (komme ut av eggstokkene og inn i egglederen) og "dør" innen ca. 24 timer. Dette er vinduet til egget. Spermen er fertil i opp til 5 dager i kvinnens genitalorgan. Dvs. at om du kopulerer (herlig ord for samleie :p) 5 dager før kvinnens ovulering, kan det hende hun blir gravid om sæden lever i maksimalt antall dager. Om dere har sex over seks dager før ovulering, slik som i ditt tilfelle, vil sæden være død før ovulering skjer = ingen befruktning. Om dere har sex >24 timer etter ovulering, vil egget være dødt før sædcellen rekker frem til egget.

 

Oppsummering: For å gjøre ei kvinne gravid, må dere ha sex i vinduet 5 dager før ovulering til 24 timer etter ovulering. Man sier at trygge tider er intill 5-6 dager før ovulering og etter 3 dager etter ovulering. Da har jeg tatt med noen sikkerhetsmarginer.

 

Dette gjelder kun for kvinner med helt regulær syklus!!! Dette er grunnen til at denne metoden ikke er sikker, særlig ikke hos unge damer. Dessuten har forskjellige kvinner forskjellig lengde på cyclusen. Noen kvinner har 20-dagers sykluser, mens noen kan ha 40 dagers sykluser, dog 28 dager er "gjennomsnittet". Ettersom ovulering skjer 13-15 dager før starten på menstruasjonen, kan du selv regne deg til når "fertilitetsvinduet" er. Hvis ikke har jeg gjort det under:

 

 

20-dagers syklus(det går 20 dager mellom hver blødning)

20 dager minus ca 14 dager = 6 dager. Altså, seks dager etter første dag med blødning starter ovuleringen. Ettersom sædcellen er fertil i opptil fem dager, betyr dette at du egentlig kun kan ha "trygg" sex første dag i menstruasjonssyklusen og etter dag 8-9 i syklusen.

 

28-dagers syklus

Ovuleringen skjer rundt dag (28-14) 14. Spermen er fertil i fem dager -> du kan ha "trygg" sex de første 8-9 dagene i syklusen. Husk at første dag i syklusen er første dag med blødning. Ettersom egget kun er fertilt i ca 24 timer, kan dere ha "trygg" sex igjen etter rundt dag 16-17.

 

40-dagers syklus

Ovulering skjer rundt dag 26. Du kan ha "trygg" sex de første 20-21 dagene i syklusen og etter dag 28-29.

 

Her har jeg også tatt med noen sikkerhetsmarginer

 

 

Håper det gjorde ting litt klarere... Beklager om mine pedagogikkegenskaper suger... Og sist men ikke minst: Dette er kun for å lære bort det jeg kan, og anbefales IKKE å benytte seg av, da forskjellige mennesker (damer) oppfører seg forskjellig, og jeg er ingen lege. Jeg tar ikke på meg ansvaret for fremtidige barnebidrag hvis fertilisering skjer på tross av denne "fremgangsmåten". Benytt det kun som en veiledning, og for å lære deg litt om prosessen.

 

EDIT: Leif..

Endret av w3p
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...