Gå til innhold

Junifest 2009 - SjitHue - Bli kjent med speilrefleks


Anbefalte innlegg

Bruker: SjitHue

Utfordring: Ta ibruk kamera.

Deltakernivå: Pingle

Utstyr: Sony Alpha 350 med 18-70mm kitlinse eller 30mm fast

Tilleggsutfordringer: Tenkte ett bilde om dagen, men er redd det glipper fort

 

Prøver meg for første gang. Totalt fersk til tross for at kameraet har vært i eie siden ifjor sommer.

Endret av SjitHue
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1. juni : "Kraner i natten"

 

post-11239-1243950289_thumb.jpg

@350, 18-70mm@50mm, f/5.6, 1/4s

 

En litt kjapp løsning siden Pinsen er blitt benyttet til å fikse i ny leilighet.

 

Jeg prøvde flere forskjellige bilder av disse to, men dette er vel det som kom best ut. Litt synd med lampen i vinduet i midten.

 

Faktisk har jeg aldri sett en slik kran bli satt opp eller tatt ned. De bare kommmer, er der og plutselig borte igjen....

Endret av SjitHue
Lenke til kommentar
Liker det! Du kan jo "klone" det ut i Photoshop, eller Gimp hvis du ikke har tilgang til PS.

Takker for tilbakemelding.

 

Jeg prøver å lære meg å krabbe før jeg skal ut og løpe ;)

Så langt tror jeg at jeg kommer til å begrense meg til å ta bilder og eventuelt ta utsnitt av disse.

Begynne i Photoshop/Gimp har lett for å stjele de timene jeg heller vil bruke på å ta bilder. Bare det å stikke ut i 10 minutter for å ta litt bilder blir fort en tur på en time.

Lenke til kommentar

2. juni : Flyveklar

 

post-11239-1244128081_thumb.jpg

Sony@350, 30mm, f/1.4, 1/200s

 

Egentlig ikke helt fornøyd, men etter å ha brukt en time på å finne noe så ble det denne løvetannen som var sprekkeferdig med frø.

Prøvde å trikse litt for å få det til å fly, men de få gangene jeg klarte å få noe til å fly så ble løvetannen blåst ut av fokus. Skal man få til noe så må man vel rive opp løvetannen og kjøre ståltråd inn i den (tortur) slik at den holder seg stille.....

Lenke til kommentar

3. juni : "Oslo i sommernatten"

 

post-11239-1244128407_thumb.jpg

Sony@350, 30mm, f/1.6, 1/10s

Noen kjappe bilder tatt rett før midnatt. Egentlig ikke noe å skryte av, men mer for at jeg skal klare "ett bilde om dagen". Ser det er littt skjevt og muligens altfor liten? blender.

Endret av SjitHue
Lenke til kommentar
2. juni var fint, men kanskje litt for midtstilt :)

Jupp, men det var det som ble best. Jeg og fokusen er ikke helt venner når jeg ikke har motivet i midten. Men litt mer øvelse så kommer det seg nok ;)

 

Artig. :wee:

Mitt er forresten tatt 2 min etter ditt.. :p

Skremmende :)

Lenke til kommentar
Jeg og fokusen er ikke helt venner når jeg ikke har motivet i midten.

Jeg er nybegynner når det kommer til speilrefleks så vet ikke om dette er den beste måten å gjøre det på, men du kan jo prøve å fokusere på motivet først og deretter låse fokus. Så kan du vri på kameraet og motivet holder seg i fokus. Skjønner?

Lenke til kommentar
Jeg og fokusen er ikke helt venner når jeg ikke har motivet i midten.

Jeg er nybegynner når det kommer til speilrefleks så vet ikke om dette er den beste måten å gjøre det på, men du kan jo prøve å fokusere på motivet først og deretter låse fokus. Så kan du vri på kameraet og motivet holder seg i fokus. Skjønner?

Jepp, prøver å få det til.

Skal øve litt mer på å låse fokus. Da blir det vel å plage dere med løvetenner som ligger i Phi.

Lenke til kommentar

4. juni : "Going down"

 

post-11239-1244147242_thumb.jpg

Sony@350, 30mm, f/1.4, 1/13s

5. etasje uten heis kan være litt vel mye trim til tider. 90 trappetrinn faktisk....

 

 

Ett par andre fra idag

 

post-11239-1244147299_thumb.jpg

Sony@350, 30mm, f/1.4, 0.4s

Litt gøy må man ha det imellom mating av klær inn i maskinen

 

post-11239-1244147291_thumb.jpg

Sony@350, 30mm, f/2, 1/160s

Lettiklemmer er ett mareritt å få på plass når man ikke har LETTI innslagsverktøy. Men nå er jeg endelig ferdig med å banke disse.

 

Endret av SjitHue
Lenke til kommentar

5.juni - "Månelyst"

 

post-11239-1244245111_thumb.jpg

Sony@350, 18-70mm@60mm, f/9, 8s

 

Benytter sjansen til å få med nesten full måne. Mulig jeg får sjansen igjen imorgen(idag), men siden vi skal ha selskap så er vel sjansene større for at det blir glemt.

(Hardt croppet ut fra orginalen. Kanskje vel hardt....)

 

Edit: La til exif

Endret av SjitHue
Lenke til kommentar

7. juni "Camera Obscura"

 

post-11239-1244443736_thumb.jpg

Sony@350, 18-70@18mm, f/3.5, 6s

 

Søndag "morgen" ble jeg oppmerksom på at soverommet i den nye leiligheten fungerer som ett camera obscura. Siden jeg er brillebruker så legger jeg normalt ikke så godt merke til hva som viser seg på veggene, men nå følger jeg litt mer med. Veldig artig.

Endret av SjitHue
Lenke til kommentar
Artig det siste.. Er veggene veldig blanke eller? :)

 

6. juni er og fint. Pass på at "horisonten" er rett ;)

Veggene er ikke blanke, men enkelte steder får du refleks i tapen/teipen som er på de oppstablede flytteeskene mine :roll:

 

Horisonten 5. juni skulle jeg nok ha dratt inn i ett eller annet program for å vri en grad eller to, men så langt har jeg hatt bittelitt vegring. Må nok bruke noen timer på å lære meg RAW-håndtering og noe Photoshoplignende verktøy.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...