Gå til innhold

win xp viser for lite minne


A-Dawg

Anbefalte innlegg

Har nettopp satt i 3 stk nye ram-brikker i min gamle stasjonær pc. Byttet ut 3stk PC-100 128mb rambrikker og satte i 2 stk 256mb PC-133 og 1stk 512mb PC-133 rambrikker.

 

Win xp viser bare 296mb ram !

 

Hvorfor?

 

Har testet med 2stk 256mb PC-133 rambrikker før jeg bestilte de jeg har nå, og det gikk fint.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har du prøvd clear cmos,som regel en jumper på hovedkortet som skal flyttes fra pin 1-2 til pin 2-3 i 5-10 sek. og tilbake igjen,hvis du ikke har jumper,så ta av batteriet på hovedkortet i 10 sek.Dette gjøres når pc'en er av,og støpselet dratt ut av stikkontakten.

Lenke til kommentar
Har du prøvd clear cmos,som regel en jumper på hovedkortet som skal flyttes fra pin 1-2 til pin 2-3 i 5-10 sek. og tilbake igjen,hvis du ikke har jumper,så ta av batteriet på hovedkortet i 10 sek.Dette gjøres når pc'en er av,og støpselet dratt ut av stikkontakten.

 

Prøvde å ta av batteriet i cmos. Fikk "resatt" det, men det løste ikke ram-problemet. Takk for tipset uansett.

Har også oppgradert til den siste biosen.

 

Sjekket litt etter jumpers, og tok bilde av de. Hvilke styrer minnet?

 

Virker litt som hovedkortet utnytter 128mb ut av hver rambrikke. Kan det være at de er klokket annerledes?

 

Hovedkortet er et ASUS P2B rev. 1.12 med bios 1014.003.

post-108120-1243766158_thumb.jpg

post-108120-1243766193_thumb.jpg

post-108120-1243766253_thumb.jpg

post-108120-1243766279_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Hvis du leser i manualen til hk,så er det forklaring på jumpere fra side 13.

 

Du vil også se at ramslottene bare takler opp til 256mb ram,og totalt 768mb,på side 17

 

Ser at manual er til Rev1.02,men fant ikke noe annet,jeg kan ikke se noen synlige forskjeller på dette hk og ditt.

 

Kos deg med manualen,og se om du finner det du lurer på :)

Lenke til kommentar
Hvis du leser i manualen til hk,så er det forklaring på jumpere fra side 13.

 

Du vil også se at ramslottene bare takler opp til 256mb ram,og totalt 768mb,på side 17

 

Ser at manual er til Rev1.02,men fant ikke noe annet,jeg kan ikke se noen synlige forskjeller på dette hk og ditt.

 

Kos deg med manualen,og se om du finner det du lurer på :)

 

Den var fin å lese! Fikk klokket 750mhz pentium III cpu til 824,9mhz/110mhz ved hjelp av jumpere. Men det forandret ikke statusen på ram'en. Den er fortsatt 296mb.

 

Det som er pussig er at med to 256mb ram brikker montert viser maskina noe rundt 128mb. Men med 2x256mb og 1x512mb blir det 296mb og en del kjappere. Har prøvd med 2stk gamle 256mb rambrikker jeg hadde liggende, og maskina ble merkbart tregere enn den er nå selv om statusen da viser 512mb.

 

Mulig de nye rambrikkene er mye kjappere og kan hende hovedkortet ikke støtter det merke/typen ram. Gamelt hovedkort og ganske ny ram (fra ebay).

 

Noen andre som kanskje har forslag så hadde det vært super. Eller så får maskina bare være som den er. Er jo bare en surfemaskin.

Lenke til kommentar

Leste litt rundt på nettet. Er to typer ram moduler (low density og high density).

 

High density er billigere og er ikke kompatibel med alle hovedkort.

Low density er en smule dyrere og skal passe så og si de fleste hovedkort.

 

Min ram er high density. Det gjør at hovedkortet bare kjenner igjen halve minnet i rammen.

 

Da er problemet løst, og håper noen andre også lærte noe nytt.

 

Da skal jeg bestille meg 3x256mb pc133 Low density ram!

Lenke til kommentar
Da er problemet løst, og håper noen andre også lærte noe nytt.

Bare fordi den setningen var bra sagt vil eg være den første til å si: Ja, lærte endel nytt av denne tråden, "takk" for problemene dine :)

 

"takk" eller takk? Bra du lærte noe nytt da..

Er ikke problemene du skal takke for, det er løsningen.

Regner med at det ikke var så mange som viste om dette siden ingen kunne gi meg svaret.

 

Bra at jeg er her for å lære deg og andre nye ting i hverdagen.

Endret av A-Dawg
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...