Gå til innhold

BK: løvetann og pollinering


Anbefalte innlegg

Legger ved ett par bilder som jeg synes ble ganske bra.

Det er ikke gjort noen form for redigering bortsett fra crop og resize.

 

Begge bildene er av samme dyret, da det var litt tungt var det ikke vanskelig å følge det. :)

 

Bilde med blomst:

EOS 400D

sigma 150mm macro

ISO 400

F5, 1/400 sek

 

 

Bilde uten blomst:

EOS 400D

sigma 150mm macro

ISO 400

F7.1, 1/200 sek

post-145112-1243533722_thumb.jpg

post-145112-1243533933_thumb.jpg

Endret av tmeland
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg likte best bildet til høyre. På det til venstre syns jeg heller du skulle vinklet kameraet litt annerledes, rett på - ikke ovenfra.

 

Ellers brukbare bilder, men det ser ut som du har bomma litt på fokus. Jeg har i likhet med Ingardj en mistanke om at du at beskåret begge bildene en del.

Lenke til kommentar

takker for kommentarer, og håper på ett par til :)

 

Har kanskje croppet litt mye, ja.

 

Skjelver vel kanskje litt mye på hendene, noe som ikke akkurat gjør meg god til å fokusere håndholdt når jeg går nærme insekter. Det er dog ingen unnskyldning for dårlig fokus.

 

Uansett, her er bildene ucroppa.

 

På blomsten (prøvde å gjøre noen endringer med kontrast, vet ikke om det ble helt vellykket):

post-145112-1243544729_thumb.jpg

 

uten blomst :

post-145112-1243544738_thumb.jpg

Endret av tmeland
Lenke til kommentar

Ser du beklager deg over skjelvende hender. Kanskje du bør sjekke blodtrykket ditt? Ellers så er mye kaffe en uting. Det gir lett den store skjelven.

Ellers så er det i de fleste tilfeller bedre med litt støy, enn halvskarpe bilder. Så jekk opp ISO litt så du får gunstigere lukkertider. Så lenge du ikke undereksponrer går det ofte bra.

Nok OT :)

 

Bilde nummer to er greit nok, men sier meg ikke så mye. Når teknikken svikter så blir det desverre bare nok et humlebilde.

 

Det første derimot. Det liker jeg godt. Humla formelig bader i oransje pollen. Et herlig syn. Her sysn jeg ikke manglende skarphet gjør noe, snarere tvert i mot. Det gir et litt drømmeaktig romantisk preg.

 

Men komposisjonen mangler det en del på. Når du først beskjærer så kunne du f.eks brukt humla til å skape en diagonal ved å dreie bildet litt. Den er og for sentrert i billedflata, etter mitt syn.

Alternativet er å bruke beskjæringa å skape total symmetri. Det ville kanskje passe motivet bedre.

Sånn som det er nå, blir det hverken fugl eller fisk, komposisjonsmessig.

 

Bildet er i hvert fall verdt litt kompositorisk eksperimentering for å perfeksjonere. For det du har fanga på brikka, det er bra.

Endret av fototim
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...