Gå til innhold

Canon EOS1000D eller Nikon D60?


Anbefalte innlegg

Kjedelig spørsmål for mange kanskje, men skulle gjerne hatt noen tips/råd iforhold til disse to kameraene. Har heller ikke funnet noen tråder hvor disse to kameraene blir direkte sammenlignet.

 

Skal kjøpe mitt første SLR kamera, og er helt fersk ellers også iforhold til fotografering.

 

Ser at det er vanskelig å skille disse to kameraene, men på pris er 1000D 500kr billigere i butikk nå, samt at det er ett nyere kamera og i tillegg har live view. D60 ser dog ut til å være lettere å komme igang med for nybegynnere, med de enkle og forklarende menyene. Er dette tilfellet?

På reviews så scorer vel kameraene stort sett likt.

 

Så da kan man kanskje tenke at pris og magefølelse kan avgjøre valget, men stusser litt over at jeg har fått ett inntrykk av at 1000D sjelden blir omtalt av entrykameraene på b.l.a dette forumet. D60 m.fl blir oftere omtalt, selv om 1000D er nyere og slikt sett burde være mere hot på markedet.

Det gjør meg litt usikker på 1000D. Hva ville dere her inne valgt?

Det står uansett mellom disse to kameraene.

 

Takker for innspill!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Selv om jeg er Canon-fan, vært det i minst 10 år, så ville jeg ikke valgt 1000D, da heller 400D, 450D, 500D.

RandiA

 

 

Til en max pris på 4000 kr, så utelukker det disse kameraene.

Kunne du kort si noe om hvorfor du bastant avviser kameraet?

Lenke til kommentar
Selv om jeg er Canon-fan, vært det i minst 10 år, så ville jeg ikke valgt 1000D, da heller 400D, 450D, 500D.

RandiA

Til en max pris på 4000 kr, så utelukker det disse kameraene.

Kunne du kort si noe om hvorfor du bastant avviser kameraet?

Gjør det vel sikkert på litt for dårlig grunnlag, testene jeg har lest om det, og tre personer som kjøpte det og var misfornøyd. Selv har jeg 400D og er strålende fornøyd med det, men går over til 50D i morgen.

RandiA

Lenke til kommentar
Hvorfor kun de to modellene. Både Olympus og Pentax har like gode eller bedre tilbud.

 

Tom

 

Skjønte at det spm. dukket opp, og forstår det også:)

 

Nei, vet ikke helt, magefølelsen, og "alle" rundt meg har Nikon el. Canon.

Lenke til kommentar

Det er vel sikkert slik at man henger seg opp i et merke, blir vant med det, og "salig i sin tro"...selv begynte jeg med Canon (ixus) med det samme det kom på markedet, begynner å bli noen år siden nå, og har holdt meg til Canon siden. (Før det var det Minolta en lang rekke år). ...men jeg har alltid vært stor tilhenger av den software som følger med Canon, i tillegg har jeg ringt direkte noen ganger, og fått veldig god service.

RandiA

Lenke til kommentar
Skjønte at det spm. dukket opp, og forstår det også:)

 

Nei, vet ikke helt, magefølelsen, og "alle" rundt meg har Nikon el. Canon.

Canon og Nikon er helt klart solide merker som har gjort seg fortjent til sin posisjon, likevel er det merker som fortjener det like mye men som ikke får samme oppmerksomhet.

 

Her er ett tilbud på Pentaks K-m kit til 3500 kr, kanskje det beste du får til den prisen.

 

http://www.japanphoto.no/product/digital-s...m-m-18-55mm-al/

 

Går du opp ett steg til Pentax K20D får du byggekvalitet som kanskje er bedre enn Nikon D300 med meget bra bildekvalitet til omtrent halve prisen.

Lenke til kommentar
Takker for innspill!

 

1000D selges til samme pris som det Pentax kameraet. Vet ikke hvorfor jeg skulle velge det istedet? 1000D har vel noen flere fokuspunkter også?

 

Entry modellene til Pentax er kanskje bygd litt mer solide! Har vært innom både Nikon, Cannon og Pentax. Cannon var det som virka mest plastikk fantastik å minst solid!

Lenke til kommentar
Takker for innspill!

 

1000D selges til samme pris som det Pentax kameraet. Vet ikke hvorfor jeg skulle velge det istedet? 1000D har vel noen flere fokuspunkter også?

Har ikke stor kjennskap til de kameraene men ser at Pentax K-m har en form for stabilisering i huset og det er nok mye mer solid bygd og motstår dårlig vær mye bedre enn 1000D.

 

Innstegsmodellene til Canon kan som sagt også slite litt med autofokusen på en del mandagsprodukt men du skal likevel være uheldig hvis du får ett slikt kamera.

 

Men det er ikke bare tekniske spesifikasjoner som du må vurdere etter men også utvalg av optikk og hva fotovennene dine har med tanke på byttelåning av objektiv og slikt.

 

Totalt sett vil jeg tro at Pentax K-m er ett bedre kamera enn Canon 1000D.

 

 

En stor fordel sammenlignet med Nikon D60 er at den har fokusmotor i huset.

 

Edit:

Fant ett Olympus kit til under 3000 kr, leser om det nå.

 

http://www.japanphoto.no/product/digital-s...-420-m-14-42mm/

Endret av Zatuu
Lenke til kommentar
Vet at Nikon har forklarende hjelpemenyer på skjermen, som eks: "for mørkt, bruk blitz" osv. Svært fine funskjoner for ferskinger:)

 

Har konkurrentene også slike menyer?

Har desverre ikke detaljert kjennskap til alle innstegsmodeller men sjekk hjemmesidene til de kameraene du vurderer.

 

Ett tips, kanskje det beste av alle. INGEN av kameraene er noe dårlig kjøp så det beste kameraet er nok kanskje det du kan bestemme deg for med en gang, du blir nok uansett ikke skuffet og du får kommet i gang med knipsingen med en gang.

 

Bedre å kjøpe det "nest beste" kameraet NÅ enn det beste om 6 mnd, det blir mye bortkastet fotoglede.

Lenke til kommentar
Takker for innspill!

 

1000D selges til samme pris som det Pentax kameraet. Vet ikke hvorfor jeg skulle velge det istedet? 1000D har vel noen flere fokuspunkter også?

Antall fokuspunkter er ikke alt. Pentax har et bedre kit-objektiv. Pentax har ildestabilisering i huset; noe som gjør at du får bildestabilisering med alle objektiver du bruker.

 

Pentax K-m har en form for stabilisering i huset og det er nok mye mer solid bygd og motstår dårlig vær mye bedre enn 1000D.

Pentax k-m har er ikke utviklet spesielt mht værtetning slik f.eks pentax 200 er.

Sant nok. Men 1000D er heller ikke værtettet ... Pentax K200D er et bedre kamera, men vanskelig å få tak i.

 

Tom

Lenke til kommentar

Byttelåne objektiver med venner som har Canon og Nikon er ett godt poeng for meg iforhold til valg av disse to merkene.

 

Elkjøp sin pris på 3495,- for Canon 1000D går ut denne uka. Grunn til å stresse for å rekke denne prisen? Kameraet var vel nede i vanvittige 2995,- med minnekort på nyåret.

 

Når det gjelder menyene til D60, ser det ut til at de gjør det lettere å skjønne hva man driver med når man justerer ISO, blenderåpning osv. men har ikke lyst til å la det avgjøre.

 

Får vel gå for laveste pris og det beste grepet, som flere anbefaler her inne.

Lenke til kommentar
Har kameratene dine andre objektiver enn kit-zoom? Hvis ikke; så er det ingen hensikt å byttelåne.

 

Canon eller Nikon. Slå kron eller mynt.

Hvis det er tilfelle haddejeg nok ikke slått kron og mynt mellom 1000D og D60 men heller gått for en Pentax, sitter å "sikler" litt på den selv.

 

Vet at jeg en gang kommer til kjøpe fullformat men har ikke lyst å investere SÅ mye penger før jeg vet det er ett kamera jeg kommer til å beholde leeeeenge. Derfor vurderer jeg innstegsmodeller midlertidig.

Lenke til kommentar
Har kameratene dine andre objektiver enn kit-zoom? Hvis ikke; så er det ingen hensikt å byttelåne.

 

Canon eller Nikon. Slå kron eller mynt.

 

Tom

 

Ja, de har andre objektiver (en som er fotograf). Skjønner ikke helt hva du mener, hvorfor har ikke det noen hensikt?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...