Gå til innhold

Hvilke TV-serier syns du er best? (LES 1. post)


Anbefalte innlegg

Sopranos er all time-favoritt, utrolig bra skrevet regissert, skrevet, spilt, og ikke minst har de klart å holde det skyhøye nivået gjennom 6 sesonger. Det er kanskje den største prestasjonen, svært få serier som klarer det.

 

South Park og Simpsons er herlige, Simpsons er jo en klassiker som har klart å holde nivået oppe stort sett. (Synes egentlig ikke de nyere sesongene har vært så ille som noen vil påstå.) South Park er lik på mange måter, men synes det er mer hysterisk morsomt til tider. Vanskelig å si hvem jeg liker bedre.

 

Seinfeld - Tidenes sit-com, hvem sa at en serie må handle om noe?

 

Var hekta på Prison Break første sesongen, var både sinnsykt bra og spennende, men synes de dro det litt vel langt etterpå. Er vel snakk om opp til 5 sesonger. 2 hadde vært helt perfekt.

 

Andre som må nevnes:

 

The Office

Scrubs

Friends

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Seinfeld: Ingen har noengang klart å lage et bedre manus på en serie

Friends: Det er en fantastisk gjeng med skuespillere som virkelig gjør dette til en kvalitetsserie. Alle og enhver har særtrekk.

Kongen av Queens: Hvem liker vel ikke Doug da!? Han har alltid en god kommenar i hver eneste episode. Pluss at han er en kjempeflink skuespiller

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

1 Firefly. Etter min mening er det ingen serie som har en bedre mix av karakterer, sammen skaper de humor, drama og action som ingen andre gjør like bra. Mye av det er også grunnet et solid manus og underholdende historier.

 

2. Supernatural. Har alltid hatt sansen for skrekk/grøss/thriller sjangrene. Skuespillet var kanskje litt under par i starten av første sesong men jeg synes de tok seg kraftig opp etterhvert. Knall gode historier, mange av dem er myter som finnes i virkligheten og alle episodene er spennende og skremmende(kommer ann på øyet som ser seff). En sterk toer på min liste.

 

3. Seinfeld. Beste sit-com som er lagd etter min mening ihvertfall. Mye klisjeer, men allikavel den serien med de artigste karakterene innen humor sjangeren, også selvfølgelig legenden Kramer. Ingen absolutt ingen karakterer innen noen serier som slår denne mannen når det gjelder komisk talent.

 

4. Lost. Fantastisk 1 sesong. Tapte seg en del i 2 sesongen etter min mening, men fortsatt en god serie. Tok seg opp litt ut i 3 sesong, og skapte ny spenning. En god serie med mange flotte karakterer.

 

5. Simpsons/futurama. Beste animasjon seriene. Flott humor hvor de tar opp mange typiske amerikanske ting og setter en humoristisk vri på det. Homer er også en av de mest geniale karakterene på tv :) Samme gjelder for futurama, ganske forskjellige historier men ganske lik humor. Og her har man karakteren Bender som også er en av de kuleste :)

Lenke til kommentar
1 Firefly. Etter min mening er det ingen serie som har en bedre mix av karakterer, sammen skaper de humor, drama og action som ingen andre gjør like bra. Mye av det er også grunnet et solid manus og underholdende historier.

9244613[/snapback]

 

Kunne ikke vært mer enig i den beskrivelsen der. Meget trist at vi ikke fikk mer enn 14 episoder av denne fantastiske serien.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Jeg har en ny serie og legge til lista mi. Alias er jo bare heelt genialt! Kjøpte sesong 1 for litt siden uten og ha sett det og jeg ble hekta med en gang. Sesong 4 var ikke så bra må jeg si men jeg klarer ikke stoppe se på.. Skal kjøpe sesong 5 snart, har hørt at det er en skikkelig trist sesong ;(

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Mine tre favoritter:

1: Scrubs - Kjempemorsom serie, som samtidig har dybde og seriøsitet.

1: Grey's Anatomy - Veldig fengende serie, med mye seriøsitet, men samtidig masse moro.

3: Heroes - Spennede serie, med spennede karakterer.

 

 

Tidligere favoritter, som jeg er fryktelig lei av nå:

Friends - rett og slett en morsom og koselig serie.

That '70s Show - artig serie.

 

 

Edit: la til begrunnelser.

Endret av dagr0z
Lenke til kommentar

1. The Sopranos - Fantastiske skuespillere, fantastisk handling og konspept, og ikke minst fantastisk god gjennomføring mtp. alt det tekniske.

 

2. Dexter - Michael C. Hall er en genial skuespiller. Videre er det et utrolig fascinerende og ikke minst originalt konsept å lage en serie om en massemorder som jobber i politiet. Det er meget underholdende å se hvordan følelseslivet til Dexter utvikler seg gjennom serien, videre er denne serien faen så spennende og meget bra gjennomført.

3. The Wire - En veldig annerledes politiserie. Den er alt ingen andre politiserier er: Den er realistisk, den er spennende, politiet "vinner" ikke alltid, og hele serien fremstår som utrolig helstøpt og autentisk. Det er liksom ikke noe å sette fingeren på her. Du finner ingen cheesy oneliners CSI-style i denne serien, bare kald, brutal kynisme og realisme som likevel er pakket sammen på en veldig underholdende måte. At den er såpass realistisk er kanskje ikke noen overraskelse da den faktisk er laget av noen kriminaleksperter, som selvsagt har et godt innblikk i hvordan ting faktisk foregår.

 

4. Seinfeld - Hysterisk morsom serie med usansynlig morsomme karakterer. Seinfeld selv er morsom, George er i likhet med Kramer sykt hysterisk og Elaine er, vel hun er ganske pen ihvertfall. Men selv om karakterene fungerer utrolig bra hver for seg, så tror jeg grunnen til at serien er blitt slik en braksuksess det faktum at summen er større enn alle delene. Samspillet karakterene i mellom er rett og slett utrolig bra, og jeg mener at det er dette som gjorde denne serien til verdens beste sitcom i sin tid, istedenfor "bare" veldig bra.

 

5. Frasier - Mye av det jeg skrev om samspillet i Seinfeld stemmer også for denne serien. Skuespillerne passer bare så sykt godt sammen. Kelsey Grammer gjør en av tidenes roller i en tv-serie som Frasier Crane, og David Hyde Pierce som spiller Niles Crane er like imponerende. Den særegne snobbehumoren som denne serien inneholder er til tider bare helt sykt bra. Denne serien er pakket full av usansynlig morsomme ordspill, og gjennomføringen er bare helt perfekt. Jeg har sett gjennom alle 11 sesongene 3 ganger, og jeg kommer nok til å starte på min 4. runde om ikke lenge.

Endret av Geir M
Lenke til kommentar

1. The Simpsons - Utrolig morsom serie.

2. Friends - Bra serie med mye komedie.

3. Dexter - Veldig spennende.

4. Seinfeld - Ikke så artig som de over, men like vel god humor.

5. Futurama - Skikkelig bra serie.

6. That 70's Show - Begynner å gå litt lei av den, men morsom uansett.

Endret av Toffer91
Lenke til kommentar

Siden noen har vekket til live igjen denne gamle tråden er det kanskje på sin plass å minne om følgende retningslinjer fra starten på tråden:

 

Fra og med nå (dvs. fra og med 25.07.2007) må innlegg som lister opp TV-serier ha med en begrunnelse, ellers sitter vi igjen med det som kan klassifiseres som en telletråd. Dette er ikke ønskelig ettersom oppramsing av navn er totalt meningsløst for folk flest.

 

Videre trues det med at innlegg som bryter med dette vil bli slettet, men det har man ikke vært så flinke til hittil, ellers ville vel tråden minst blitt halvert.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

To the Manor Born

Yes Minister/Yes Prime Minister

The Good Life

The X-files

C.S.I.: Crime Scene Investigation

Doc Martin

House M.D.

Grey's Anatomy

That '70s Show

As Time Goes By

Teachers (UK)

Ballykissangel

2000 Acres of Sky

A Fine Romance

Foyle's War

Wire in the Blood

The Inspector Lynley Mysteries

The Pretender

Lois & Clark - The New Adventures of Superman

William & Mary

Dawson's Creek

Three Up Two Down

Krøniken

Commander in Chief

Bones

Criminal Mind

JAG

Lenke til kommentar

Lister noen favoritter her. Tar kun med serier som er aktive, rekkefølgen er litt tilfeldig. Flere kunne vært nevnt, men det ble med disse i dag:

 

Californication: En hovedperson som er kynisk og totalt usympatisk fra utsiden, men med stor omtenksomhet og et ubegrenset beskytterinstinkt for familien. Sterke kontraster, godt skuespill, godt skrevet. Tidvis også svært morsom selv om serien ikke står og faller på humoren.

 

House: Hugh Laurie bærer serien nærmest alene. Få serier kunne gjort som denne, byttet ut 3 hovedkarakterer mellom sesonger uten at man merker det. Hovedpersonen kan beskrives på samme måte som i Californication. Gjennomført 100% drittsekk, kynisk med total mangel på empati. Sykdomsforløpet er alltid likt og den delen av handlingen blir etterhvert forutsigbar. Samtidig er det ikke det man ser House for, man ser House for Hugh Laurie og hvordan han møter og behandler menneskene og verden rundt seg. Høyt nivå over samtlige sesonger.

 

LOST: Ideen var genial, første sesong fantastisk. Sesong 2 ble en nedtur litt på nivå med Matrix triologien etter den første filmen. Man gikk fra det enkle mystiske til å kaste fram tråder i alle mulige retninger, 1000 nye spørsmål nærmest uten et eneste svar. Seerne (inkludert meg) ble frustrert og lurte på om serien ville ødelegge seg selv så tidlig. Sesong 3 ble et skikkelig løft igjen. Man samlet trådene, svarte på mange spørsmål og ga en tydelig retning for serien. Sesong 4 ser spennende ut. Ting tyder på at noen virkelig blir reddet, men at dette var en tabbe. Serien som før var drevet av nåtid og flashbacks får en ny dimensjon med flashforwards. Litt som første sesong av Heroes der vi tidlig vet at noe fælt skal skje og nøster opp i handlingen som leder fram til dette.

 

Heroes: ...forrige punkt leder direkte til denne serien. Jeg har ikke sett noe av sesong 2, ting kan tyde på at den ikke følger opp like bra. Samtidig, jeg dømmer etter det jeg har sett selv og utfra første sesong var dette en knall-serie. Superambisiøs med et konsept som på mange måter har mange fellestrekk med The 4400. Der The 4400 etter min mening kjører rett i grøfta og blir en kjedelig og "trang" serie utnytter Heroes konseptet i sin fulle bredde. Her kjøres det på med action og spenning. Tøffe helter, grusom fiende, humor (se Hiro) og godt driv i handlingen. Syns de kunne fått litt mer ut av slutten på første sesong, men alt i alt meget bra!

 

Waking the Dead: Britisk krim av høy klasse. Ikke tradisjonell med den ene superhjernen som alene oppklarer alt (type Poirot), mer moderne med et team der man ser saken fra ulike synsvinkler og er avhengig av flere bidrag for å løse den. Troverdig, tredimensjonale karakterer og med gode mordgåter som blir glimrende fortalt. Røff, men ekte.

 

Forbrytelsen: Dansk serie av ypperste kvalitet. Fengende og uforutsigbar. En sterk historie, gnistrende skuespill og stigende spenning utover i serien. Viser at god krim ikke avhenger av engelsk tale.

 

Skins: Slikt lages ikke i USA (britisk). Syk, syk serie. Ungdommene her har utforsket alt som kan utforskes, her er det ingen grenser. Realistisk og troverdig? ...nja... Dypere mening eller moral? ...neppe... Dette er kort og greit sykt og sjokkerende. Bare tenåringer, men ypperlig skuespill. Man følger med for å la seg sjokkere og lurer på hva det neste blir? Få serier gir meg en så sterk følelse av å ha vært priviligert som fikk en A4 oppvekst i faste rammer...

 

Battlestar Galactica: Må ta denne med selv om kvaliteten har falt noe. Dette er Sci-fi, men med karakterskuespill av høy klasse og gode historier. Har hørt mange som misliker Sci-fi, men sitter klistret foran skjermen til BSG. Starbuck er en av de kuleste heltene i serieverdenen og William Adama en av de sterkeste autoritetene. Kongeserie - so say we all...

Lenke til kommentar

Går det virkelig an å liste opp serier som er 22.min og humor mot 40.min spenning / drama serier?

 

Føler at det blir som å sammenligne Fotball og Golf. Blir altfor forskjellige barometere man måler etter. Hva er man ute etter når man ser en episode Seinfeld / Friends kontra en episode Prison Break / Lost ? Blir jo ikke mulig å måle de opp mot hverandre.

 

Mine favoritter i to kategorier:

 

Humor 22.min:

-Seinfeld (Kan se episoder 10 ganger og le like godt)

-Entourage (Digger kjappe replikker, Entourage er humor kongen på det)

-Futurama (digger politisk satire, dette er veldig bra)

-South Park (meget høy klasse på humoren her)

 

Spenning/Drama 40.min:

- Lost (sykt spennende og creepy fra tid til annen)

- West Wing (digger politikk, utrolig lærelikt å se, samt dialog salver bare A.Sorkin kan)

- Prison Break (sesong 1, kanskje beste tv-sesongen noen gang)

- Sopranos (Multi Respecto tu e Don Padrino, digger alt som skildrer Mafia / Cosa Nostra)

 

Etter å he skrevet listen tror jeg det heller må flere kategorier til. Da West Wing og Lost ikke kan samenlignes. Og flere eks på det med mine valg.

Lenke til kommentar

Hei, vet ikke om siste kommentar var tilsiktet meg. Jeg er enig i at man ikke kan sammenligne serier direkte. Man kan dele i 2 som du starter med, så kan man etterhvert dele i 4 og kanskje noen vil operere med 5-10 kategorier og liste hva som er best i den enkelte. Bare innenfor humor kan man jo dele inn i den lette og banale typen ala Scrubs, den mer sorte som f.eks Weeds og Californication og anime sjangeren som f.eks South Park tilhører. Man kan også dele opp på andre måter. Når man spør om favorittserier vil noen kun liste HBO serier som Sopranos, Six Feet Under og The Wire. Jeg er enig i at disse er bra, men for meg blir det som å "spise dessert til alle måltider" om jeg bare skulle sett disse. Jeg må også ha helt andre typer serier innimellom, f.eks Scrubs eller Simpsons. Min liste er serier som jeg liker akkurat nå, men uten rekkefølge eller sammenligning forøvrig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...