Gå til innhold

[Løst]Gamer Pc oppsett, noen forslag/invendinger?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Å kjøre CF på to Radeon HD 4890-kort vil kanskje være litt raskere en en GTX 295.

Endret av Meltrox
Skrevet (endret)

Eventuelt gå for 4870x2. Koster 3000 på komplett nå: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=432848

Kommer an på hvilke oppløsninger du skal spille på, og hvilke spill. Å kjøpe det dyreste og beste lønner seg sjelden.

Edit: Med den skjermen er det totalt meningsløst å kjøpe et så dyrt kort. Et 4870 vil faktisk holde lenge.

Ville også prøvd å finne komponenter som finnes i en butikk, så slipper du å bestille fra flere plasser og sparer fraktutgifter.

I denne prisklassen ville jeg også vurdert en SSD. Om du ikke skal klokke helt ekstremt kan du også gå for et rimeligere hovedkort og kjøler, og heller bruke pengene på en SSD.

Endret av pro_odeh
Skrevet

skjermen har oppløsning på max 1650 eller no så kjører ikke høyere enn det, men vil ha et skjermkort som holder lenge før jeg må bytte. og har fått for meg at Nvidia er bedre enn ATI..

har vurdert ssd også faktisk.

tenkte å handle fra to butikker, netshop og amentio.

Skrevet (endret)

Å kjøpe totalt overkill for dobbel pris av det du trenger er bare bortkastede penger. Om et halvt år kommer det et skjermkort som slår GTX295 for halvparten av prisen, slik har utviklingen alltid vært.

Kjøper du to 4770, og kjører crossfire, kommer det på under 2000. De gir uslåelig grafikkytelse for den prisen! På den oppløsningen kommer du ikke til å ha behov for noe bedre på en god stund.

Jeg vet ikke hvor du har fått med deg at Nivida er bedre enn ATI, men det er bare tull. I high-end segmentet ligger de ganske likt når det gjelder pris vs ytelse, men i budsjett og lavprissegmentet er ATI kongen på haugen.

Om du absolutt vil ha det beste så vil 4890 crossfire gi bedre ytelse enn GTX295 til en litt lavere pris, men jeg ser ikke poenget med det.

Som hovedkort foreslår jeg Asus P6T SE. Det koster halvparten av det du har valgt, og er nærmest likt spesifikasjonsmessig. Hva trenger du egentlig et hovedkort til 3000 for?

Bytt ut hovedkort og skjermkort (evt dropp CPU kjøler om du ikke skal overklokke) og bruk tusenlappene du sparer på RAM og en SSD. Det vil gi mye mer for pengene, og PC'en vil oppleves raskere og mer responsiv ;)

Har satt opp et forslag til deg (uten CPU-kjøler) med alt i samme butikk; handlekurv.

Du vil spare nesten 2000 medberegnet frakt, samtidig som pengene er investert litt mer fornuftig :)

Endret av pro_odeh
Skrevet (endret)

Hmm ja du har kanskje et poeng..

men ifølge overclock3d.net så er gtx 295 best, men når det gjelder hovedkort har jeg ikke peil, jeg tenkte dyrt+bra = varer lengst :p

Endret av Go1den3ye
Skrevet

På 1680x1050 er det ikke så stor forskjell på 295 og 4870x2, og 4890 crossfire vil sansynligvis yte bedre.

overklock3d.net har helt rett i at Nvidia har toppkortet som yter høyest, men du må se på hva det koster og hva du skal bruke det til. Har du bruk for 250FPS i de fleste spill?

2 stk 4770 i crossfire vil gi spillbar FPS i crysis med alt på maks, og om du roer ett nivå med AA/AF vil det være helt OK ytelse til uslåelig pris pr ytelse.

Skrevet
På 1680x1050 er det ikke så stor forskjell på 295 og 4870x2, og 4890 crossfire vil sansynligvis yte bedre.

overklock3d.net har helt rett i at Nvidia har toppkortet som yter høyest, men du må se på hva det koster og hva du skal bruke det til. Har du bruk for 250FPS i de fleste spill?

2 stk 4770 i crossfire vil gi spillbar FPS i crysis med alt på maks, og om du roer ett nivå med AA/AF vil det være helt OK ytelse til uslåelig pris pr ytelse.

hehe nei jeg trenger ikke 250fps i spill, men jeg trenger 35ish fps på spill som kommer la oss si neste vinter... men jeg ser argumentet ditt. hmmm kanskje revurdere hovedkortet også, ser det er annbefallt til overklokking, jeg vil bare ha et bra som holder noen år

Skrevet

Som singel kort er 295 "best" på ren ytelse, men når du tar crossfire og SLI med i bildet så kan ikke prisen forsvares. Vet du ikke hva crossfire og SLI er så google det før du bruker 4000 på et kort du ikke trenger.

Du må tenke pris vs ytelse. Du betaler 100% mer for kanskje 30% ytelsesforbedring i forhold til 4770x2. Om du hadde trengt det (fordi du spiller på en 30" skjerm), så kunne det kanskje forsvares, men du vil faktisk kunne klare deg utmerket med et kort for en tredjedel av prisen! Til og med 4770x2 er overkill på så lav oppløsning.

Hovedkortet jeg har foreslått vil vare akkurat like lenge som det til 3000. Det er dyrere pga overklokkingsmuligheter o.l, noe du ikke trenger.

La meg oppsummere: Du får mer RAM og en SSD som vil gjøre PC'en raskere og mer responsiv ved daglig bruk. I spill vil du ikke merke noen forskjell overhodet. I prosessering og rendering vil maskinen være raskere. Den er like lett å oppgradere. Du får kjøpt alt i samme butikk, i tillegg til at det hele blir nesten 2000 billigere. Handlekurv: https://prisguiden.no/vis_handlevog...waggon_id=98729

Å kjøpe det "beste" eller bruke masse penger på ytelse du kan komme til å trenge i framtiden er meningsløst i PC-verdenen. Utviklingen skjer så fort, at selv om du bruker 40 000 på en PC i dag så er den avleggs neste år, og du får en bedre til 10 000.

Se gjerne denne tråden for mer info: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1104203

Skrevet

Jeg må si at å kjøpe 2 stk HD4770 og i7 virker ikke helt logisk hos meg. Ved en evt oppgradering må begge kortene ut - du må kjøpe nytt.

Ytelsen og prisen til 2 stk HD4770 er vel i prinsippet sammenlignbart med 1 stk HD4890 eller GTX275. Når spillytelsen blir for lav kan du beholde disse kortene og kjøpe et nytt. I min økonomiske analyse så vil du få mest igjen for det.

Fordelen ved å kjøpe 2 stk HD4770 nå, er jo selvfølgelig at du får veldig billig og god ytelse her og nå, men de kan ikke benyttes til oppgradering. For meg virker det mere fornuftig investering til en billigere PC. Feks hadde PII720 + 2 stk HD4770 vært en grei investering.

Skrevet (endret)

Det er selvfølgelig også en mulighet. Mener det er foreslått en eller plass over :) Med en i7 vil det ikke være noe problem å dra dem heller. Jeg endrer handlevognen.

Eneste ulempen er at det vil bråke mer, bruke mer strøm og bli varmere i kabinettet.

Endret av pro_odeh
Skrevet

Jeg hadde personlig gått for PII720 + 1 stk topp grafikkort. Så ville jeg oppgradert med 1 stk ekstra skjermkort når jeg trenger det. PII720 er i prinsippet i stand til å dra 2 stk topp skjermkort, selv om differansen til i7 vil øke noe med to kort.

Fordelen med i7 vs PII720 er at i7 sannsynligvis kan beholdes lenger enn PII720, og at en evt nyinvestering av CPU er kostbart. La oss si at PII720 er grei i maks 2 år, mens i7 er bra i maks 3 år. Jeg kan ikke forutse hva en CPU på nivå med i7 koster om 2 år. Så hva som egentlig er lønnsomt er veldig vanskelig. Kostnadsforskjellen mellom PII720 + hovedkort og i7 + hovedkort er vel ca 2000-2500. Disse kan benyttes til innkjøp av ny CPU om 2 år. Men som sagt, levetidskalkyle på PC komponenter er ikke lett.

Skrevet
Jeg hadde personlig gått for PII720 + 1 stk topp grafikkort. Så ville jeg oppgradert med 1 stk ekstra skjermkort når jeg trenger det. PII720 er i prinsippet i stand til å dra 2 stk topp skjermkort, selv om differansen til i7 vil øke noe med to kort.

Fordelen med i7 vs PII720 er at i7 sannsynligvis kan beholdes lenger enn PII720, og at en evt nyinvestering av CPU er kostbart. La oss si at PII720 er grei i maks 2 år, mens i7 er bra i maks 3 år. Jeg kan ikke forutse hva en CPU på nivå med i7 koster om 2 år. Så hva som egentlig er lønnsomt er veldig vanskelig. Kostnadsforskjellen mellom PII720 + hovedkort og i7 + hovedkort er vel ca 2000-2500. Disse kan benyttes til innkjøp av ny CPU om 2 år. Men som sagt, levetidskalkyle på PC komponenter er ikke lett.

hmmm akkurat det der jeg tenker på, i7 prosessor og hovedkort er dyrt nå, men det holder lengre, når jeg må bytte noe senere trenger jeg ikke bytte begge. også derfor jeg trodde gtx295 var en grei invistering, dyrt nå men holder lenge. hehe, men ja ville nok gått for ett kort istede for to svake.

Skrevet

Hmm ja du har kanskje et poeng..

men ifølge overclock3d.net så er gtx 295 best, men når det gjelder hovedkort har jeg ikke peil, jeg tenkte dyrt+bra = varer lengst :p

Kan anbefale ASUS RAMPAGE 2 GENE til 2100kr

Skrevet

Da går du heller for 4890 eller GTX275, begge koster halvparten av GTX295, men du vil ikke merke noen forskjell. Når du trenger mer ytelse kjøper du ett til, og du dobler i teorien ytelsen din. Ellers kan du bruke de 2000 du sparer på å kjøpe et kort som knuser både GTX295 og 4890x2 om 2 år (det er sistnevnte mulighet jeg har hatt i tanken ved å anbefale 2x 4770. Disse vil også holde lenger før du trenger å oppgradere).

Prisdifferansen på 720 + AM3 hovedkort og i7 + hovedkort er nok ikke mer enn 1500. Om trådstarter uansett har tenkt å kjøre to kraftige skjermkort i crossfire eller SLI synes jeg i7 er en bedre investering, selv om 720 gir mest for pengene.

Husk at i ditt originale oppsett har du veldig lite RAM (3GB) og ingen SSD. Du må ut med over 3000 ekstra om du skal ha dette i tillegg.

Skrevet

hmmmm kanskje gtx285 er noe å tenke på da ja...

kan man kjøre gtx285 og gtx295 sammen i sli? (for evt senere oppgradering)

hva er egentlig greia med ssd? eneste jeg har fått med meg er at det gir rask win oppstart (?) og er svindyrt.

har valgt 3gb ram fordi jeg mest sansylig vil kjøre 32-bit windows (igjenn her, hva er forskjellen på 32 og 64 bit i praksis?)

Skrevet

Vitsen med en SSD er ikke oppstartstiden, men at så og si ALT du gjør på maskinen vil gå mye raskere, da en snurrende plate i en maskin der resten er silikon er en MASSIV flaskehals. Prosessoren din kjører på ca 3Ghz, Ram kjører på ca 1,5Ghz, base-clock er ca 200mhz, og en harddisk kan regnes som en komponent på ca 200hz (ja, 200 operasjoner i sekundet maks). En SSD derimot kan klare 5-10.000 operasjoner i sekundet, så resten av delene slipper å vente så lenge på at lagringsmediet skal hente data.

En SSD vil ikke gjøre merkbart utslag på gjennomsnittlig/max FPS i spill, eller arbeid som er CPU-bound, men alt annet som trenger å hente data fra lagringsmedie vil få veldig betydelig speedup.

Kort sagt, for bruk som kontor-pc (windows, office, internett ol.) vil en 2,0ghz dualcore + SSD være betydelig raskere enn en Ci7 @ 4,0ghz + velociraptor.

Skrevet
Vitsen med en SSD er ikke oppstartstiden, men at så og si ALT du gjør på maskinen vil gå mye raskere, da en snurrende plate i en maskin der resten er silikon er en MASSIV flaskehals. Prosessoren din kjører på ca 3Ghz, Ram kjører på ca 1,5Ghz, base-clock er ca 200mhz, og en harddisk kan regnes som en komponent på ca 200hz (ja, 200 operasjoner i sekundet maks). En SSD derimot kan klare 5-10.000 operasjoner i sekundet, så resten av delene slipper å vente så lenge på at lagringsmediet skal hente data.

En SSD vil ikke gjøre merkbart utslag på gjennomsnittlig/max FPS i spill, eller arbeid som er CPU-bound, men alt annet som trenger å hente data fra lagringsmedie vil få veldig betydelig speedup.

Kort sagt, for bruk som kontor-pc (windows, office, internett ol.) vil en 2,0ghz dualcore + SSD være betydelig raskere enn en Ci7 @ 4,0ghz + velociraptor.

aha så viss jeg har en 80gb disk til windows / programmer og en 1tb disk til lagring etc så vil det gå raskere generellt? (altså ikke programmene i seg selv)

Skrevet
kan man kjøre gtx285 og gtx295 sammen i sli? (for evt senere oppgradering)

Du kan kjøre GTX 285 og GTX285 sammen. Du bør ha like kort i SLI.

har valgt 3gb ram fordi jeg mest sansylig vil kjøre 32-bit windows (igjenn her, hva er forskjellen på 32 og 64 bit i praksis?)

Det er framtiden :) Den mest konkrete forskjellen er at minnemengden kan økes betraktelig. I tillegg vil nok prosessoren din kunne jobbe litt kjappere i et 64 bit miljø. Om du vil vite mer så er google din venn ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...