Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

[Løst]Problemer med å starte stasjonær Pc [Oppdatert, sjå side 2]

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Hei, eg har eit stort problem med den stasjonære pc'en min. Kva gong eg startar han, såbyrjar vifter og alt som det skal, utanom den pipelyden. Så etter noen sekunder kommer dette opp som vist på bildet under. Dette kjem før eg kan koma til bios. etter ein 3-5 restart slår pc'en seg ordentleg på.

Er det nokon som kan hjelpe meg? :)

post-187616-1243845260_thumb.jpg

Endret av Quickiz
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Her er to ting du kan prøve da.

1.Prøv med bare 1 ram brikke, også så skifte. Sånne merkelige feil er typisk ram feil.

2. Gå inn i BIOS og fjern floppy A fra boot sekvensen.

Endret av krokeen
  • 2 uker senere...
Skrevet (endret)

Merkelige greier...

Eg prøva det du sa med å ta ut brikker etc.. Og den kommer til bios, og etter der, med ein gong den Windows Vista startupen kjem (med vista icon, og loade ruta under) blir det blå skjer i 1/2 sec og restarter. Det skjer slik ca 4-8 gonger før eg kjem ordentleg inn på pc'en..

Mulig det er dette bilde som kjem opp, fordi denne blåskjermen kom når eg skulle boote frå vista cd'en for å reparere problem.

Sett umåteleg pris på den/dei som kan hjelpe meg med å fikse dette enormt plagsome problem. :)

post-187616-1244571072_thumb.jpg

Endret av Quickiz
Skrevet
Merkelige greier...

Eg prøva det du sa med å ta ut brikker etc.. Og den kommer til bios, og etter der, med ein gong den Windows Vista startupen kjem (med vista icon, og loade ruta under) blir det blå skjer i 1/2 sec og restarter. Det skjer slik ca 4-8 gonger før eg kjem ordentleg inn på pc'en..

Mulig det er dette bilde som kjem opp, fordi denne blåskjermen kom når eg skulle boote frå vista cd'en for å reparere problem.

Sett umåteleg pris på den/dei som kan hjelpe meg med å fikse dette enormt plagsome problem. :)

Har du prøvd å satt brikkene inn igjen?

Skrevet (endret)
Eg brukar 3 brikker av 4.

korleis skiftar eg boot sequence?

Når du starter maskinen, så trykker du på "delete",F1 eller F5. Dette avhenger av hvilken maskin du har. Det står kanskje helt i starten, når du starter maskinen.

Det står f.eks. Press delete to enter BIOS.

Når du har kommet inni BIOS. Så kommer det sikkert opp mye rart. Men helt øverst på siden så er det mange emner du kan gå på. Gå på den som heter Boot. Da får du opp en rute som det står boot sequence. Trykk på den. Der kan du bestemme hva PC'en skal Boote, altså starte opp under starten av maskinen. Prøv deg frem. Du trenger bare sette 1 ting til å boote. Hvis ikke noe av dette går så prøve å velge en annen harddisk, da går du tilbake til der det sto boot sequence. Også under der skal det stå Boot harddisk. Prøv å bytt hvem du skal boote først.

Den harddisken som du setter først, i Boot Harddisk, kan du bruke i boot sequence...

OBS: Husk hvordan dette sto ifra før. For hvis ikke dette fungerer så får du bare skifte til slik det var. Skriv kanskje ned boot sequencen på et papir eller noe i den duren.

Endret av ZynoX
Skrevet

Har no formatert og innstalert Vista på nytt i håp om at det skal fungere no. Kan sjå i morgo når eg skal starte han om han kjem med ein gong.

Takk for hjelpa

Skrevet

Er fortsatt heilt fucka...skjønnar ikkje kva problemet er.

Men fekk tatt bilete av to nye forskjellige blåskjermar som kom under oppstart i dag. Den resatrta mellom 5-7 gonger før eg kom inn i Vista.

Så det er tydlegvis ikkje noko med Vista som er gale, så er det nokon som vett eller trur dei veit korleis eg kan fikse det, blir eg veldig glad!

post-187616-1244914937_thumb.jpg

post-187616-1244914972_thumb.jpg

Skrevet

1. Fortell hvilke komponenter du har

2. Prøv forskjellige minnebrikker i forskjellige slotter en av gangen

3. Sjekk at du gir minnebrikkene rett spenning

4. Koble vekk unødvendige komponenter

zynoX sier en del du bør prøve

Skrevet

Du får to feil ut fra det jeg kan se på det bildet du lastet opp. Men hvilket hovedkort har du???? BIOSen du har er fra 2000, altså gammel som fy, kort sagt stoneage!

Det første du bør gjøre er å oppdatere BIOS. Som jeg sa du får to feil, intet tastaur er koblet til og feil med diskett stasjon.

Hovedkort og hva mer har du av hardware??

Skrevet

Det er fortsatt er helvete å starte opp

Den får 2,178V

Det som er merkelig, er at når eg restartar, eller bare slår den av og på, så er det ikkje eit problem. Men når den har stått ein lengere stund avslått, då kjem det problemet..

Skrevet

Har Pc-en fungert bra før, eller er alt sammen montert av deg, nå i det siste, og dermeed du har ikke opplevd i en annen tilstand enn den du beskriver her?

Men først av alt:

Du skal ikke ha 3 av 4 minnebrikker montert.

Starte med 2 av dem.  Du skal  montere dem på samme farge socket. Enten A1+B1 eller A2+B2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...