Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Motoren stopper i 1 sekund for så å virke normalt igjen.


Anbefalte innlegg

Har en Passat (2,0 AGG) 96 modell.

Har i år opplevd at motoren dør ut i 1 sekund.

Har opplevd dette kanskje 5 ganger nå.

Etter de første 4 (som skjedde i løpet av samme dag (på tur hjem ifra arbeid.

En tur som tar ca 6 min).

 

Turtelleren faller ned mot null, jeg kjenner et ganske kraftig rykk

(som følge av at motor kraften mistes).

Virker for meg som det er en elektrisk feil (siden turtelleren faller så fort).

Det skjer (hittil) kun når det regner (kraftig regn).

 

Etter samtale med Møller bil (VW) bestemte jeg meg for å bytte fordeler

og rotor, samt ledningen ifra coil til fordeler.

Bilen har fungert bra i ca 1 mnd, for så at den samme feilen oppsto på Fredag

(også da på tur hjem ifra arbeid).

Da skjedde det bare 1 gang.

Sener på ettermiddagen dro jeg på en lengre tur (2 timer),

og da virket bilen greit igjen.

Regnet hadde da gitt seg, så det er mulig det skjer i kombinasjon

av vått vær.

 

Noen som har noen tips til hva som er feil?

Hvor sitter føleren til turtelleren på min bil?

Feilen må vel være før denne føleren?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette er garantert sensor. Tomgangsensor eller potmeteret ditt på gassen din er i ferd med å dø helt. ECU får feil målinger og tuller.

 

Enten må du bytte sensor eller sørge for at det ikke kommer vann inn i den gammle. Blås bort vann med kompressor og trykk inn fett i koblingene eller noe slikt.

Endret av Virion
Lenke til kommentar
Første som kom til meg var at det kansje er tennpluggene, men vis møller har sjiftet fordeler burde de vel også ha skiftet tennplugger.

 

Sjekket dynamoen tøft vær kan gå hardt utover den..

Byttet (selvfølgelig) fordeleren selv.

Ingen kunst, selv om jeg ikke har de store kunnskapene med bil :p

Tennpluggene er ikke byttet siden i fjor.

Har ikke sett på de ennå heller (mangler verktøy, så jeg må vente til jeg kommer hjem).

 

 

Dette er garantert sensor. Tomgangsensor eller potmeteret ditt på gassen din er i ferd med å dø helt. ECU får feil målinger og tuller.

 

Enten må du bytte sensor eller sørge for at det ikke kommer vann inn i den gammle. Blås bort vann med kompressor og trykk inn fett i koblingene eller noe slikt.

Hvor sitter denne sensoren?

Koster en slik sensor mye?

Om den ikke er så dyr kan det være greit å prøve å bytte den.

 

 

Kan høres ut som veivføler-problem.

Hadde tilsvarende problem på en Omega en gang, døde ut et kort sekund for så å gå normalt igjen.

Den gang var det veivføleren som var defekt.

Må nesten spørre her og jeg :blush:

Hvor sitter veivføleren?

 

---------------------------------------

 

Kan nevne ett annet problem (kom plutselig på det)

som kanskje har en sammenheng med problemet mitt.

Når jeg kjører, f.eks i 2. gir, og skal stoppe

så trykker jeg inn clutchen.

Da faller tomgangen til ca 500 omdreininger for så å gå tilbake

til normalt turtall (ca 7- 800).

Har ikke gjort dette før.

 

Har montert Green filter i bilen.

Har hørt om en føler (sitter i luft slangen) som får

olje damp av filteret og slutter å virke.

 

Kan dette værre problemet mitt?

Og finnes det en måte å teste det på?

 

Jeg har multimeter (om jeg kan måle føleren).

 

Edit:

Kan nevne at bilen har passert 260` km.

Endret av Tor Haakon
Lenke til kommentar

Nå skal jeg være veldig forsiktig med å uttale meg om noe som helst her da jeg er en nybegynner innen bil (men jeg lærer:) )

 

Hadde et likens problem men den gamle hondaen min, og da skifta de pluggkabelsett, rotor osv osv..

 

Det viste seg til slutt at det var coilen som var gåen. Dette skjønte de da jeg nevnte at når jeg ga full gass i lavt gir begynnte turtelleren å hoppe opp og ned! kanskje du skulle prøve det?

Lenke til kommentar

Har opplevd disse symptomene på flere gamle biler jeg har hatt, men ikke på Passat. Jeg letet lenge og trodde ikke det var sant at feilen viste seg å være hoved-tennledningen, den som går inn i senter på coilen. Grunnen til at jeg ble såpass overrasket alle gangene, var at ledningen(e) så både rene og feilfrie ut. Så mitt tips må bli å sjekke hovedtennledningen ettersom denne ser ut til å slites ut fortest i praksis.

Lenke til kommentar

Den er bare 1 mnd gammel (hoved tennledningen).

Byttet den samtidig som fordeleren.

 

Blir litt vanskelig å prøve å gi gass. Feilen har ikke kommet

tilbake siden sist (Fredag).

Fungerer fint nå. Men så har det ikke vært spessielt fuktig vær ennå heller.

 

Ganske sikker på at været har en innvirkning.

Mulig det er bare å kjøre som normalt til feilen utvikler seg (og blir værre).

Blir i allefall lettere å drive på med feilsøking da :)

 

Bare så synd at ferie tiden nermer seg med stormskritt.

Lite hyggelig å ha med en ikke samarbeidsvillig bil på turen.

Vel å merke om den skulle slå seg vrang.

 

Tar i mot alle tips med stor takk.

Gjerne de som har erfart lignende før.

Blir lettere å feilsøke da.

 

Men er det noen som vet hvor turtelleren henter signalet ifra?

På verkstedet bruker de en klip over tennpluggledningen.

 

Feilen må nesten være før denne giveren eller henge sammen med den

på en eller annen måte.

Turtelleren faller unormalt fort når det skjer.

Olje lampen lyser også opp, men det er vel normalt nå motoren "dør".

Lenke til kommentar

Kom forresten på en annen feil jeg hadde på min tidligere Mazda: da ble det noe feil med coilen som gjorde at gnisten hoppet over fra høyspent-UT til en av + eller - polene på 12V inn på coilen. Men tror jeg hørte noen "knepp" da det skjedde. Det skjedde foresten etter at motoren (og coilen?) ble varmet opp tilstrekkelig. Denne feilen gjorde også at motoren døde RASKT, og turtelleren gikk minst like fort ned på "null" som om jeg hadde vridd av tenningen med nøkkelen. Syns det høres ut som det er en kortslutninger hos deg også. Spørsmålet er hvor?

 

EDIT: er det ikke slik at turtelleren henter "signalet" enten fra fordeleren eller fra en av polene på coilen?

Endret av flyndrefjes
Lenke til kommentar
Kom forresten på en annen feil jeg hadde på min tidligere Mazda: da ble det noe feil med coilen som gjorde at gnisten hoppet over fra høyspent-UT til en av + eller - polene på 12V inn på coilen. Men tror jeg hørte noen "knepp" da det skjedde. Det skjedde foresten etter at motoren (og coilen?) ble varmet opp tilstrekkelig. Denne feilen gjorde også at motoren døde RASKT, og turtelleren gikk minst like fort ned på "null" som om jeg hadde vridd av tenningen med nøkkelen. Syns det høres ut som det er en kortslutninger hos deg også. Spørsmålet er hvor?

 

EDIT: er det ikke slik at turtelleren henter "signalet" enten fra fordeleren eller fra en av polene på coilen?

 

Det var på grunn av nettopp dette at de forstod at det var coilen som var gåen da turtelleren min levde sitt eget liv ved gasspådrag, så ja, jeg tror den henter signal fra coil. Det gjorde den hvertfall på CRXen min=)

Lenke til kommentar

Har ihvertfall ikke ett annet tips enn å ta frem hageslangen en fin sommerdag og spyl bilen og motoren område for område mens en person sitter i bilen og holder turtall oppe.

 

Edit: Ett annet tips er å sjekke hvilke deler av motoren som er minst beskyttet mot vanninntregning og som samtidig kan forårsake en slik feil.

 

Gå systematisk frem...

Endret av Nasciboy
Lenke til kommentar

Høres ut som luftmassemåler i mine ører. Iallefall da han nevnte green filter og turtallfall etter inntrykking av klutsj. Kan også være tomgangsregulator eller som alle andre sier, en føler ;) Kanskje veivføler, kamføler eller andre følere som har innvirkning på tenningstidspunkt osv. Tviler på at det er plugger eller pluggkabler, og tviler faktisk også en del på fordeler. fukt i fordeleren vil enten resultere i at den går dårligere på noen sylindre (pga strømmen går i vannet og ikke til pluggledningene) eller at den ikke starter i det hele tatt pga at all strøm går til vannet. Det du sier om at den stopper plutselig, er det bare en gang eller skjer det flere ganger på turen? Siden det regner de gangene det skjer, vil jeg tippe (som alle andre her) fukt i kontakter, evt fukt nede ved plugger, i fordelerlokk, feil på coil (kortslutning pga fukt?) eller noe slikt. Håper du finner ut av det ;) Som en over sa, spyl med vann og du vil se hvorfor den dør :p Men pass på å ha kald motor når du spyler ;) Varm motor har ikke godt av kaldt vann da blokk eller topp kan sprekke! Spyl den godt når den er kald og kjør en god tur.

Endret av Effectiv
Lenke til kommentar

Har tenkt litt på den luftmassemåleren jeg og.

Tror den er årsaken til ujevn tomgang + at turtallet synker under normal nivå

når cluchen trykkes inn.

Dette skjer både når det er tørt og vått.

Er ca 4 år siden jeg fikk i green filteret.

Finnes det en måte jeg enkelt kan sjekke denne måleren på (uten å bytte den)?

 

Når det gjelder den andre feilen (at motoren dør i ca 1 sekund)

Skjedde det 3 eller 4 ganger i løpet av en 6 minutter lang kjøre tur.

 

Andre gangen det skjedde (samme vei) stoppet motoren bare 1 gang.

 

Har som sagt byttet fordelerlokk og rotor + ledningen mellom coil og fordeler.

Dette ble gjort for 1,5 mnd siden.

Tror ikke feilen ligger her, med mindre det kan komme fukt ifra under siden.

I tilleg faller turtelleren unormalt fort.

Akkurat som at den mister signalet (regner med den har elektrisk signal).

 

Har ikke hatt feilen siden tråden her ble opprettet.

Skal forsøke å spyle motoren (når den er kald) så får vi se.

 

Evt så vil vel feilen bli værre med tiden,og da lettere å spore.

Lenke til kommentar

Luftmassemåleren er nok dårlig ja. Du kan evt koble fra batteriet i ti min, koble til og starte motor og la den stå på tomgang i rundt 20-30 min. Da vil den fininstille seg på nytt. Hjalp på min bil da luftmassemåleren min tullet seg. Den falt ned på 200rpm når jeg trykket inn clutsj og hoppet opp igjen etter 2 sekunder. Drepte seg en eller to gang. Kan dog også ha vært tomgangsregulatoren som tullet seg når jeg tenker meg om :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...