Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Skriflig eksamen Økonomi og ledelse (tidligere bedriftsøkonomi 2)


Anbefalte innlegg

Fikk dette på forberedelsearket:

 

OLENA AS ble etablert i 1992. Bedriften bruker design, kvalitet og fleksibilitet som sine fremste konkurransevåpen. OLEANA AS har som mål å drive lønnsom produksjon av kvalitetesprodukter i Norge. Du kan lese mer om bedriften på http://www.oleana.no

 

Eksamensoppgaven i morgen vil ta utgangspunkt i OLEANA AS og omhandle disse temaene:

 

- Markedstilpasning av jakke

- Investering i strikkemaskin

- Kapitalbehov og finansiering av utvidelse

- Dekningspunktanalyse

- Globalisering

 

noen som har forslag til kilder eller gode tips rundt emnet?

takker for all respons :-)!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skal ha denne eksamenen i morgen også.

Det første som slo meg var at pris ikke vil bli et aktuelt konkurransemiddel dersom man skal gjøre produktet mer konkurransedyktig mot en billigere rival i en dekningspunktsanalyse-oppgave. Allikevel vil priselastiten antagligvis være stor. Videre mener jeg at produktet er en heterogen vare, da det er en merkevare. Dermed blir det en monopolistisk markedstilpasning. Regner med at markedstilpasningsoppgaven vil inneholde et bombepunkt hvor man skal avgjøre om det lønner seg å satse på å selge produktet ute i tillegg til å selge hjemme.

 

Oleana er visstnok svært opptatt av samfunnsansvar og alt det innebærer. Tror det blir viktig å ha konkrete eksempler fra deres nettsider om dette: http://oleana.no/html/filosofi.html

Lenke til kommentar

Skal også ha denne eksamenen i morgen og er enig med Doier. Blir veldig viktig med konkrete eksempler fra nettsiden. Jeg husker at dette var noe som trakk meg opp i økonomistyring.Jeg hadde satt meg skikklig godt inn i hva som var bedriftens visjoner osv.

Når det gjelder kilder, så tror jeg at jeg har fått nettresurser til øk og ledelse fra lærern min.

En annen ting mtp globalisering så er det jo interessant og se at de får silken sin fra India og thailand. Kan jo være noen kritikkverdig forhold inne i bildet der.

Lenke til kommentar
Skal også ha denne eksamenen i morgen og er enig med Doier. Blir veldig viktig med konkrete eksempler fra nettsiden. Jeg husker at dette var noe som trakk meg opp i økonomistyring.Jeg hadde satt meg skikklig godt inn i hva som var bedriftens visjoner osv.

Når det gjelder kilder, så tror jeg at jeg har fått nettresurser til øk og ledelse fra lærern min.

En annen ting mtp globalisering så er det jo interessant og se at de får silken sin fra India og thailand. Kan jo være noen kritikkverdig forhold inne i bildet der.

 

Det er mulig, men samtidig satser de på såkalte høykvalitetsprodukter fra Silkeveien. Regner med at India og Thailand går derunder.

Lenke til kommentar

Jeg var også oppe i dette faget. Syns forsåvidt at prøven gikk greit nok, men man kan aldri ta noe forgitt når det gjelder eksamen - mange som går på solide karaktersmeller i skriftlig eksamen, selv om de føler at det gikk "greit nok" med en gang de er ferdige.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
  • 10 måneder senere...
  • 11 måneder senere...
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...