Gå til innhold

[Løst]Kontrollsjekk av oppsett av PC (en slags stille gamer) før bestillingen går. Kommentarer hjelp ønskes!


Anbefalte innlegg

Hei, takker for et flott forum til alle som er aktive.

 

Er i ferd med å anskaffe ny PC, og for første gang er dette en selvbygger. Har satt sammen noe jeg tror jeg kommer til å bli godt fornøyd med. Er med andre ord ikke en "ringe-rev" når det kommer til hverken PC kjøp eller bygging, og setter derfor stor pris alle fornuftige kommentarer på dette forumet.

 

Jeg har kommet frem til følgende oppsett etter å tatt utgangspunkt i The Alcimist og delvis The Silencer samt noen personlige preferanser. Takker Agentspoon for det fine inlegget: Anbefaling: Stasjonær PC i alle klasser .

 

Her er oppsettet:

 

Antec Performance One P182

Asus EAH4890/HTDI/1GD5

Asus P6T Deluxe

Intel Core i7 920

Microsoft Windows Vista Home Premium SP1 64-bit Norsk OEM

Corsair XMS3 TWIN3X DDR3-1600 6 GB (3x2GB)

OCZ PCP&C Silencer 750W

Samsung SH-S223F

Western Digital Caviar Green 1 TB

 

Dette er til en samlet sum av Kr 11515 om jeg kjøper alt hos Amentia.

 

Der er helt sikkert både muligheter for forbedring og oppgradering og jeg ønsker deres kommentarer til oppsettet mitt, eneste krav er at det er noenlunde innenfor samme prisramme. Samt jeg prøver etter beste forsøk å holde støyen nede da den skal stå ved arbeidsbordet i stuen.

 

Videre har jeg et noen spørsmål:

 

1. Skjermkortet, har i utgangspunktet bestemt meg for et HD 4890 kort (det som er listet). Men der er så mange kort med i utgangspunktet samme grafikk prosessor, herunder også overklokkede kort. og lurer da på om noen skiller seg ut som bedre en andre eller om det er personlige preferanser som avgjør?

 

2. Kabinettet er valgt på grunn av utseende samt at det skal være stille. Regner med det har plass til en ekstra HD samt muligheter for å sette inn et skjermkort i CF? Vil jeg få problemer med kjøling med 1 kort ved å la orginal viftene stå i, og hvordan vil det da bli med 2?

 

3. En mengde ram å velge mellom, regner med at den jeg har valgt fungerer.

 

4. Leste endel om strømforsyninger og kom frem til den jeg har listet, vil denne også holde dersom jeg skulle "vinne i lotto" eller føle et prekært behov for nok et HD 4890 kort?

 

5. Valgte en HD ut i fra at den skal være stillegående, dersom det derimot er forskjeller på kvalitet mellom valgte HD og foreksempel en Samsung Spinpoint F1 vinner kvalitet over støy!

 

Håper og tror på raske og kunskapsrike svar!

 

Leo

Endret av Leoparden
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når du sier forholdsvis stille, hva tenker du på da? Og dersom du har tips for å få systemet mer stille uten at ytelse går betraktelig ned tar jeg gjerne imot forslag!

 

Håper fortsatt på svar på de andre spørsmålene!

 

Leo

Endret av Leoparden
Lenke til kommentar

Har sett litt på et noe lignende oppsett...

 

Jeg har valgt "Dominator"-utgaven av RAM'en din. Den har litt lavere "latency". Dvs. er litt kjappere...

 

Angående strømforsyning har jeg ikke god peiling, men jeg brukte en "strømforsynings-kalkulator" på www.antec.com sine sider!

 

Harddisken er nok god. Men det er jo tross alt en harddisk, i disse dager er det SSD som er pop... Men det koster jo mye, så man må ha bruk for det for å koste på det...

 

Kabinettet har nok plass til både ekstra HDD og skjermkort, uten at jeg har sjekket det ut. Hovedkortet har i allefall plass! Angående hovedkortet ser jeg at det ligger ute en V.2 til samme pris... Sikkert lurt å undersøke!

Lenke til kommentar

Takk for svar og synspunkter.

 

Bør altså bytte skjermkort og RAM.

 

Når det kommer til hovedkort har jeg lest endel på forumet her.

Og her virker det rett og slett som at deluxe modellen har bedre funksjonalitet (støtter mer) samt at brukerene virker mer fornøyde med deluxe enn Deluxe V2.

 

Skal se på hva det gjør med oppsettet og pris!

 

om og over dette kortet: HD 4870 2GB og ble litt fasinert av mengden RAM.

 

Leo

Lenke til kommentar

Fant også følgende kort HD 4890 Vapor X som etter det jeg har lest skal være mer stille selv om jeg da må bytte hvem jeg bestiller kortet av om jeg skulle våge meg til å anskaffe dette, ikke at det skulle bety så mye.

 

Er også åpen for andre forslag, har sett litt på HD 4770 x2 som ble anbefalt, men finner ingen tester med disse i CF eller liknende eller andre tester som skulle tilsi at dette var et mye roligere kort.

 

Ellers har jeg et helt annet spørsmål til oppsettet mitt. Fik en tips av en på jobben om heller å gå for Vista 64-bit Ultimate isteden for Home Premium, herunder for han mente at overgangen til W7 en eller annen gang ville bli smoothere. Noen synspunkter på dette?

 

Leo

Endret av Leoparden
Lenke til kommentar

Det vil ikke bli en stille gamer pga. skjermkortet som sakt. Du kan skifte kjøler på skjermkortet. Vannkjøle helst om du har råd =). Helst kjøpe en skikkelig cpu-kjøler med stillegående vifter evt. vann =). Ta en titt på HX620 PSU. Meget god VELDIG stillegående. Den er også mye kraftigere enn oppgitt.

 

Dominator er ikke vits i om du ikke skal klokke mye. Forskjellen på 1333 og 1600 vil ikke være merkbar i daglig bruk. i7 er også flinkere til å utnytte ram.

 

Stille harddisker ordner du med å henge dem opp i 5" bayene med strikker.

Lenke til kommentar

Her er test av 4770 i crossfire fra Tom's hardware. Disse kortene skal vistnokk være det beste "value" du får på markedet, og kommer på ca 1800kr. Fordi kortene er de første produsert på 40nm teknikk bruker de mindre strøm, og dette oversettes til mindre varme, og mindre viftestøy for å fjerne varmen. Jeg har en kamerat som har et av disse, og han hører ikke vifta når han gamer, selv om han har overklokket kortet.

 

Grunnen til at jeg sa maskinen ville være relativt stille er hovesaklig skjermkortet du valgte. Ved idle vil maskinen være en lav susing i bakgrund, men ved full belastning hører man et 4890. Hvis du bruker 2 4770 i stedet får du en stille maskin som kun vil være et lavt sus i bakgrunn selv ved full belastning.

Hvis du setter i Noctua vifter i kabinettet og bytter CPU-kjøler kan du få en praktisk talt lydløs maskin.

Du vil fortsatt kunne høre harddisken fra tid til annen, og skjermkortet vil tre ut av stillheten med et svakt sus ved full belastning, men dette burde være helt akseptable lydnivå selv for folk som misliker støy. Om du har på headset vil du ikke høre det.

Lenke til kommentar

Takk for gode tips! Regner med det går an å ettermontere viftene du har linket GullLars dersom jeg skulle synes støyen var utholdelig uten de største problemer.

Kommer nok til å gå for HD 4770 x2. :)

 

Trenger jeg noe spesielt for å kjøre disse i crossfire, eller er det "bare å koble til hovedkortet"? Har sett noen crossfire ting med en slags bro på oversiden.

 

Ellers noen som vet noe angående Windovs Vista home premium Vs Windows Vista Ultimate (Begge 64-bit)? Er det vits å brukle penger på Ultimate eller holder home premium versjonen?

 

Da har jeg i utgangspunktet sendt bestilling på alt untatt skjermkort og OS. Men den bestillingen blir nok sendt ila dagen regner jeg med.

 

Leo

Lenke til kommentar

Hmm kan jo prøve meg med en W7 RC. Men er litt redd for å knote det til...

Noen spesielle av HD 4770 kortene som anbefales mtp lyd og kjøling eller er det billigste produsent som gjelder? Ser feks at det er en forskjell på minnefrekvens Asus og XFX.

Regner med det siste er mest aktuelt selv med hele 127 kroner i prisforskjell per kort.

 

Leo

Endret av Leoparden
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...