Gå til innhold

Ombygging -- Fra Gaming-PC til "Server"


Anbefalte innlegg

OMBYGGING: Fra Gaming-PC til "Server"

Tanken bak:

Ved årsskifte investerte jeg store summer i en ny stasjonære-PC, den ble hovedsaklig bygget med ytelse og gaming i baktankene.. Men med tiden så har det blitt slik at jeg har benyttet den svært lite, alt for lite. Det går 90% i bærbar-PC og 10% i stasjonær, og av tiden på den stasjonære går det kanskje bare 10% i spilling. Noe som gjør maskinvaren nokså overfladisk. Derfor har jeg bestemt meg for å bygge den om til å passe mer det behovet jeg har par dags dato, nå står den mer som en "host server" for de andre maskinene i heimen, hvor jeg lagrer filmer, musikk osv på min stasjonære og deler det på nettverket, også bruker jeg den i noen få situasjoner for å organisere innholdet på det som da blir nettverk disken, samt pakke ut nedlastinger og laste ned via torrent osv..

 

Planen:

Få maskinen nokså støysvak, intet poeng med en unødvendig støyende maskin som skal stå på 24 / 7 om det ikke er behov for det, få inn mer lagring og fjerne de overfladiske komponentene og bygge den opp mer som en "server" og ikke en "Gaming-PC". Men samtidig ha den slik at det faktisk er mulig å spille litt på den i ny og ned.

 

 

Dagens spesifikasjoner:

Kabinett: Lian Li PC-P80 Armorsuite Big-Tower

Strømforsyning: Corsair HX-1000W Modulær PSU

Hovedkort: Asus Rampage II Extreme LGA1366

Prosessor: Intel Core i7 920 2.66GHz LGA1366

Minne (RAM): Corsair Dominator TWIN3X DDR3-1600 6GiB (3x2GB)

Skjermkort: XFX GeForce GTX 295 576M

Lydkort: Asus Xonar HDAV1.3 DELUXE

Harddisker: 3x OCZ Vertex MLC 30GB 64MB Cache + 2x Western Digital Caviar Black 500GB

Optiske drev: Samsung SH-S223Q S-ATA

Kjøling: Thermalright ULTRA120 Extreme Black LGA1366 + flere Noctua NF-P12-1300

Diverse annet: Lian Li CR-36B kortleser, Lian Li TR-5B viftestyring og Intel Pro/1000 PT Desktop NIC

 

 

 

Første utkast:

Kabinett: Lian Li PC-P80 Armorsuite Big-Tower (beholde da det er en smule upraktisk å bytte, dessuten er det støydempet, har god plass og har bra luftkjøling som kan reguleres)

Strømforsyning: Corsair HX-1000W Modulær PSU (beholde? skader ikke med en kraftig modulær strømforsyning? spørsmålet er om denne ved lav load vil bråke mer enn en VX450 eller VX550 ved høy load?)

Hovedkort: Asus Rampage II Extreme LGA1366 (beholde? har en garanti sak på denne så den kan byttes mot et alternativt hovedkort i samme eller laver prisklasse om ønskelig? men er det noe hente på det, kanskje et Asus P6T6 Revolution?)

Prosessor: Intel Core i7 920 2.66GHz LGA1366 (beholde, ser ingen grunn til å bytte denne?)

Minne (RAM): Corsair Dominator TWIN3X DDR3-1600 6GiB (3x2GB) (beholde, ser ikke behovet for mer eller raskere minnebrikker?)

Skjermkort: AMD / ATI Radeon HD 4770 (bytter GTX295 med dette, GTX295 er for kraftig, bråker for mye og utvikler i overkant mye varme til mitt behov. Et HD 4770 burde da kunne gjøres passivt, utvikler nokså beskjedent med varme og gir veldig god ytelse for pengene? Slik at det er mulig å spille noe i ny og ned?)

Lydkort: INGEN (fjerner Asus Xonar HDAV1.3 Deluxe da jeg hvert fall ikke har behovet for noe slikt, for nøye meg med et integrert lydkort, eventuelt et billigere X-Fi lydkort for litt bedre lydkvalitet)

Harddisker: 1x OCZ Vertex MLC 30GB 64MB Cache (for operativsystem) + 4x (6x) Samsung F2 EcoGreen 1.5TB S-ATA (velger å fjerne Western Digital diskene og erstatter de med enten 4x eller 6x EcoGreen 1.5TB disker for mest mulig lagringskapasitet til nettverks-lagringen, da setter jeg de i RAID 1+0. Trolig 4x da 6x blir mer tungvindt med tanke på antall S-ATA porter osv, beholder en Vertex disk for operativsystemet)

Optiske drev: Samsung SH-S223Q S-ATA (Beholde? Ser ingen grunn til å bytte?)

Kjøling: Thermalright ULTRA120 Extreme Black LGA1366 + flere Noctua NF-P12-1300 (Beholde, da kan jeg kjøle prosessoren relativt stillegående, vurderer å investere i flere Noiseblocker MF12-S1 som skal være den beste kombinasjonen av støysvake men fremdeles greie vifter)

Diverse annet: Lian Li CR-36B kortleser, Lian Li TR-5B viftestyring og Intel Pro/1000 PT Desktop NIC (Beholde, hvorfor ikke? Vurderer å kanskje investere i et Intel Gigabit ET Dual Port Server NIC med tanke på bedre nettverks ytelse og balansering av load?)

 

 

 

Så det var var det! Er åpen for innspill og forslag til forbedringer! Tar gjerne også imot tips til hvordan å få dette til å fungere best, hvordan sette opp Windows Server 2008 R2 til å fungere best til dette formålet osv..!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

for disker ville jeg heller tatt seagate sine 1.5tb som er 7200rpm samt raid 5 istedenfor 1+0.

 

skal du fortsatt spille på den i ny og ne ville ikke jeg bytta ut skjermkortet som ikke akkurat sluker strøm når det står "idle", samt kjøre vista så server i vmware workstation og sette i et ekstra nettverkskort for den virtuelle maskinen.

i forhold til dual port for loaden ville ikke jeg investert i det da med en port full duplex på 2gbit som tilsvarer 240mb/s blir onboard raidet flaskehalsen før nettverket.

 

men hva er bruksområdene for servern utenom bare filserver?

Endret av cruzader
Lenke til kommentar

ville så absolutt ikke gått for seagate barracuda 7200.11 diskene, disse har en god del feil og kan finne på å dø henn.

 

videre ville jeg ha brukt en viftestyring som kan styre mange vifter. Hvis den du allerede har ikke kan det er denne et alternativ.

 

angående grafikkort, hvis du finner en kjøler som tar 120 mm vifter trenger du ikke passiv kjøling, det åpner for muligheter helt opp til GTX 285 eller 4780x2 . Om du ønsker noe mer moderat kan denne festes på et 4870 med en 120 mm vifte. Netshop har gennerelt mye fint til skjermkortkjøling, vil til slutt også nevne at denne sammen med en uhørbar 120 mm vifte holder mitt 4850 på 40 grader idle og 50 ish load. Skulle duge til å passivt kjøle en 4770.

 

skal dog sies at de fire diskene dine kommer til å være det mest bråkete i maskina med alle de overnevnte alternativene, ville sett etter en måte å dempe lyden derfra.

Endret av Brusfantomet
Lenke til kommentar

Takker for flere gode innspill, ser jo nå at RAID1+0 er et sikrere men nokså idiotisk valg sammenlignet med RAID5.

Tipper jeg kommer til å kjøre Openfiler eller FreeNas igjennom VMVare Workstation, virker som det beste og mest logiske valget?

 

Når det gjelder skjermkort så ser jeg ikke poenget med et GTX295 da jeg vi snakker kanskje noen få timer spilling løpet av en måned? Jeg føler GTX295 blir for stort, dyrt, younameit for dette systemet og jeg syntes HD4770 med sin fine prislapp, 40nm GPU-kjerne, lave strømforbruk og varmeutvikling matcher et eventuelt "veldig lite gaming" behov langt bedre?

Virker som jeg fint kan kjøre den passivt med en Artic Cooling Accelero S1 rev2!

 

Når det kommer til støy fra harddisker så krysser jeg fingrene for at noen GreenPower disker + støydempingen jeg har i kabinettet skal gjøre en tilfredsstillende jobb, har det seg slik at disse Samsung F2 EcoGreen 5400RPM diskene ikke har noen god tilgjengelighet her i landet, samtidig som leverandøren vår har tilbud på Western Digital Green Power 2TB noe som får meg til å vurdere 3-4x av disse?

 

Når det gjelder Seagate Barracuda 7200.11 1.5TB diskene så hadde de mye problemer i starten, men det skal for lengst være ryddet opp i, så ser ingen grunn til å svartmale de av den grunn, men 7200RPM vs 5400RPM burde potensielt skape mer støy, samtidig det altså er tilbud fra leverandøren vår på GreenPower 2TB som gjør de unektelig attraktive?

 

 

Når det kommer til bruksområdet så snakker vi bare lokal NAS-løsning egentlig, hvor vi vurderer en FTP / HTTP løsning som gjør at vi kan aksessere det hele når vi ikke befinner oss i hjemmet. Planen er egentlig å bare dele disken opp i seks deler, hvor hvert familiemedlemm får sin egen private backup partisjon, pluss egen partisjon for video, musikk og litt sånt hvor det da vil bli lagret et strukturert system med video og musikk osv.. Som da skal deles lokalt i hjemmet, pluss da muligens bli satt opp via FTP / HTTP for aksessering når vi ikke befinner oss hjemme.

 

 

 

Et spørsmål jeg fremdeles stiller meg selv er hvorvidt Corsair HX-1000W ved lav load vil lage mindre støy enn en Corsair VX-550 ved høyere load? Er det noe poeng å bytte ut strømforsyningen? Er det overhode noe å hente på støynivået eller noe annet?

 

En god viftestyrning ville nok ikke vært så dumt, så det skal vurderes. Lian Li viftestyringen jeg har er mer eller mindre ubrukelig! En god viftestyring kan kanskje gjøre at jeg slipper å investere i nye vifter, per dags dato finner jeg Noctua NF-P12-1300 viftene ALT FOR BRÅKETE, men mulig det kan reguleres til et langt mer akseptabelt nivå men god viftestyring, eventuelt blir det investert i et par Noiseblocker MF12-P om noen vet om en internasjonal nettbutikk som sender disse til Norge.

 

 

Også har vi jo en liten sak med hovedkortet, jeg har en garanti sak på Rampage II Extreme, så i prinsippet kan jeg montere det ut og bytte det med et tilsvarende hovedkort i samme prisklasse, hvilket betyr nærmest hvilket som helst Intel X58 hovedkort, med unntak av EVGA X58 Classified hvor det vil bli et lite mellomlegg på ca 400 - 600kr. Er det noe poeng i å bytte det ut? Er ikke spesielt fornøyd med kortet, men det har mye med skuffende overklokking resultater å gjøre, noe som blir fullstendig irrelevant i denne sammenhengen da det ikke skal overklokkes? Og da er det kanskje ikke så mye å hente på de forskjellige hovedkortene ettersom overklokking da ikke er et issue? Har jo alternativer som da blir levert med både 2x - 4x ekstra SATA-porter, noen også med SAS-porter som kunne bli praktisk med tanke på å kjøre SSD og DVD-brenner på de "crappy" Marvell / JMicron / Realtek SAS / SATA kontrollere som er å finne på diverse kort, for da å ha samtlige 6x ICH10R SATA-portene ledig for nettverksdiskene?

Endret av RamGuy
Lenke til kommentar

Har nå sett litt nærmere på prisene på harddisker, og valget står stort sett mellom disse to løsningene (utifra som gir meg mest for pengene)

 

1: 3x Western Digital Green Power 2TB (4'400kr) = 4TB med lagring

2: 4x Seagate Barracuda 7200.11 1.5TB (4'350kr) = 4.5TB med lagring

 

Liten tvil om hva som gir mest lagring for penge, identisk pris men 500GB ekstra lagring med Seagate diskene?

Det spørsmålet jeg da stiller meg er hvordan det er med støy og ytelse på disse diskene? 2TB Green Power diskene går for å være tilnærmet lydløse, den regulerer også automatisk mellom 7200 RPM - 5400 RPM ved behov så vidt jeg vet?

 

Hvordan er det da med støy på Seagate diskene? Og vil det støye mer med 4x disker kontra 3x disker?

Hvordan yter Seagate disken direkte opp mot Green Power disken når det kommer til lese / skrive, random lese / skrive og aksess tid? Seagate løsningen vil vell ha fordel av en ekstra disk som strippes i RAID5 oppsettet, som burde gjøre at ytelsen skaleres noe mer sammenlignet med Green Power løsningen hvor det er kun to disker som blir strippet?

Lenke til kommentar

de tre WD diskene vil bråke mye mindre enn de fire Seagate diskene, for det første er det bare tre wd disker kontra de fire fra seagate. Hvis begge to lager like mye bråk vil den ekststra disken gi 3db mer bråk. I tilleg er Green Power serien til WD disker som sippner på 5400 rpm mesteparten av tiden. Du har også muilghet til å utvide senere.

 

Skal sies at seagate diskene vil ha høyere sekvensiell overføringshastighet, men begge alternativene vil trenge gigabit ethernet får å nå sitt fulle potensiale.

 

Angående de nocuta viftene, har den zalman viftekontrolleren jeg liken til tidligere, sammen med både 1300 rpm versjonen og 800 rpm versjonen, begge to kan kjøre på veldig lav spenning og blir da meget stille, i motsetning til noen billige mist vifter jeg har. De begynner å spinne ved 9 til 10 volt, mens nocuta viftene klarer å starte ved 5 til 6 volt (viktig, siden dette gir deg et stort spillerom i hastighetregulering av viftene, og dermed også stor spillerom på støyen).

 

det oppsettet der med 3 WD disker vil trolig trekke godt under 400 Watt, hvis du ser på støygrafene til de to strømforsyningene ser du at opp til 400 watt er vx 550 litt bedre, ville nokk sett på den da pcen for det meste kommer til å trekke så lite effekt at 1000 watteren kommer til å ligge i et område som er veldig innefektivt (les under 200 watt).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...