Gå til innhold

Eieres erfaringer med D90


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har også fått meg D90 nå, men var noe forundret over makrofunksjonen som jeg følte var absolutt bommskudd for min del..

 

Trodde da ikke at jeg måtte løpe å kjøpe en ny linse for å krype ned i gresset denne sommeren...

 

Nærgrensen virke jo som er på 40 cm eller noe. på det 18-105mm objektivet som fulgte med som standard.

 

EDIT: ser nå at det faktisk står at nærgrensen for dette objektivet faktisk er 45 cm, så dette er jo kanskje en bommert jeg må ta på min kappe da...

Endret av R@ge
Lenke til kommentar

Henger meg på her jeg, har sinnsykt lyst på Nikon D90.

 

Har hørt at det er omtrent samme kvalitet på D90 som D300, rent bildemessig uten tanke på ytelse, værtetting, etc.

 

Tror nok min Denon receiver blir lagt ut for salg i morgen... :yes:

 

Edit: Hadde vært fint om noen eiere (erfaring fra) av både D90 og D300 hadde uttalt seg om forskjell

Endret av Nasciboy
Lenke til kommentar

Jeg har ikke så mange erfaringer, annet enn å såvidt ha prøvd begge kameraene (D300 litt mer). Hovedforskjellene er hovedsaklig:

 

1) Størrelsen/vekten. D300 er mer solid og har et (for de aller fleste) bedre grep, selvom D90 er langt bedre enn D60, samt Canons xxxD og xxxxD.

 

2) Hastighet ved seriebilder. 6 (utvidbart til 8 med batterigrep) pr. sekund med D300, mot opptil 4,5 med D90.

 

Nikon har virkelig truffet bra med en slags dedikert mellomklassemodell her. Altså mellom Entry og semiproff. Savner noe slikt i Canon-leiren, hvor det heller ser ut til å bli gjort til vane å utvide levetiden på forrige semiproff-modell, som et mellomledd (aka. 40D i dag). Canon 500D har jo innmaten til å ta opp kampen med D90, men skallet er tilnærmet det samme som 450D/1000D.

 

Hadde jeg kjøpt kamera et par måneder senere enn jeg gjorde er det meget sannsynlig at jeg hadde havnet på Nikon D90.

Endret av Andreasfe
Lenke til kommentar
Angående d-lightening.. Hvilken innstilling har dere erfart og lagt dere på?

 

Har slått av D-lightening jeg. Ellers er det sikkert greit å ha den rundt normal ettersom signalet forsterkes i de mørke områdene, og mer støy kan forekomme. Men d90 er jo rå på høy iso i forhold til d60.

Lenke til kommentar
Henger meg på her jeg, har sinnsykt lyst på Nikon D90.

 

Har hørt at det er omtrent samme kvalitet på D90 som D300, rent bildemessig uten tanke på ytelse, værtetting, etc.

 

Tror nok min Denon receiver blir lagt ut for salg i morgen... :yes:

 

Edit: Hadde vært fint om noen eiere (erfaring fra) av både D90 og D300 hadde uttalt seg om forskjell

 

Jeg har bare hatt d90 en dag, og ikke prøvd d300, men som en oppgradering fra d60 er det et herlig kamera. Det er lett å tenke på hva du går glipp av fra d300, men bildekvalitet er ca. lik og kamera er mindre, noe som gjør at det blir med oftere. Og du får ta flere bilder.

Lenke til kommentar

Skal endelig ut å kjøpe med D90 som jeg har gledet meg til lenge i slutten av måneden.

Klarer ikke å bestemme meg helt for hvem av pakken jeg skal gå for og skulle gjerne hørt hva dere synes.

 

Er 18-105mm kit objektivet 6-800,- bedre enn 18-55mm?

Er det kun de 50mm som er forskjellen?

 

Planen er jo å gå for en Tamron 17-50 med tid og stunder, men skal jeg få råd til en veske og et stativ med kamera til å begynne med må jeg nesten starte opp med en av kit pakkene.

Lenke til kommentar
Skal endelig ut å kjøpe med D90 som jeg har gledet meg til lenge i slutten av måneden.

Klarer ikke å bestemme meg helt for hvem av pakken jeg skal gå for og skulle gjerne hørt hva dere synes.

 

Er 18-105mm kit objektivet 6-800,- bedre enn 18-55mm?

Er det kun de 50mm som er forskjellen?

 

Planen er jo å gå for en Tamron 17-50 med tid og stunder, men skal jeg få råd til en veske og et stativ med kamera til å begynne med må jeg nesten starte opp med en av kit pakkene.

 

Jeg hadde gått for 18-105. Den har fått ganske gode anmeldelser for skarphet og er regnet som mye valuta for pengene. Det fungerer også mer som et allroundobjektiv enn 18-55.

Lenke til kommentar
Skal endelig ut å kjøpe med D90 som jeg har gledet meg til lenge i slutten av måneden.

Klarer ikke å bestemme meg helt for hvem av pakken jeg skal gå for og skulle gjerne hørt hva dere synes.

 

Er 18-105mm kit objektivet 6-800,- bedre enn 18-55mm?

Er det kun de 50mm som er forskjellen?

 

Planen er jo å gå for en Tamron 17-50 med tid og stunder, men skal jeg få råd til en veske og et stativ med kamera til å begynne med må jeg nesten starte opp med en av kit pakkene.

 

Jeg hadde gått for 18-105. Den har fått ganske gode anmeldelser for skarphet og er regnet som mye valuta for pengene. Det fungerer også mer som et allroundobjektiv enn 18-55.

 

Kan si meg enig i det. Skarpheten har imponert meg stort. Gikk for 18-105 mm objektivet..

Lenke til kommentar

Tusen takk :)

 

Har brukt lang tid på å spare og bestemme meg, så når nå valget er gjort og man har råd kribler det veldig i fingrene.

Blir enda ikke helt enig med meg selv om jeg skal gå for et Kit m/18-105, en bag og et stativ, som jo gir meg flere muligheter.

Eller om jeg skal kjøpe hus og Tamron 17-50 og heller spare til skikkelig bag og stativ siden.

 

Noen innspill hva dere ville gjort?

Endret av archongamer
Lenke til kommentar

Ja slår meg som det mest fornuftige det også.

Er mitt første dslr, selv om jeg eide et speilrefleks tilbake på 135mm tiden.

 

Begge kitobjektivene er vel gode for prisen, men med sine klare begrensninger.

Jeg tenker som så at jeg vil nok bruke noe tid å spare opp til en skikkelig erstatter, så de ekstra millimeterene 105mm gir tror jeg vil bli verdsatt i mellomtiden.

Lenke til kommentar
Ja slår meg som det mest fornuftige det også.

Er mitt første dslr, selv om jeg eide et speilrefleks tilbake på 135mm tiden.

 

Begge kitobjektivene er vel gode for prisen, men med sine klare begrensninger.

Jeg tenker som så at jeg vil nok bruke noe tid å spare opp til en skikkelig erstatter, så de ekstra millimeterene 105mm gir tror jeg vil bli verdsatt i mellomtiden.

 

Når blir det kamera da?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...