Gå til innhold

[HJELP] Overklokking av Intel Core i7 920


Anbefalte innlegg

Hei, trenger hjelp angående overklokking av min Intel Core i7 920

 

Får ikke til i bios:/ er locked.

 

Oppsette mitt:

 

Asus P6T Deluxe V2

Intel Core i7 920

Corsair Dominator DHX+ DDR3 1600MHz 6GB

XFX GeForce GTX 285 650M 1GB PhysX CUDA

Cooler Master V8 CPU Cooler

 

Cpu TEMP`en ligger på ca:

 

17 til 20 utn load. har ikke vært høyere en 23C.

 

Skal ikke høyere en 3.0 Ghz.

 

TAKK! need answer ASAP!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vet du hvordan man klokker en ic7?

Du må endre på BCLK , øke den til du ser 3.0

 

Med en så lite klokk tipper jeg du ikke har behov for å endre på noe som helst annet.

Hva mener du med låst bios? Grå tekst du ikke kommer til?

Isåfall må du trykke enable på noe som låser det.

Lenke til kommentar

I teorien ikke, sjekk hva rammen kommer på siden den økes paralellt.

Rammen må ha nok volt til å kjøre på den nye frekvensen eller så må du klokke den ned alene.

 

Og kanskje cpu må ha en liten voltboost om du ikke får boote.

 

3,3 kan du bare sette verdiene inn men det er ikke sånn det skal gjøres.

ram skal settes lavest og cpu multi lavest og først sjekke bclk og finne topp, så sjekke ram for å finne en topp så øke multi på cpu og se når du må ha mer volt osv for å finne lavest volt VS høyest klokk.

Finne toppene til alle parter hver for seg.

Lenke til kommentar
Hei, trenger hjelp angående overklokking av min Intel Core i7 920

 

Får ikke til i bios:/ er locked.

 

Oppsette mitt:

 

Asus P6T Deluxe V2

Intel Core i7 920

Corsair Dominator DHX+ DDR3 1600MHz 6GB

XFX GeForce GTX 285 650M 1GB PhysX CUDA

Cooler Master V8 CPU Cooler

 

Cpu TEMP`en ligger på ca:

 

17 til 20 utn load. har ikke vært høyere en 23C.

 

Skal ikke høyere en 3.0 Ghz.

 

TAKK! need answer ASAP!

 

Jeg kjører 3,5GHz og systemet er helt stabilt. Bruker Noctua kjøler og core temp ligger på 40 grader ved idle og ca 63 grader ved full load. Normal innetemperatur.

 

post-85906-1244416564_thumb.png

Lenke til kommentar

Clocket til 3.3ghz kun ved å øke BCLK. Kjørte OCCT stabilt i en time med max temps på 78-80 med stock kjøler. På 3.0ghz var max temp på 75-76. Går ikke høyere enn dette pga temperaturer, og skal teste Prime 95 over natta kun for å teste temperaturer.

 

Dette var gjort med VCore på Auto hvor OCCT viser 1.25, noe som jeg vet er relativt høyt for en såpass liten OC, men er redd for å tukle for mye med Vcore.

Endret av larsen10
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

"Der kan du laste ned den. RAMen havner da på 1604MhZ."

 

Hei, har bestilt samme CPU (i7 920) og hovedkort (Asus P6T Deluxe V2), men har denne RAM'en og lite greie på overklokking, vil den kunne kjøre på 1604 Mhz selv om den default er 1333 Mhz?

 

PS. Har også bestilt en Noctua vifte, så det skal være bra med kjøling.

Lenke til kommentar

Nei, den er ikke uavhengig av CPU, eller altså bus-hastigheten. Men BIOS har blitt så lett å bruke når man klokker på denne platformen.

 

Så det som skjer, er at når du stiller på bclk, så går frekvensen opp på CPU, men OGSÅ på RAM. Men bare ved å gå ned til DRAM frequency og trykke enter, så får du opp de tilgjengelige hastighetene på minnet ift hva du har bus-hastigheten på. Så du slipper å tenke på om det er nøyaktig, for BIOS regner dette ut for deg. Der vil du da kunne velge blant hastigheter fra underklokk til stock til overklokk.

 

Disse kortene klokker seg nesten selv. ;)

 

NB! Om du bygger selv, og skal klokke, så anbefaler jeg deg å laste ned siste BIOS versjon, som er 5,etellerannet. Og så flashe BIOS før du innstallerer annet.

Endret av Prøver
Lenke til kommentar
....

Disse kortene klokker seg nesten selv. ;)

....

Slettes ikke, det er mer komplisert å klokke i7 enn noen annen cpu jeg har prøvd meg på. Flere instillinger enn noen gang, og dette er viktige instillinger også! Det er klart man sette alt på auto og bare kan øke bclk for å få en moderat oc også, men da kommer man til å bruke mye mer volt enn hva som er nødvendig, og dermed få mye høyere temperaturer enn hva som er nødvendig også

Lenke til kommentar
....

Disse kortene klokker seg nesten selv. ;)

....

Slettes ikke, det er mer komplisert å klokke i7 enn noen annen cpu jeg har prøvd meg på. Flere instillinger enn noen gang, og dette er viktige instillinger også! Det er klart man sette alt på auto og bare kan øke bclk for å få en moderat oc også, men da kommer man til å bruke mye mer volt enn hva som er nødvendig, og dermed få mye høyere temperaturer enn hva som er nødvendig også

 

Vel, det er vel så. Klokker seg selv var kanskje å ta LITT i, men personlig synes jeg det var mye verre for 10 år siden da, men sikkert mye på grunn av alt som var nytt den gangen. I tilleg var jeg i et godt humør, og skrev det vel delvis også som en oppmuntring til å hive seg i sving. Jeg skal være den første til å innrømme at det er lett å overklokke med det oppsettet, men VANSKELIG å få en skikkelig GOD klokk.

 

Som han selv sier i første post, så er det en moderat klokk han er ute etter i første omgang. Jeg tror vel han skal klare seg med en vcore på max 1.1v

Endret av Prøver
Lenke til kommentar

Hehe, en god klokk :D

 

Det er noe jeg trenger faktisk. Jeg har samme oppsett som diskuteres her: i920 med stocked kjøler, P6T SE x58 kort og Kingston HyperX 6GB 1600MHz minne. Er det noen som har tips til hva jeg kan prøve for å få en moderat klokk. Har pcen i kjølig rom med ca 20 grader (bor nordpå, så er ikke plaget med varme, hehe).

 

Jeg prøvde å kjøre BLCK på 160 (fra 133 org) og maskinen kjører stabilt nå med cpu clock på 3,2 ghz. (160 x 20 multiplier). Jeg får ikke endret multiplier til høyere enn 20. Er løsningen å kjøre BLCK høyere og kjøre minnet manuellt lavere? Noen som har tips til en setting her?

Lenke til kommentar
Hehe, en god klokk :D

 

Det er noe jeg trenger faktisk. Jeg har samme oppsett som diskuteres her: i920 med stocked kjøler, P6T SE x58 kort og Kingston HyperX 6GB 1600MHz minne. Er det noen som har tips til hva jeg kan prøve for å få en moderat klokk. Har pcen i kjølig rom med ca 20 grader (bor nordpå, så er ikke plaget med varme, hehe).

 

Jeg prøvde å kjøre BLCK på 160 (fra 133 org) og maskinen kjører stabilt nå med cpu clock på 3,2 ghz. (160 x 20 multiplier). Jeg får ikke endret multiplier til høyere enn 20. Er løsningen å kjøre BLCK høyere og kjøre minnet manuellt lavere? Noen som har tips til en setting her?

 

Det er riktig at du ikke får satt multiplier over 20 manuelt. 160 på BCLK er gunsig mtp minne. Om du setter multiplier på auto, og enabler turbo/speedstep så vil du havne på 3360MhZ uten å påvirke minne. Jeg bruker en klokk på 172BCLKx21multi(auto), med alt på av Speedstep, turbo, HT osv... Da havner jeg på drøyt 3,5GhZ mens minnet mitt da er overklokket med ca 75MhZ. Dette er evig nok til alt jeg holder på med til daglig, så jeg bruker kun høyere klokk til benchmarks.

 

Pass på temp om du skal klokke høyere enn du har nå. Og ikke la vcore (CPU Voltage) stå på auto, da dette betyr betydelig høyere spenning enn hva som er nødvendig, som igjen fører til høye temperatur på cpu. 1.2v skal være tilstrekkelig for 3,5GhZ, og 1,1v til 3,360GhZ

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...