Gå til innhold

Hvor dekker Mobile Norway (aka Network Norway)?


Gjest Slettet-376f9

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-376f9

Hei,

 

jeg redigerer en artikkel på wikipedia om Mobile Norway, og skal si litt om eksisterende og planlagt dekning.

 

Har noen dekning utenfor Oslo, Nedre Romerike, Stavanger og Trondheim?

 

Har noen opplysninger om planlagt dekning?

 

Off-the-record opplysninger mottas gjerne på PM.

 

Edit: med dekning mener jeg steder der man ved manuelt nettsøk får opp Network Norway, Mobile Norway, Onecall eller liknende. De fleste telefoner viser nemlig operatørnavnet (se lista i forrige setning) uansett om man henger på Telenor mobils eller Mobile Norways nett.

Endret av Slettet-376f9
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
De har dekning over hele Norge. De bygger ut eget nett i samarbeid med Tele 2, men der de ikke har dekning har de avtale med Telenor om å benytte seg av deres nett

 

Det mia_tuk mener er nok hvor de har eget mobilnett, som de f.eks har i Oslo. De har dekning andre steder med deres roamingavtale med Telenor.

Lenke til kommentar

For å finne ut om du har dekning med Mobile Norway der du bor, må du nok gjøre et manuelt nett-søk på mobilen.

 

For eksempel får jeg opp Netcom, N Telenor og NetworkN når jeg søker manuelt. Med andre ord kan jeg bekrefte at Mobile Norway har dekning i Trondheim ;)

 

 

Edit: Liten leif

Endret av Huni
Lenke til kommentar
Edit: med dekning mener jeg steder der man ved manuelt nettsøk får opp Network Norway, Mobile Norway, Onecall eller liknende. De fleste telefoner viser nemlig operatørnavnet (se lista i forrige setning) uansett om man henger på Telenor mobils eller Mobile Norways nett.

 

I Oslo dukker det opp på min Nokia 3310 som 242-05 eller muligens det var N05, uten noe navn på operatør. (Dette da nettet er Norges 5te GSM mobilnett, etter Telenor, Netcom, Teletopia/MTU(nå nedlagt) og Jernbaneverkets GSM-R).

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9
I Oslo dukker det opp på min Nokia 3310 som 242-05 eller muligens det var N05, uten noe navn på operatør. (Dette da nettet er Norges 5te GSM mobilnett, etter Telenor, Netcom, Teletopia/MTU(nå nedlagt) og Jernbaneverkets GSM-R).

Jøss, jeg visste ikke at den telefonen hadde E-GSM! Ellers har du et godt poeng med hvordan nettene vises. 242-0x er nettkode som bare vises dersom nettet er ukjent for telefonen/sim-kortet. Nyere telefoner viser Network Norway elns. Skal bli spennende å se når 242-05 blir tolket som Mobile Norway.

 

Men for å komme til saken: hvor er folka fra Kristiansand/Bergen/Tromsø osv? Kan dere gjøre et nettsøk for meg?

 

Artikkelen på wikipedia finner dere her.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9
Hvis du skal oppdatere en Wikipedia-artikkel, bør du ikke ha informasjon å tilføye? Eventuelt kunnskap om å søke den opp?

Skjønner ikke helt hva du mener. Jeg er den opprinnelige forfatteren av artikkelen, og ber forumbrukerne om oppdatert informasjon slik at jeg kan redigere den.

 

Edit: trykkleif

Endret av Slettet-376f9
Lenke til kommentar

Mia_Tuk:

"Det er meningen at Tele2s kunder i løpet av 2010 vil bruke 2 mobilnett, Mobile Norways nett der dette har dekning, og NetComs nett på andre steder"

 

Det er lite kildehenvisninger i den Wikipediaartikkelen, har du en kildehenvisning til det at det er NetComs nett som skal benyttes videre? Syns bare det er litt rart siden avtalen med Netcom går ut da, og at de andre virtuelle operatørene som benytter Mobile Norway roamer i Telenors nett.

 

Edit: I forhold til det opprinnelige spørsmålet, det er kun Telenor- og Netcom-dekning på Nokia'n min i "storbyen" Molde.

Endret av balder80
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9
Mia_Tuk:

"Det er meningen at Tele2s kunder i løpet av 2010 vil bruke 2 mobilnett, Mobile Norways nett der dette har dekning, og NetComs nett på andre steder"

 

Det er lite kildehenvisninger i den Wikipediaartikkelen, har du en kildehenvisning til det at det er NetComs nett som skal benyttes videre? Syns bare det er litt rart siden avtalen med Netcom går ut da, og at de andre virtuelle operatørene som benytter Mobile Norway roamer i Telenors nett.

Godt poeng! Kilder når det gjelder allianser etc i mobilverdenenen er som regel artikler i diverse elektroniske medier, e-poster med nøkkelpersoner hos operatørene (er på snakk med noen slike) og masse personlige erfaringer. Det er vel strengt tatt bare den første typen som det kan gis en håndfast henvisning til. Skal likevel prøve å skjerpe meg der!

 

Hvilket nett Tele2 vil bruke etter 2010 er nok usikkert. Idag bruker de jo kun NetComs nett. De er imdilertid deleier i Mobile Norway. Da de gikk inn der var intensjonen at MN skulle bygge både GSM og UMTS. Det første har de gjort, men utbygging av UMTS ser ut til å henge litt, basert på at de ikke får de termineringsprisene de hadde kalkulert med. Planen var videre å bruke en delt løsning med MNs nett der dette dekket, og NC eller TnM utenfor MNs nett. Om de kommer til å bruke MNs nett avhenger mest sannsynlig av om MN får ut fingeren og bygget UMTS. Uten UMTS er MNs nett trolig lite verdt for Tele2.

 

Hvem de kommer til å bruke utenfor MNs dekningsområde er vel 50/50. Regner med at NC og TnM kommer til å slåss om den kontrakten, men jeg tør ikke spå noen vinner, nei.

Lenke til kommentar
Hvem de kommer til å bruke utenfor MNs dekningsområde er vel 50/50. Regner med at NC og TnM kommer til å slåss om den kontrakten, men jeg tør ikke spå noen vinner, nei.

 

Ok, da står det feil i Wikipediaartikkelen i det jeg siterte. Forøvrig uten at jeg kjenner til evt. tekniske utfordringer så virker det mest naturlig at alle virtuelle operatører hos Mobile Norway roamer i det samme nettet når det er utenfor egen dekningsområde. Dette gir jo også best forhandlingsstyrke for Mobile Norway.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9
Ok, da står det feil i Wikipediaartikkelen i det jeg siterte. Forøvrig uten at jeg kjenner til evt. tekniske utfordringer så virker det mest naturlig at alle virtuelle operatører hos Mobile Norway roamer i det samme nettet når det er utenfor egen dekningsområde. Dette gir jo også best forhandlingsstyrke for Mobile Norway.

Håper artikkelen er tydeligere nå! :cool:

Lenke til kommentar
Ok, da står det feil i Wikipediaartikkelen i det jeg siterte. Forøvrig uten at jeg kjenner til evt. tekniske utfordringer så virker det mest naturlig at alle virtuelle operatører hos Mobile Norway roamer i det samme nettet når det er utenfor egen dekningsområde. Dette gir jo også best forhandlingsstyrke for Mobile Norway.

Håper artikkelen er tydeligere nå! :cool:

Hehe, mye tydligere. Men hvis jeg får lov til å kverulere litt; vet du at det er Tele2 som vil forhandle med Telenor/Netcom, og ikke Mobile Norway som vil ta disse forhandlingene på vegne av alle operatører i sitt nett.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9
Hehe, mye tydligere. Men hvis jeg får lov til å kverulere litt; vet du at det er Tele2 som vil forhandle med Telenor/Netcom, og ikke Mobile Norway som vil ta disse forhandlingene på vegne av alle operatører i sitt nett.

Tja, det er vel ikke sikkert at verken Tele2 eller MobileNorway eksisterer i 2010. Men dersom Tele2 eksisterer er det nok de som tar forhandlingene. Tele2 er idag en MVNO med sin egen sentral dit all trafikk blir ledet. Derfra må signalene ut på lufta. Det er en tjeneste Tele2 kjøper på linje med doruller, julebord og firmabiler. Den som kan levere rett tjeneste til rett pris får kontrakten. Selv om Mobile Norway er eiet av Tele2, er de, sett fra Tele2s side bare en underleverandør som må konkurrere. Antar jeg. Det som taler mot Mobile Norway idag er at de fortsatt ikke har noe UMTS-nett i drift. Antennene står der, men signalene uteblir fortsatt. Uten UMTS tipper jeg MobileNorway er uaktuell som leverandør til Tele2.

 

Men jeg er kun ekspert på ADR og farlig avfall... :whistle:

 

Og for å kverulere litt, jeg også: Mobile Norway er bare en underleverandør til Network Norway. Det er sistnevnte som har Lebara, Onecall osv som kunder.

Endret av Slettet-376f9
Lenke til kommentar
For eksempel får jeg opp Netcom, N Telenor og NetworkN når jeg søker manuelt. Med andre ord kan jeg bekrefte at Mobile Norway har dekning i Trondheim ;)

 

Og jeg kan avkrefte at de har dekning i Trondheim per dags dato. De slår ikke på senderne før de har fått montert alle mastene sine. De har ikke noe eksakt dato på når dette skal skje.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9
Så hvorfor finner min mobil (en HTC Diamond) NetworkN når den søker etter nett? Hvis mastene ikke var slått på burde vel bare Netcom og Telenor kommet opp?

3 muligheter:

- Du befinner deg utenfor dekningsområdet deres (godt mulig at de bare dekker sentrale Trondheim)

- Nettet er midlertidig avslått (det skjer, tro du meg!)

- Telefonen dekker ikke E-GSM. Lite sannsynlig med telefoner som er yngre enn 5-6 år, men du vet aldri.

 

Men kan vi komme tilbake til det første spørsmålet: Hvor er det dekning?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...