Gå til innhold

Misfornøyd med sykkel, hvilke rettigheter har jeg?


Pseudopod

Anbefalte innlegg

Beklager på forhånd for tekstveggen jeg poster nå :)

 

Jeg kjøpte en sykkel i fjor sommer av merket Diamant. Jeg fikk selgeren på G-sport til å anbefale meg en, siden jeg ikke har så alt for mye peiling på sykkel. Jeg veier en del, noe selgeren spurte om for å passe på at sykkelen var solid nok for meg, og jeg endte opp med en hybridmodell fordi jeg kom til å kjøre mest i byen, men ikke bli hindret av litt sykling utenfor veiene.

 

G-sport har 2 års fri service på syklene de selger, noe som var et viktig poeng for meg siden jeg ikke er veldig dreven på mekking på sykkel, og heller ikke har mye verktøy liggende på den lille leiligheten min. Det var også et viktig poeng fordi jeg var litt småskeptisk til kvaliteten på sykkelen, da den prisen var blant de laveste av de syklene som passet til meg. Prisen var på 4000 kr, men jeg tenkte at dersom noe ikke holder mål så har jeg serviceavtalen å falle tilbake på.

 

Nå til problemet:

Sykkelen gir fra seg veldig merkbare knakelyder når jeg trør (vanligvis en gang for hver gang jeg tråkker ned hvilken som helst av pedalene, av og til knaker det litt mer enn det også), dette startet for ca 2-3 uker siden. Lydene høres ut som de kommer fra ved pedalene et sted. Det virker som om selv moderat aksellerasjon på helt flate veier fører til tydelig knaking der nede, uansett gir eller allerede oppnått hastighet. I selv mindre bakker skal det så og si ingen ting til før det forekommer. For at det ikke skal bråke må jeg kjøre irriterende forsiktig, noe som passer meg dårlig siden jeg liker å komme meg raskt frem i byen. Sykkelen er hovedfremkomstmiddelet mitt, så jeg bruker den så og si overalt hvor jeg skal.

 

Sist jeg hadde den til service så sa reparatøren at han hadde strammet et eller annet lager og håpte det ville bli bedre, men så snart jeg er ute av døren så merker jeg at det fremdeles er der, reparatøren er usikker på hva det kan være, og sier jeg bare må bruke den som den er inntil noe mer skjer. Det skal nevnes at det ikke virker som om det påvirker sykleegenskapene, men det hørest absolutt ut som om det er noe galt som kan bli værre. Jeg har veldig lite lyst til å la sykkelen gå i stykker mens jeg sykler til jobb for eksempel, eller til andre steder hvor det er viktig at jeg er presis.

 

Hvilke rettigheter har jeg dersom butikken ikke klarer å utrede denne feilen? Jeg mener absolutt dette er en del av "fri service" avtalen som jeg la mye vekt på ved kjøp av sykkelen, men er usikker på hva jeg kan kreve dersom de ikke leverer i følge avtalen. I tillegg, hvilke rettigheter har jeg dersom noen av delene på sykkelen går i stykker etter unormalt kort tid, og de må byttest ofte? Dette har ikke skjedd enda, men jeg ønsker å vite hva jeg kan kjøre dersom det skjer.

 

 

-edit-

Skriveleif i emne.

Endret av Pseudopod
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kjenner igjen det problemet! Regner med at det er et normalt firkant-feste på krankarmen, hvis det er tilfellet må muligens krankarmer byttes. Det vil bare være en midlertidig løsning da problemet ligger i konstruksjonen.

Løsningen:

Kjøp/krev ny krank med et annerledes feste.

 

Du har dette(tror jeg): http://www.oslosportslager.no/uploads/bild...2/14491-800.jpg

 

Du vil ha noe som dette: http://kadens.no/kcnc/bilete/products/crmobb.jpg

Lenke til kommentar

"ved pedalene" så har du to ledd: Krank og pedalfeste.

 

Av disse så er kranken hovedmistenkt da en ulyd fra selve pedalfestet er noe jeg aldri har hørt eller hørt om, men det kan ikke utelukkes. Hvis det er pedalfestet så vil du merke betydelig slark i pedalene.

 

...og siden du ikke har nevnt det så er det nok kranken.

 

Det du har her er et kulelager og billige kulelager slites fort ved belastning. I og med at selger har hatt mulighet til å bedømme belastningen disse lagerene ville bli utsatt for så har du all grunn til å kreve dette lageret skiftet.

 

Hvis lageret skiftes og lyden fortsatt er der så er det noe så usannsynlig som rammen som har slått seg.

 

...addendum til signatur: Jeg er ingen sykklist heller.

Lenke til kommentar

Så jeg kan påstå at krank og/eller krankarmer ikke er av tilfredsstillende kvalitet, og at jeg vil ha nye på garanti? Eller er dette såkalte slitedeler som jeg må belage meg på å legge ut selv for. 2 års service gjelder kun arbeidet, ikke delene. Problemet er at jeg er slik en nybegynner at jeg ikke vet hvilke deler som jeg kan klare å få igjennom på garanti eller ikke.

 

-edit-

Til BlueEagle:

 

Ja, jeg informerte helt klart selger om vekten min (ca 110-115 kg), og jeg husker at han sa at han tok det inn i beregningen sin. Med tanke på at jeg bor i Trondheim vil jeg si at en selger absolutt må regne med at det blir en del bratte bakker. Med min vekt blir det da problematisk å unngå litt tung belastning på en sykkel uten å hoppe av for å trille den, men da er litt av poenget med sykkel borte.

 

Forrige gang, for ca 1-2 måneder siden så fikk jeg også byttet bakhjul, fordi de mistenkte at selger hadde feildimensjonert hvor sterkt det burde være i forhold til vekten min.

Endret av Pseudopod
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...