Gå til innhold

Bli tatt opp til befalsskolen


Anbefalte innlegg

Hej hej hallå!

 

Skal på felles opptak og seleksjon den 21. juni. Hvor sannsynlig er det å bli tatt opp til befalsskolen om man er i god fysisk form, smart og jæævlig motivert?

 

For kommer jeg ikke inn vil det snu opp ned på tilværelsen min. Hadde vært den største nedturen i livet mitt.

 

Er det 98 % sikkert eller mer at jeg kommer inn om jeg virkelig har lyst til det?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har du trent lange marsjer med tung sekk, lite mat og søvn, godt? Flere som ryker her, pga de ikke takler lite søvn osv.

Mestrer du raven-tester lett? Tallrekker? Logisk forståelse-tester? Flerfoldige sider med rare ord, som du ska finne synonym til?

Du sier du er godt trent. Har du store biceps, eller klarer du 20 hang-ups?

 

Hvordan BS du har søkt er også en faktor. På hæren sin BS er det trangt om plassen.

Lenke til kommentar
Hej hej hallå!

 

Skal på felles opptak og seleksjon den 21. juni. Hvor sannsynlig er det å bli tatt opp til befalsskolen om man er i god fysisk form, smart og jæævlig motivert?

 

For kommer jeg ikke inn vil det snu opp ned på tilværelsen min. Hadde vært den største nedturen i livet mitt.

 

Er det 98 % sikkert eller mer at jeg kommer inn om jeg virkelig har lyst til det?

 

Du har mange forutsetninger for det med de egenskapene du ramser opp her, men hva slags person du er har minst like mye å si. Befalssutdanning er en lederutdanning, og det kreves ett visst potensiale innenfor ledelse. Dette betyr ikke at du trenger å være personen som er mest høyrøstet, men at du har egenskaper som et medmenneske er spesielt viktig.

 

Det som kan være lurt å tenke på i forhold til opptaket, er at du skal ikke bare få deg selv i gjennom, men du skal få hele gruppa di gjennom. Det forsvaret ønsker seg mest av alt er drivere, folk som kan dra med seg andre, ikke enslige ulver. Jo mer du hjelper andre, jo mer vil det hjelpe deg selv ved uttaket.

 

Som nevnt over er det noen linjer det er vanskeligere å komme inn på enn andre, spesielt noen i hæren, da de er særlig populære. Men om du er virkelig motivert, og i tillegg er det man kan kalle en "allright" kar, så er sjansene veldig store for å komme inn på en linje.

Lenke til kommentar

Hva er raven-tester? Tallrekker og andre logiske tester acer jeg:) Har ikke store biceps, selv om det er noe jeg ønsker meg, og er heller ikke grisesterk i lats. Klarer nok 12 hangups innen opptak.

 

Jeg har søkt kavaleri på første, infanteri på andre og artilleri på tredje. Vil si jeg har lederpotensiale.

 

Lange turer med sekk har det ikke blitt noe av. Det jeg kommer til å slite mest med er mat. Blir fort sliten og lett irritabel om jeg ikke spiser på en stund. Men det går jo på psyken, så med god motivasjon kan det jo styres til en viss grad.

Lenke til kommentar
Hva er raven-tester? Tallrekker og andre logiske tester acer jeg:) Har ikke store biceps, selv om det er noe jeg ønsker meg, og er heller ikke grisesterk i lats. Klarer nok 12 hangups innen opptak.

 

Jeg har søkt kavaleri på første, infanteri på andre og artilleri på tredje. Vil si jeg har lederpotensiale.

 

Lange turer med sekk har det ikke blitt noe av. Det jeg kommer til å slite mest med er mat. Blir fort sliten og lett irritabel om jeg ikke spiser på en stund. Men det går jo på psyken, så med god motivasjon kan det jo styres til en viss grad.

 

Tror du burde fokusere på det med å klare seg uten mat da. På de delene hvor du er sulten, vil du sannsynligvis ha noen kursledere som prøver å dra ned psyken din samtidig. Da er det greit å ha litt erfaring med å klare seg på lite mat.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Hej hej hallå!

 

Skal på felles opptak og seleksjon den 21. juni. Hvor sannsynlig er det å bli tatt opp til befalsskolen om man er i god fysisk form, smart og jæævlig motivert?

 

For kommer jeg ikke inn vil det snu opp ned på tilværelsen min. Hadde vært den største nedturen i livet mitt.

 

Er det 98 % sikkert eller mer at jeg kommer inn om jeg virkelig har lyst til det?

 

Det du nevner der hjelper. Men er du seig ? det er det som teller.

 

Det som testes er om du funker under psykisk press, lite/ingen søvn, lite/ingen mat over en lengre periode.

Du vil under øvelsen få lederroller for å vise hva du duger til under press.

Uten mat å søvn gjør mye rart med en sliten kropp "been there done that."

 

Problemet med mange som trener til opptak, er at dem går turer med bra utstyr, bra me mat å hele pakka...

Prøv heller å gå tur med dårlig utstyr, lite mat å helst i dårlig vær. da har du en liten smakebit.

Lenke til kommentar
Hva er raven-tester? Tallrekker og andre logiske tester acer jeg:) Har ikke store biceps, selv om det er noe jeg ønsker meg, og er heller ikke grisesterk i lats. Klarer nok 12 hangups innen opptak.

 

Jeg har søkt kavaleri på første, infanteri på andre og artilleri på tredje. Vil si jeg har lederpotensiale.

 

Lange turer med sekk har det ikke blitt noe av. Det jeg kommer til å slite mest med er mat. Blir fort sliten og lett irritabel om jeg ikke spiser på en stund. Men det går jo på psyken, så med god motivasjon kan det jo styres til en viss grad.

Raven-tester = Figurlikhet. Eks.: Du ser 4 figurer, og skal finne den 5.

 

Husk at det er stor forskjell på hangups i bom, og stang. Bom brukes på opptaket.

 

Da har du søkt Hæren. Jævla trangt om plassen. Men du kan bli bytta på kryss av grenene, om du har gjort bra inntrykk.

 

Du kan spise mark, f.eks. En del proteiner der. Du kan også koke deg granbar-te. Da får du i deg C-vitaminer så det suser etter.

Lenke til kommentar

Ja, du kan vel fint ta hangups i stang på samme måte som du ville gjort i bom, selv om stang åpner for flere muligheter med tommelen? For treningens del ihvertfall. Ellers er det flere deler enn bare figurlikhet på Raven-testen, du har også ordlikhet og tallrekker. Den er ikke helt lik testen man får på sesjon (såvidt jeg erindrer), men jeg tror nytt av året er at kun dem som ikke har tatt Raven-test eller sesjonstest fra før skal ta disse testene på opptak.

 

Vi andre slapp ihvertfall på UB-opptak nå i vinter. Tidligere har alle tatt Raven-test på opptak, selv om de allerede har tatt den tidligere samme år.

Lenke til kommentar

Hei, skal på opptaket neste uke og har ett spørsmål angående legeundersøkelsen. Etter det jeg har lest blir det synstest (fikk beskjed på sesjon at jeg måtte til optiker før jeg evt ble tjenestedyktig), og lurer på om jeg skal ta med brilleseddel eller optikerattest?

Endret av Xard
Lenke til kommentar
Husk at det er stor forskjell på hangups i bom, og stang. Bom brukes på opptaket.

 

Det skal i teorien være lettere å ta i bom. Men tross alt, det kommer jo ann på individet. Vi er forkjellig bygd.

 

Fordelen med bom er at du får støttet handleddet ditt i tillegg, noe som er et pluss. Mens andre fortrekker å ha tommelen rundt en stang.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...