Gå til innhold

[Løst]Mercury 25HK har mistet motoren i ned sjøen


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Båtsesongen min fikk en liten knekk etter at jeg i helgen skulle prøvekjøre båten min for sesongen. Motoren hoppet rett og slett av under fart.

 

Det som skjedde var at treplatene i akterspeilet på båten var blitt så dårlig at de rett og slett gav etter. Det er spor i treet etter at festene har revet seg løs. Motoren tok en salto og forsvant i sjøen!!!?!!!

 

Fant ut med ekkolodd senere på dagen at det er mellom 12 og 15 meter dyp der den gikk ned så tenkte å få en kompis som dykker til å dra ned å feste et tau i den.

 

Det er en 1988Mod Mercury 25hk som min farfar kjøpte inn, men ikke brukte noe særlig. Den er kanskje gått 100 timer tilsammen. Den har alltid vært ferskvannskjørt og byttet gearolje på, pluss olje i sylindrene når den har stått lagret. Har alltid startet med en gang. Poenget er at den var i veldig god stand.

 

Har snakket med en mekaniker, og han sa at problemet egentlig først oppstår når du tar motoren opp av sjøen. Jeg har derfor laget klar et fat med ferskvann og som jeg tenkte å hive den oppi så snart jeg fikk den på land. Ellers er det jo enkle greier å reparere en totakter.

 

Spørsmålet er om det har noe for seg å ta den opp.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Min gamle Yamaha 25 hester lå på bunnen av Glomma i 4 døgn for noen år siden. Fikk hevet båten, skrudde ut pluggene og dro i snora till det ikke kom mer vann ut der tennpluggene står. Deretter koblet jeg til bensinslangen dro for full gass en stund slik at det kom en del bensin igjennom motoren. Tørket av og satte i pluggene og startet motoren. Lot den gå en halv time så den ble tørr.

Etter dette var den like god som før. Var en 84 modell.

 

Vet ikke om du kan gjøre det samme dersom den har lagt i saltvann...

Lykke til! :)

Lenke til kommentar

Joda, det er saltvann den ligger i!

 

Det jeg har fått høre av forståsegpåerne er at problemet er fra du tar opp motoren og til du får den i freskvann/olje. Om den ligger to dager fra eller til under vann, hadde vist mindre å si, men bør jo få den opp så snart som mulig om det skal være noen vits.

 

Det jeg er bekymret for er pakninger osv. pga. trykket på 15meters dyp. Hvor dyp er Glomma? Bor på vestlandet vettu!

 

Har forøvrig vært å sett på ny mindre motor, ettersom jeg planlegger å kjøpe helt ny større båt til høsten (når det er tilbud), men må ha noe å kjøre med i sommer + at denne gamle (1967) landstedsbåten er fin og fiske, dykke og gjøre annet grovarbeid med.

 

Tenkte en 9,9 firetakt. Noen forslag? Mercury eller Yamaha?

Lenke til kommentar

He, he! Min jolle sank på ca. 2 meter. Lå og hang etter fortøyningene med baugen såvidt over vann. Det hadde regnet ekstremt mye den helga, og båten var litt baktung..

Tror ikke trykket har noe å si. Dersom du gjør som jeg beskrev over, kanskje med litt mer olje i bensinen enn vanlig, så kanskje det holder.

Jeg sprayet en del verktøykasse på boks over hele motoren for å fordrive fuktighet. Det kan nok også være lurt i ditt tilfelle.

 

Er ikke ekspert på båtmotorer, så kan ikke annet enn å ønske deg lykke til!

Surt når sånt hender med en motor som i utgangspunktet er tatt godt vare på.

Lenke til kommentar

Ja veldig surt!

 

Har forøvrig kjøpt ny mercury 9,9 fire takt for kr 13.990,- sure (ferie)penger, men men...

 

Skal likevel prøve å få den opp til helgen. Har en kompis som har skaffet meg 4-5 dunker med brukt hydrolikkolje fra en gravemaskin som ser veldig bra ut. Kan jo bade den i det! Har kjøpt 3 flasker rødsprit til å helle i forgasseren også! Har også kjøpt 3 store bokser WD-40. Fatteren har vært å skaffet 2 ekstra flasker med trykkluft, så til helgen skal det uansett dykkes! Fant også en liten trykkluftkompressor i kjelleren som kan være grei å blåse rent med. Har også mekket ny bensinslange, da denne ble slitt i to da motoren hoppet av! Har skåret toppen av et oljefat og fylt det med ferskvann! Kanskje jeg skal sette den oppned oppi der så fort jeg får den på land?

 

På motoren husker jeg at det er to coiler, en pr sylinder. Må disse byttes? Kommer nok uansett til å prøve uten!

Lenke til kommentar

Det blir i alle fall veldig spennende å se i om jeg klarer å få liv i den på fredag! Alt utstyr til å ta hånd om den står i alle fall klart i umiddelbar nærhet til bryggen, så om det er mulig skal jeg få det til.

 

Det største problemet kan bli å finne den. Dykkeren var vist ute en tur i går, og rapporterte om elendig sikt, pga. mye alger i vannet. Planen er derfor å slippe ned en stein med et tau i der jeg tror den sank, og så får han lete rundt der. Fatteren har skaffet mye luft, så han kan jo dykke en del i løpet av helgen.

 

Mht. å feste motoren med kjetting, så kan det være en ide ja, men jeg går for bolter gjennom akterspeilet på den båten fra nå av!

Endret av masterboy
Lenke til kommentar

Ettersom jeg hadde ny 9,9 HK motor, lagt inn nye xfiner plater i akterspeilet på båten, dregg, og ile som dykkeren kunne ta utgangspunkt i fant vi motoren på dykk nr. 2. Den lå på sandbunn, så ikke noe særlig skade på den. Sikten var vist ca. 2 meter så flaks at vi fant den. Dykkeren satt et tau i den, så slepte vi den ca 1 meter under båten inn til bryggen. Vi var en tomanns oprasjon i helgen, så hadde nok å bruke armene til, fikk derfor ikke tatt noen bilder.

 

Joda! Ingen større synlige skader (bare noen riper som kan males over). Har tømt den for saltvann. Badet den i ferskvann. Hatt 2 takt olje + litt diesel i sylindre og dradd det igjennom. Fylt mer 2 taktsolje i sylindrene, Demontert forgasser og renset den i rødsprit og blåst med trykkluft. Demontert en del annet (coil osv. ) Selve motoren blokken ligger nå å "bader i W10 olje". Må ha noen nye plugger (måtte sikkert hatt det uansett) da disse satt så hardt at jeg ødla dem litt når jeg skrudde dem ut.

 

Må også ha nytt det røret som tilt mekanismen henger på og noen deler til shallow drive funksjonen, ettersom det er noe som er knekket der.

 

Må selvfølgelig reise vekk på familiesammenkomst til helgen, så får ikke gjort noe mer før neste helg :thumbdown:

 

Den har no i alle fall fått nødhjelp!

 

Så foresten litt på en skibsplast 555 da jeg kjøpte motoren, kunne få et godt tilbud med motor. Jeg tror likevel jeg venter til høsten med å kjøpe.

Endret av masterboy
Lenke til kommentar

Satser på å ta med kamera neste helg!

 

Dersom jeg får den til å gå bra igjen, tenker jeg å kløpe en liten RIB jeg kan henge den på. Gikk nemlig forbi båtbutikken på vei hjem fra jobb, og tok med en brosjyre på Zodiac båter! Må ha litt motivasjon!

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...