Gå til innhold

BSD/UnixKjapt spørsmål om utvidelse av Zpool


Anbefalte innlegg

Driver og legger inn mediafilene mine på filserveren etter en liten oppdatering, og må nesten spørre bare for å være sikker.

 

Jeg har nå 8x1TB-disker stående i ett RaidZ-pool som heter Mediapool, i tillegg har jeg en liten bunke TB-disker liggende rundt omm hvor jeg har lagret filene mens jeg kjører oppgraderingen.

 

Er det trygt å gjøre følgende?

 

- Kopiere inn så mye data jeg klarer på filserveren til Mediapool er full.

- Kjøre en "zpool add Mediapool RaidZ disk9 disk10 disk11 osv"

 

Vil jeg da utvide lagringskapasiteten i Mediapool uten å miste dataen som jeg har kopiert over?

 

Og de diskene jeg legger til vil gjøre at jeg får mer plass i f.eks. /mediapool/movies og /mediapool/tv-series

 

Korrekt?

 

Jeg er rimelig sikker på at dette stemmer, men spør her for å være helt sikker. Ønsker ikke å miste flere ukers arbeid med ripping av DVDer på en tabbe.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
- Kjøre en "zpool add Mediapool RaidZ disk9 disk10 disk11 osv"

 

Dette skal nok gå fint. Ihvertfall i teorien. ;)

 

Tingen er at du kan ikke utvide en raidz vdev, men du kan (som du nevner med kommandoen over) legge til en ny raidz til samme pool.

 

Mulig denne må være samme størrelse og/eller samme antall disker som det du allerede har, jeg kan ikke si jeg husker helt i farten.

 

Du vil jo da også sitte igjen med en pool bestående av to separate raidz med X disker i hver, og ikke en enkelt raidz med X*2 disker i den.

 

Fordeler og ulemper. Koster deg litt ekstra for mer parityd-data, men til gjengjeld kan du miste en disk i hver raidz uten å miste data.

 

En annen ting er ytelse. Nye raidz vil jo ikke kunne brukes til å lese det gamle data. Høres ikke ut som det er noe problem her, men bare nevner.

 

Terje

Lenke til kommentar
Mulig denne må være samme størrelse og/eller samme antall disker som det du allerede har, jeg kan ikke si jeg husker helt i farten.

Disse kan bestå av helt forskjellige raidz nivåer, og antall disker. Du kan se på det som at 2 forskjellige raid nivåer blir smeltet sammen med LVM i linux, samt at man utvider filsystemet(f.eks xfs).

Lenke til kommentar
Mulig denne må være samme størrelse og/eller samme antall disker som det du allerede har, jeg kan ikke si jeg husker helt i farten.

Disse kan bestå av helt forskjellige raidz nivåer, og antall disker. Du kan se på det som at 2 forskjellige raid nivåer blir smeltet sammen med LVM i linux, samt at man utvider filsystemet(f.eks xfs).

 

Jeg prøvd nettopp å kjøre en "zpool raid add mediapool disk1 disk2 disk3 disk4 disk5"

 

Og da fikk jeg denne:

 

invalid vdev specification
use '-f' to override the following errors:
mismatched replication level: pool uses 8-way raidz and new vdev uses 5-way raidz

 

Er du sikker på at det er trygt å tvinge igjennom kommandoen (-f)?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...