Gå til innhold

[Løst] Hvordan bli kvitt hakking på filmavspilling?


Anbefalte innlegg

Når jeg spiller av filmer både vanlige DVD'er og filmer fra disk/nettverk i HD format så sliter jeg med at kvaliteten ikke er prima. Spesilet ved panoreringer så hakker bildet svært merkbart. Er dritt lei!

Nå må jeg få gjort noe eller så ryker hele HTPC'en ut :mad:

Dual-boot m xp / Ubuntu Ultimate Edition.

 

Spec HTPC:

 

Intel Core 2 Duo E4600

Asus.GeForce 8500GT 512MB Silent PCI-E

Asus.P5E-VM HDMI, G35, S-775, DDR2,m-ATX

Står kun 2 GB ram i den nå.

Har en stilegående Ninjakjøler og en ekstra 12 cm vifte så lydennivået er bra.

 

Hva gjør jeg for å bli kvitt hakkingen? Er skikkelig dritt å se på full hd LCD skjerm når bildet hakker.

Kan jeg tweake grafikkortet på noe vis? Eller må den bare byttes i ut noe annet?

Husk HTPC'en er koblet til HD-tv'en og skal være primærkilde for film og underholdning. Både DVD og HD mariale.

Kjører ikke blue ray ennå.

 

 

 

What to do?

 

Siste ubuntu med xbmc løste problemet.

Endret av mrs.robinson
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Regner med at du ikke har prøvd maskinen til spill enda siden det er en htpc.

Hakker den i spill og så er det skjermkort/drivere mest sansylig.

Den maskinen der skal ha nokk muskler til å spille av HD materiale og vel så det.

 

Hakker den når du spiller av DVD kvalitet og?

 

Prøv å oppdatere OS, installere siste DirectX drivere. Last og ned siste VLC eller MPclassic å test avspilling med dem. Kan og hjelpe å prøve nyere skjermkortdrivere.

Lenke til kommentar
Regner med at du ikke har prøvd maskinen til spill enda siden det er en htpc.

Hakker den i spill og så er det skjermkort/drivere mest sansylig.

Den maskinen der skal ha nokk muskler til å spille av HD materiale og vel så det.

 

Hakker den når du spiller av DVD kvalitet og?

 

Prøv å oppdatere OS, installere siste DirectX drivere. Last og ned siste VLC eller MPclassic å test avspilling med dem. Kan og hjelpe å prøve nyere skjermkortdrivere.

 

Som avspiller har jeg prøvd det meste. Wmp fra Ms, VLC og mp classic under windows. Har oppdatert drivere og software.

Mplayer, VLC og Xine for linux.

 

I raske panoreringer så hakker det fortsatt uansett hvilken avspiller jeg bruker og uavhengig om jeg spiller av fra disc direkte eller fra fil. Hakkingen gjelder både film I HD kvalitet og vanlige DVD'er.

 

Til sammenligning så merker jeg ingenting slikt på HD dekoder'n fra Canal Digital.

 

Nå er det blitt så irriterende at jeg ofte koker over midt i en film heller enn å nyte filmen så nå må jeg gjøre noe.

Lenke til kommentar

Høres ut som det har noe med oppdateringsfrekvensenpå signalet du sender til TVen, kontra hva filmen er spilt inn i.

 

Ved 24 bilder i sekundet vist på en skjerm som oppdateres 60 ganger i sekundet, vil noen av bildene vises to ganger på rad, mens andre vises 3 ganger på rad. Dette er fordi 24 ikke går opp med 60, og vil oppleves som at bildet rykker og napper. Det som kan ordne på dette er software som lar PCen blande bildene og generere ekstra bilder, slik at det enten blir 30 eller 60 tilsammen. En annen metode som kanskje er litt lettere er å sette oppdateringsfrekvensen fra TVen til 24 ved spilling av film, men dette krever støtte av TVen også.

Lenke til kommentar
Høres ut som det har noe med oppdateringsfrekvensenpå signalet du sender til TVen, kontra hva filmen er spilt inn i.

 

Ved 24 bilder i sekundet vist på en skjerm som oppdateres 60 ganger i sekundet, vil noen av bildene vises to ganger på rad, mens andre vises 3 ganger på rad. Dette er fordi 24 ikke går opp med 60, og vil oppleves som at bildet rykker og napper. Det som kan ordne på dette er software som lar PCen blande bildene og generere ekstra bilder, slik at det enten blir 30 eller 60 tilsammen. En annen metode som kanskje er litt lettere er å sette oppdateringsfrekvensen fra TVen til 24 ved spilling av film, men dette krever støtte av TVen også.

 

Hmm. Dette er helt nytt for meg. Aldri vært borti dette før. Er usikker på om TV'n takler dette.

 

Har en Sony KDL-46W4500.

 

Fra sony.no:

Hvis du setter pris på film, er dette TV-en for deg – se filmer nøyaktig slik regissøren hadde forestilt seg det med 24p True Cinema

 

Om det er noen som har lik TV så er det kanskje noen som kjenner til dette?

Hvilke innstillinger må jeg endre for evt. å få vekk hakkingen?

Endret av mrs.robinson
Lenke til kommentar

Først og fremst, oppdater drivere på alt! Du må ha HW-støtte på GPU (skjermkort) for best resultat.

 

 

Sony KDL-46W4500 støtter 24p, se info fra Sony:

 

24p True Cinema

Med denne modusen kan du se filmer slik regissøren laget dem for kino, med 24 rammer per sekund. Frem til nå har filmer du har sett hjemme, blitt spilt av raskere enn de gjør på kino. Når en film vises på TV eller selges på DVD, må den justeres for å bli kompatibel med PAL-formatet. Forskjellen er at filmer tas opp med 24 rammer i sekundet, mens vanlige TV-er bruker 25 rammer per sekund.

 

Hvis du spiller av via XBMC (min favoritt) kan du trykke "O" så ser du hvor mange bilder pr sekund den viser og hva faktisk fps er. Samtlige HD-DVD og Blueray filmer jeg har hjemme er 24p, mens tv-pvr programmet er PAL, dvs 50Hz. Derfor har jeg måtte kjøre dem som fullscreen apps som bytter oppløsning; xbmc = 24p, tv = 50, desktop = 50.

 

Forøvrig er det lurt å prøve bildebevegelse-funksjonene på W4500 som kan rette / rote opp mye. Anbefaler å skru alt av først og prøve derfra.

Lenke til kommentar

Første jeg skal gjøre i kveld er å oppdatere alt en gang til.

Hakker det fortsatt så tror jeg nok jeg går for XBMC.

 

Har jo egentlig tenk litt på XBMC en stund allerede men da egentlig på bxox 360.

Når den også er basert på ubuntu så er det vel verdt å prøve den.

 

Takk for hjelpen

 

Forresten. Har XBMC samme funsksjonen som feks xbox som "dimmer" bildet på tv mens man feks spiller musikk? Synes den er kjempeallright og da "sparer" man jo skjermen også.

Endret av mrs.robinson
Lenke til kommentar

Om du har LCD så har det lite å si. Innbrenning på LCD er uhyre sjeldent, og LCDen bruker ikke mindre strøm ved mørke farger enn ved lyse. Skal en spare en LCD skjerm så må en egnetlig skru av baklyset helt. Ved mørke farger på en LCD så lyser baklyset like sterkt, men LCD matrisen foran baklyset sperrer det av.

Endret av Pseudopod
Lenke til kommentar
Om du har LCD så har det lite å si. Innbrenning på LCD er uhyre sjeldent, og LCDen bruker ikke mindre strøm ved mørke farger enn ved lyse. Skal en spare en LCD skjerm så må en egnetlig skru av baklyset helt. Ved mørke farger på en LCD så lyser baklyset like sterkt, men LCD matrisen foran baklyset sperrer det av.

 

 

Ok så lærte jeg noe idag også. Trodde man kunne øke levetiden med å dempe lyset. Når det gjelder innbrenning har jeg sett det et par ganger på LCD.

 

Ser logen på bl.a. NRK på LCD TV'n til naboen. Er spesielt lett å se der bakgrunnen er enten helt lys eller mørk.

Ikke like synlig som på de første Plasma skjermene men likevel skjemmende. Har forresten innbrenning også på 22" LCD på jobb, der vi bruker citrix og mye webapplikasjoner. Vertøylinja fra IE henger svakt over skjermen der også selv om bildet skifter.

 

Nåvel o/t:

Oppdaterer driverne nå så får vi se hva som skjer utover kvelden.

Lenke til kommentar

Vel, på min første LCD skjerm som jeg kjøpte i 2005 så har jeg fremdeles til overs å se noen som helst form for innbrenning, og den er meget godt brukt, og jeg har ofte glemt å skru den av over natta etc. Jeg mener i alle fall at det er nok skjermsparing for en LCD monitor å bli slått av når dagen er over :p.

Lenke til kommentar
Vel, på min første LCD skjerm som jeg kjøpte i 2005 så har jeg fremdeles til overs å se noen som helst form for innbrenning, og den er meget godt brukt, og jeg har ofte glemt å skru den av over natta etc. Jeg mener i alle fall at det er nok skjermsparing for en LCD monitor å bli slått av når dagen er over :p.

 

Ja når sant skal sies så er nok skjermene på jobb eldre enn 2005 :!:

 

Jaja nå går jeg for XBMC. Hakkingen ga seg ikke nemlig. Så i løpet av helga så slenger jeg inn XBMC så får vi se om ikke livet leker igjen :D

 

God Helg

Lenke til kommentar

mrs.robinson:

Husk på at hvis du skal gå for en Ubuntu variant må du installere nvidia sine skjermkortdrivere for linux: http://www.nvidia.com/object/unix.html (siste er 180.51)

 

Hvis du installerer Ubuntu 9.04 er installasjonen av XBMC meget enkel om dagen:

1. Legg til følgende kilder (Under System -> Software sources mener jeg):

2. Skriv i en terminal: sudo apt-get install xbmc

3. Start Applications -> Multimedia -> XBMC

4. Gå til Settings -> Videos -> Player -> Renderer. Velg VDPAU som renderer

5. Spill film, forhåpentligvis uten hakking :)

 

Det er helt rått at man nå slipper å kompilere en ny versjon av XBMC for VDPAU støtta. I mine øyne er det enklere å lage en HTPC i linux enn på Windows pr dd :) (Legger man inn tv-kort + MythTV på den i etterkant med VDPAU støtte får man tv med bra resultat)

 

PS: Tror Debian er ganske lik forøvrig, selv om de fleste bruker ubuntu

 

Edit: Sony har en egen option for å spare strøm (dvs dempe baklyset). Men ja XBMC har fortsatt denne "dempe" effekten som du etterspør ;)

Endret av Largie
Lenke til kommentar

Den støttes ikke out-of-the-box, men den går på wifi 2,4ghz-en.

 

Du kan forøvrig lese denne: https://help.ubuntu.com/community/Xbox360Controller

 

Etter du har fått inn xpad mener jeg at du kan tvinge lirc til å bruke den devicen. Om det virker er bare teori, har aldri testa selv :) Les mer på forumet her: http://xbmc.org/forum/showthread.php?t=30192

 

Edit: Wireless remoten krever en dongle for å virke mot maskina: http://www.amazon.com/Xbox-Wireless-Gaming.../dp/B000HZFCT2/

Blir en dyr fjernkontroll...

Endret av Largie
Lenke til kommentar
Den støttes ikke out-of-the-box, men den går på wifi 2,4ghz-en.

 

Du kan forøvrig lese denne: https://help.ubuntu.com/community/Xbox360Controller

 

Etter du har fått inn xpad mener jeg at du kan tvinge lirc til å bruke den devicen. Om det virker er bare teori, har aldri testa selv :) Les mer på forumet her: http://xbmc.org/forum/showthread.php?t=30192

 

Edit: Wireless remoten krever en dongle for å virke mot maskina: http://www.amazon.com/Xbox-Wireless-Gaming.../dp/B000HZFCT2/

Blir en dyr fjernkontroll...

 

Hmm. Sålenge den går på wifi kan jeg ikke helt skjønne at en må bruke en dongle? For sålenge det er wifi så skulle man jo tro det var fult mulig å få håndkontrollen til å kommunisere med pc via wifi.

Ser du nevner Lirc der men om jeg husker korrekt så er jo Lirc for infrarøde fjernkontroller så da vil det jo ikke hjelpe mot xbox wifi håndkontroll.

 

Usikker på hva du tenker på når du sier xpad. Er det Xpadder du tenker på? Den er vel kun for windows ser det ut som.

Endret av mrs.robinson
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...