Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

[Løst]Nynorsktentamen i morgen - bra ord


Anbefalte innlegg

Hei. :D

 

Jeg skal ha nynorsktentamen i morgen og siden jeg må ha hjelp av dere skjønner dere sikkert at jeg ikke er noe god.

Vi har lov til å ha med et a4 ark med notater.

 

Har dere noen tips til hva jeg kan gjøre for å få bra karakter?

Er det noen spesielle ord eller uttrykk i nynorsk som kan imponere læreren?

 

Håper på noen svar :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Imponere læreren med spesielle ord? Jeg lo litt der dessverre :)

 

Nei tror ikke det. Det læreren ser på er om du har et sammenhengende godt språk, og at du er gramatisk rett, det er det viktigeste. Ikke hvor mange fancy oversettelser til nynorsk du kan. Men prøv å ikke fornorsk deg så mye! Du kan f.eks skrive "noe", istedenfor "noko". Men skriver man nynorsk så skriver man nynorsk, da burde man skrive "noko". Bare pass på at du skriver "noko" i hele teksten og ikke bruker "noe" og "noko" om en annen, dette advarte min norsklærer på VG3 meg om før jeg var oppe i nynorsk skriftlig igår.

 

Ting å huske på er særlig a og e verb, bøying av "å vere", "en kan" istedenfor "man kan" og -leg endingen istedenfor -lig endingen. Dette er ting lærer/sensor ser på, fordi de er såkalte indikatorer på om du kan nynorsk gramatikk eller ikke.

 

Det er, ihvertfall slik jeg kan erfare etter årene på skole, at det er enkere å få god karakter på en nynorsk tekst om en kan gramatikken. Selve innholdet på nynorsk blir ikke vektlagt i den grad det blir gjort på en bokmålstekst f.eks. Så pugg gramatikk du :)

Endret av ATI vs GeForce
Lenke til kommentar
Ting å huske på er særlig a og e verb, bøying av "å vere", "en kan" istedenfor "man kan" og -leg endingen istedenfor -lig endingen. Dette er ting lærer/sensor ser på, fordi de er såkalte indikatorer på om du kan nynorsk gramatikk eller ikke.

 

Er det ikke "ein" som er nynorsk for man?

Lenke til kommentar

Hugs at sjølv om enkelte ord er tilletne i følgje den nynorske ordboka, vil det ikkje seie at dei passar bra inn i ein nynorsk skuletekst. Ein bør anten leggje seg på ei radikal eller ei konservativ linje. Til dømes vil ordet "noe" sjå malplassert ut viss du i resten av teksten din har brukt tradisjonelle ord. Døme på radikale\konservative ord: Bare\berre, noe\noko, skole\skule, mulig\mogleg, løk\lauk, sommar\sumar osv. Gjer ditt beste for å halde deg på ei av linjene.

 

Elles er ein tommelfigerregel at ingen nynorskord skal ende på "-else", "-het", "-heit" eller byrja på "be-". Dette er ein regel som ikkje er like viktig som før, men framleis noko ein bør ha i bakhovudet. Til dømes vert "bekjente" på nynorsk "kjenningar", "sannhet" vert "sanning" og "hevelse" vert til "heving".

 

Hugs elles at det ikkje er ein "r" i elles, og at ordet "blir" helst skal bytast ut med "vert". "Eg trur det vert fint ver i morgon" Merk at det ikke er nokon "æ" i ver.

 

Vonar at dette var til hjelp!

Ei nynorskordbok med minigramatikk i midten er alltid kjekt å ha!

 

Lukke til! (merk at det heiter "lukke", ikkje "lykke")

Endret av Goz
Lenke til kommentar

Det enkleste for de som bor på steder hvor det snakkes mer likt bokmål enn nynorsk er selvsagt å være radikal, men mange lærere liker at nynorsken er mest mulig nynorsk, så skriv tradisjonelt hvis du mestrer det.

 

Ellers så er det viktigste at du har med bøyereglene på verb og substantiv, spesielt de gruppene du ikke er gode på og også uregelrette verb om du har plass. Ta med reglene for gradbøying av adjektiv også. Som sagt tidligere så har du tommelfingerregelen om at ingen nynorske ord ender på -else, -het, -heit og begynner på -be, og det er en veldig nyttig regel. De fleste ord som på bokmål ender på -else kan konverteres til å ende på -ing. Eksempel: Forelskelse = Forelsking.

 

Genetiv på nynorsk er ikke lik som på bokmål. På bokmål skriver du "Petters bil", mens på nynorsk må du belage deg på å skrive "bilen til Petter" eller "Petter sin bil". Du har heller ikke lov til å skrive "min bil", du må skrive "bilen min"; du har ikke lov til å skrive min før substantivet, bare etter.

 

Du må også huske at det ofte ikke er noen forskjell fra bokmål til nynorsk; veldig mye er likt. En lett feil er å legge inn diftongen ei. For eksempel i ordet "fleste" og "neste".

 

Du bør også bruke ALL tida du har igjen etter du er ferdig med å skrive på å gå gjennom teksten og rette opp feil. Slå opp alle ord du er usikre på. I stedet for å lese teksten kan det være lurt å begynne bakfra og lese orda i omvendt rekkefølge; du merker feil mye lettere da.

 

Et triks jeg ofte bruker er å forestille meg en eller annen person som snakker dialekt som ligger nær opp mot nynorsk (som faktisk er et skriftspråk, ingen som snakker nynorsk) og tenker på om det høres naturlig ut om personen sier det. Smak på setningene ved å la personen si det i hodet ditt. :p

 

Lykke til! :)

Endret av Crash
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...